-

De verschuiving van CMS naar DXP: is het CMS verouderd?

Hoewel het Digital Experience Platform (DXP) al even bestaat en bekend is bij de meeste marktanalisten en verkopers, is het voor veel bedrijven nog niet de standaard. Met de opkomst van meer IoT-devices en meer nadruk op de digitale klantbeleving, wordt een systeem dat deze ontwikkelingen aan kan, bijna onmisbaar. De beperkingen van een CMS worden met een DXP ondervangen. Maar wat is DXP precies? En hoe maakt dat het verschil voor je organisatie?

Sinds het begin van het digitale tijdperk werken marketeers hard om digitale strategieën zo snel mogelijk aan te passen aan veranderende voorkeuren van klanten. Zo zorgen ze ervoor dat de klantervaring ook op nieuwe kanalen continu verbeterd wordt. De snelle ontwikkelingen maken het voor bedrijven lastig om alles bij te benen en hun digitale systemen continu aan te passen. Maar wat als je minder tijd en moeite kwijt zou zijn aan het systeem zelf en je volledig kon focussen op digitale innovatie en transformatie van je content? 

Méér dan CMS alleen

In kleinere organisaties en bedrijven zijn systemen als een contentmanagementsystemen (CMS) en Web Experience Management (WEM) vaak voldoende. Een CMS is namelijk een standaard systeem dat prima werkt om content (zoals blogs, afbeeldingen of data) te organiseren voor een website. Ook stelt het workflows beschikbaar waardoor het afleveren van de content een stuk makkelijker wordt gemaakt. Met behulp van WEM kun je deze content ook personaliseren. Vooral handig zodra er verschillende kanalen en devices moeten worden bediend. Maar voor een complete digitale ervaring, zoals consumenten tegenwoordig verwachten, zijn deze systemen niet genoeg. 

DXP’s bieden meer verbinding tussen kanalen en met de klant, dankzij hun meer uitgebreide en gepersonaliseerde aanbod dan wat WEM-platforms al konden bieden. Het maakt het makkelijker om te koppelen aan andere marketingtools, bijvoorbeeld om klantgegevens te gebruiken, en marketingautomatisering, analyses en e-commerce-functionaliteiten mogelijk te maken. De focus ligt bij DXP’s dus meer op de gebruikerservaring dan puur op het creëren van content. 

DXP voor een ultieme digitale klantbeleving

De technologieën in een DXP maken het mogelijk om met één overkoepelend platform gerichte en relevante content voor meerdere doelgroepen op meerdere kanalen en IoT-devices te leveren. Veilige en continue toegang tot toepassingen en informatie over diverse touchpoints en consumentendata. Oftewel, dankzij DXP kun je op een effectieve manier consumenten verbinden en tegelijkertijd het nodige werk over interne medewerkers en afdelingen coördineren. 

Met een DXP komt alle communicatie en informatie vanuit één bron en is alle data gebundeld op één locatie. Op die manier analyseer je de data gemakkelijker, realiseer je de optimale digitale klantbeleving, en kun je deze onderhouden en continu blijven verbeteren. En dat voor verschillende IoT-devices tegelijk. Deze ontwikkeling past in een tijd waarin consumenten op elk moment en op elke plaats gepersonaliseerde en consistente content verwachten. 

Waar kan je DXP voor gebruiken? 

DXP kan bijvoorbeeld in e-commerce worden gebruikt om winkelervaringen kwalitatief te verbeteren op verschillende touchpoints (bijvoorbeeld met gepersonaliseerde winkelwagentjes of productcontentmanagement). Of gebruik het in combinatie met een Digital Asset Managementsysteem (DAM) om je assets goed te organiseren en daardoor je ROI te maximaliseren. Ook kunnen gebruikers van DXP’s toegang krijgen tot meerdere onderliggende systemen in tegenstelling tot één kanaal of specifieke toepassing. 

Waar CMS en WEM-systemen zich richten op contentcreatie en contentmanagement, bieden DXP’s een extra set mogelijkheden om die content op het juiste moment aan de juiste persoon aan te bieden. Op die manier kun je als bedrijf anticiperen op wat en wanneer je klanten willen consumeren. Wie behoefte heeft aan het bouwen en meten van een meer gepersonaliseerde digitale gebruikerservaring, doet er goed aan een DXP te overwegen. 

In zekere zin is het CMS niet per se verouderd. Zolang het nog past binnen je organisatie en je digitale strategie(ën), blijft het een prima oplossing om je content te managen. Wie wil gaan werken met steeds meer gepersonaliseerde content, zal echter de limieten van de toepassing opmerken. Met een DXP is je organisatie klaar voor de volgende golf van digitale innovaties.  

Over de auteur:  Sebastian Stang is General Manager EMEA bij Magnolia

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan

Ik vind het allemaal nog wat vaag. Is het mogelijk om wat voorbeelden van een DXP te geven?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond