-

Transacties in transitie: mogelijkheden voor de financiële sector 

Wereldwijd heeft ‘open banking’ de beschikbaarheid van API’s in de financiële sector enorm vergroot. Fintechs realiseren zulke API’s zodat ze banken nieuwe producten en diensten kunnen bieden.

Waar banken meer toegang nodig hebben tot een breed scala aan product-API’s en nieuwe benaderingen van partnerships, daar moeten fintech-bedrijven zich derhalve richten op het voldoen aan behoeften in specifieke doelmarkten om opkomende kansen zo goed mogelijk te benutten. Dat kan bijvoorbeeld door volledig in te spelen op de consumentenervaringen van bankklanten: zij verwachten dezelfde services die ze als consument dagelijks ervaren.

Het aanbieden van gepersonaliseerde cashbacks is een van de voorbeelden van de kracht van open banking. Steeds meer technologische partijen bieden daarom gerichte oplossingen en API’s aan om bankklanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Het gaat daarbij om verschillende toepassingen. Ons eigen cashback-platform (onder andere gebruikt door Deliveroo) zorgt er bijvoorbeeld voor dat de lopende bankrekening van bankklanten geld oplevert, zelfs in een tijd met negatieve rentes. Dat kan bankkosten compenseren.

Beren op de weg

Hoewel het voor allerlei soorten banken mogelijk wordt om hun productaanbod met behulp van open banking verder uit te breiden, zijn ze vaak nog terughoudend als het aankomt op het implementeren van nieuwe technologieën, zeker wanneer het gaat om technologieën van externe partijen. De eventuele vrees is dat een externe API kan concurreren met het eigen productaanbod, of dat zelfs kannibaliseert, en ook is er vaak terughoudendheid rondom de beveiliging van data en technologie. Toch zorgen niet alle fintechs voor zulke beren op de weg, en zien ook banken dat steeds vaker in.

Andere uitdagingen van open banking zijn bijvoorbeeld de standaardisatie binnen Europa en de toegankelijkheid voor consumenten. De huidige wetgeving legt enkel een kader op, maar laat iedere speler vrij in zijn implementatie. Om de drempels te verlagen, is het belangrijk om te werken aan standaard spelregels op technisch (API) en functioneel vlak. Door de gelijkwaardige ervaring neemt het consumentenvertrouwen toe en nemen tegelijkertijd de kosten en risico’s voor banken af.

Daarnaast is het belangrijk dat er gewerkt wordt aan meer toegankelijkheid voor consumenten. De meerderheid van hen is zich niet bewust van de voordelen van open banking of weet niet wat het überhaupt inhoudt. Hierdoor kunnen consumenten geen gegronde financiële keuzes maken en is hun toegang tot het financiële systeem gelimiteerd. Om open banking te doen slagen, moet er dus ook ingezet worden op de bewustwording van de consument.

Kansen voor fintech

Nu consumenten steeds meer digitaal afrekenen, is het belangrijk om die data zo goed mogelijk in te zetten. Het kan echter als bank veel kostbare tijd in beslag nemen om zoiets op de juiste manier vorm te geven. Daarom zorgen fintech-bedrijven steeds vaker voor een plug & play-oplossing via de eerdergenoemde API, die bijvoorbeeld middels een cashback-platform meer loyaliteit van klanten creëert, terwijl banken meer inkomsten kunnen genereren.

Buiten de PSD2-wetgeving bieden ontwikkelingen als blockchain en cryptocurrencies op termijn meer kansen voor fintech. Ook initiatieven van de EU voor het opzetten van Central Bank Digital Currencies (CBDC) kunnen een grote verschuiving in het financiële landschap betekenen. Deze CBDC’s geven fintechs en consumenten rechtstreeks toegang tot een digitale munt, zonder via een bank te moeten gaan. Ik verwacht dat dit een van de kansen is waar verschillende fintechs gebruik van gaan maken.

Al deze mogelijkheden voor zowel fintech, bank als consument, maken het steeds toegankelijker om gebruik te maken van open banking. Naarmate hier meer bewustzijn over komt, zullen ook steeds meer partijen de sprong wagen en hierop inspelen. Ik kijk uit naar de rest van de innovatieve oplossingen die we nog voorbij zullen zien komen.

Over de auteur: Davy Kestens is Co-founder en CEO van Cake.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond