-

Bereik klanten in heel Europa met de juiste mix van betaalmethoden

E-commerce en online betalingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Retailers willen steeds vaker de héle Europese markt bedienen, en PSD1 en PSD2 hebben dat makkelijker gemaakt. Maar welke betaalmethoden moet je aanbieden om consumenten in heel Europa te bereiken?

In de wereld van e-commerce maakt internetbankieren een steeds grotere opmars in Europa. Het online en offline gebruik van deze betaaloplossingen wordt verder gestimuleerd dankzij de Payment Service Directive (PSD2), Strong Customer Authentication (SCA) en Payment Service Providers (PSP’s).

De precieze rol van de PSD2-wetgeving en SCA in het financiële ecosysteem van internetbankieren in Europa maakt dit onderwerp bijzonder interessant. Dat geldt ook voor de manier waarop deze wetgeving PSP’s stimuleert om veilige online betalingen te bevorderen. En hoe zit het met de Europese betaalmethoden? Welke populaire betaaloplossingen zijn er en hoe trek je als B2B- of B2C-retailer (potentiële) klanten in je webshop over de aankoopstreep?

Introductie van de PSD-wetgeving

Onder de noemer PSD1 werd in 2007 de eerste richtlijn opgezet met als doel één uniforme Europese betaalmarkt te creëren die het betaalproces voor consumenten en retailers moest versimpelen. Binnen het kader van PSD mogen PSP’s, net zoals banken, optreden als financiële betaalinstellingen. Om dit officieel te mogen doen, hebben ze een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB) nodig. Zodra DNB zo’n vergunning verleent, kan de PSP ook betaaldiensten en betaalmethoden verwerken namens retailers en deze en andere betaalmethoden via webshops van retailers aanbieden aan consumenten.

De PSD1-richtlijn heeft als doel om een transparante Europese betaalmarkt in stand te houden door veilige online betalingen te reguleren. Om verdere innovaties in het betaallandschap te stimuleren, werd er in 2013 door de Europese Commissie een voorstel gedaan om de originele richtlijn te herzien. Hiermee werd PSD2 geïntroduceerd. PSD2 vormt een aanvulling op PSD1 en stelt met name de veiligheid van online betalingen aan de kant van de consument centraal.

Aanvullingen met PSD2

PSD2 vereist een hogere mate van beveiliging van betaaltransacties om fraude en oneigenlijk gebruik van betaalmiddelen tot een minimum te beperken. Strong Customer Authentication is een veiligere online klantauthenticatiemethode die die doelstellingen mogelijk maakt. De verplichte invoer van SCA heeft zo direct invloed gehad op fraudegevoelige betaalopties, zoals creditcardbetalingen. Dankzij SCA is in die fraudegevoeligheid verandering gekomen. Vanaf heden bevestigen consumenten creditcardbetalingen met een one time password (via een app of SMS) of een vingerscan/Face ID.

Betalingen op Europese schaal

Europa is voorloper op het gebied van internetbankieren. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid, het vertrouwde imago en de snelheid biedt bijna iedere bank lokale online bankbetalingen aan. Daarnaast vormen deze PSD2-compliant betaaloplossingen een aantrekkelijke keuze voor retailers wanneer ze het bereik van hun webshop in andere Europese landen willen vergroten. In  Europa worden verschillende systemen voor veilige online betalingen gebruikt. De meeste worden in een specifiek land gebruikt, maar sommige werken grensoverschrijdend:

  • iDEAL (Nederland): iDEAL is tot op de dag van vandaag de meest populaire betaalmethode in Nederland. Met iDEAL kunnen consumenten op een gebruiksvriendelijke, efficiënte en veilige manier hun aankopen afrekenen.
  • Payconiq (Luxemburg): Payconiq is eind 2015 ontstaan en is een gezamenlijk initiatief van ING, SNS, Rabobank, RegioBank, ASN, Belfius, KBC en BNP. Dit is een mobiele omnichannel-oplossing die betalingen in webshops en winkels faciliteert.
  • Bancontact (België): Bancontact is de Belgische marktleider in elektronische betalingen en een vertrouwde lokale betaalmethode. Deze betaalmethode wordt ondersteund door 20 Belgische banken en stelt consumenten in staat om veilig te betalen via de eigen vertrouwde online bankomgeving.
  • Giropay (Duitsland): Giropay is een online betalingssysteem dat veel in Duitsland wordt gebruikt. Meer dan 80% van alle Duitse coöperatieve banken ondersteunt deze betaalmethode. Het betaalproces is veilig en wordt volledig afgehandeld via de bankomgeving van de consument.
  • EPS Überweisung (Oostenrijk): EPS Überweisung is een online betaalmethode voor internetbankieren die is ontwikkeld door Oostenrijkse banken om een ​​veilig online betaalproces te faciliteren.
  • Przelewy24 (Polen): Przelewy24 is een populaire betaalmethode die gebaseerd is op contactloze banktransacties en die de overdracht van gelden tussen retailers en consumenten vergemakkelijkt.
  • Trustly (Zweden): Het Zweedse Trustly is in 2008 opgericht en specialiseert zich in de verwerking van online bankbetalingen in heel Europa. Met deze online betaalmethode verrichten consumenten gemakkelijk online betalingen; er komt geen betaalkaart, app of registratie aan te pas.
  • Klarna SOFORT Banking (Europa): Klarna SOFORT Banking is een eenvoudige betaaldienst die het mogelijk maakt vanuit verschillende landen geld over te boeken. De betaling wordt direct via de bank van de consument verwerkt.
Zorgeloos betalingen verrichten

PSD2 heeft veel verandering teweeggebracht op de Europese betaalmarkt. Het resultaat is een ecosysteem waarin banken, financiële betaalinstellingen en PSP’s betalingen veiliger en simpeler maken voor zowel consumenten als retailers. Als aanvulling eist de PSD2-wetgeving dat SCA wordt toegepast op alle online betaalvormen, inclusief creditcardbetalingen. Hiermee wordt de klanttevredenheid geoptimaliseerd en vormt SCA een mooie balans tussen het voldoen aan de veiligheidseisen en het gebruiksgemak voor klanten. Hierdoor kunnen Europese consumenten zowel in webshops als fysieke winkels zorgeloos betalen.

Over de auteur: Evelina Lemmers is Marketing Content Manager bij PAY.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond