-

Dit zijn de vijf technologietrends in retail

Nu artificial intelligence, virtual reality en gepersonaliseerde aanbevelingen de retail steeds meer beïnvloedt, verwachten consumenten steeds meer van de winkelervaring. En dit zowel online als in de fysieke winkel. Dit zijn de vijf belangrijkste technologietrends.

1. Sterkere band tussen retailer en leverancier dankzij visuele analyses

Bestellingen van consumenten worden steeds complexer. Denk hierbij aan online bestellingen, aankopen in de winkel, en online bestellingen die in de winkel worden opgehaald. Als reactie hierop richten retailers zich steeds meer op cloud-gebaseerde SaaS-platforms, waarmee het delen van informatie wordt geautomatiseerd (met behulp van visuele analyse). Zo kunnen retailers beter samenwerken met leveranciers en het verwerken van een toenemend aantal complexe bestellingen vereenvoudigen. Dit leidt tot een betere coördinatie van verwerkingstijden en dus een hogere omzet voor beide partijen. Dit zou nooit zijn gelukt met gedeelde Excel-werkmappen of statische pdf-bestanden.

2. Meer gebruikers aan de slag met visuele analyses dankzij Natural Language Generation (NLG)

Interactie door middel van Natural Language Generation via populaire, spraakgestuurde digitale assistenten, zoals Amazon Alexa en Google Home, verbetert de gebruikerservaring en de manier waarop we met computers interacteren. Vragen stellen via spraak zal toenemen bij visual analytics in 2018, maar natural language verslagen zullen steeds meer in visuele analyses worden geïntegreerd. Onlangs zijn we gaan samenwerken met Censuswide om beslissers in de Britse retailbranche te vragen welke technologieën ze nu gebruiken en in 2018 willen gaan gebruiken. 39% van de ondervraagden zegt dat ze NLG gebruiken in hun bedrijf, terwijl 30% zegt dat ze dat komend jaar van plan zijn. Terwijl mensen via eenvoudige touch-technologie realtime data verkennen, worden via geavanceerde API’s verslagen gegenereerd, afhankelijk van de context van de analyse. Zowel directieleden als de mensen op de werkvloer profiteren enorm van deze combinatie

3. Conversie via Augmented Reality (AR) wordt de populaire nieuwe retail-KPI

Omdat de twee toonaangevende mobiele besturingssystemen (Apple met ARKit en Google met ARCore) nu AR (Augmented Reality)-software bevatten, wordt AR de nieuwe norm. Deze software maakt het retailers mogelijk om op nieuwe en spannende manieren te communiceren met klanten door middel van AR. Met AR kunnen retailers klanten informatie over producten verstrekken die niet alleen beperkt blijft tot statische informatie, maar ook dynamische content omvat, zoals video’s, personages, location based informatie en 3D-modellen. Succesvolle retailers gaan via API’s AR integreren om informatie te geven over producten, realtime voorraad, waar kansen liggen wat betreft het bestelproces, kortingen en productreviews. Als gevolg hiervan worden AR-gebaseerde conversiecijfers wat betreft AR een kritische KPI voor retailers.

Een mooi voorbeeld uit de markt zien we bij Mountain Dew. Dit bedrijf is onlangs een samenwerking aangegaan met de populaire televisieserie ‘The Walking Dead’ voor een zombie-AR-app.

4. AI en Machine Learning worden onmisbare elementen voor retailers

Dankzij Machine Learning kunnen marketeers, category managers en merchandisers nauwkeuriger bepalen welke promoties en kortingen moeten worden gebruikt, zonder dat deze een nadelige invloed hebben op de winst. Algoritmes combineren de enorme hoeveelheid historische en realtime data om automatisch de verkoopcijfers te voorspellen gedurende promotieperiodes, en ‘leren’ voortdurend naarmate er meer data en variabelen worden verwerkt. Uiteindelijk zorgt dit voor steeds betere resultaten. Machine Learning verandert tevens allerlei andere aspecten van ons leven, van de manier waarop we voor producten betalen tot het personaliseren van webcontent en van productaanbevelingen tot optimalisering van prijs en toelevering.

Kijk maar naar Amazon. Het bedrijf is sterk gericht op datagestuurde marketing en biedt klanten gedurende elke stap van het aankoopproces geïntegreerde aanbevelingen.

5. Grenzen tussen toepassingen en analyses zullen steeds meer vervagen (ten gunste van kenniswerkers)

Een van de grootste uitdagingen voor medewerkers in de retailbranche is het schakelen tussen verschillende browservensters en toepassingen bij het uitvoeren van essentiële taken. Om dit gemakkelijker te maken, wordt momenteel gewerkt aan de integratie van visual analytics in toepassingen en omgekeerd. Dankzij deze trend hoeven medewerkers niet steeds te schakelen en kunnen ze zonder onderbrekingen en afleidingen analyses toepassen om binnen een bepaalde toepassing actie te ondernemen.

Retailers kunnen bijvoorbeeld de best verkopende producten delen met verkopers door dashboards te integreren in bestaande toepassingen, waarmee verkopers visuele analyses kunnen uitvoeren en rechtstreeks data verkennen.  Dit betekent dat verkopers naadloos in voorraadbeheertoepassingen kunnen zien welke producten het best worden verkocht en hoe de voorraad er in real time voor staat.

Uiteindelijk zullen deze technologieën het concurrentievermogen van retailers in 2018 een boost geven, met name op het gebied van omzetgroei en het verbeteren van de klantervaring door middel van betere personalisering en engagement. Maar vanuit deze mogelijkheden ontstaan er ook nieuwe uitdagingen waar retailers mee moeten leren omgaan, vooral wat betreft de nieuwe data die deze technologie gaat genereren.

Om maximaal te kunnen profiteren van deze trends moeten retailers zich gaan verdiepen in de oceanen van data die zullen worden gegenereerd. En ze moeten vooral bepalen op welke manier ze deze data gaan analyseren, interpreteren en toepassen om de boot niet te missen.

Dit bericht is 16 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond