-

Werk jij over tien jaar nog steeds met een toetsenbord?

Als consument krijgen we steeds meer gebruiksgemak door onze digitale voice-assistenten. Die gaan we nu ook zakelijk inzetten. Maakt dat het toetsenbord binnenkort overbodig?

De tijden dat je alleen productief was als je tweehonderdtwintig aanslagen per minuut deed op je toetsenbord is wel voorbij. We swipen al heel wat af in de baas z’n tijd, op zoek naar nuttige (werkgerelateerde) informatie. Af en toe stellen we Siri of Alexa een informatieve vraag. Kortom, het toetsenbord is al lang niet meer heilig. Maar betekent dat ook dat we binnenkort alleen nog maar praten tegen onze computers?

Wees kritisch waar voice waarde toevoegt

Het zal niet zo zijn dat we in één klap onze toetsenborden weggooien en overstappen naar voice. Maar, op termijn zal voice ook op de werkvloer wat toevoegen. Voor de bedrijfsmatige inzet moeten we heel goed kijken waar deze interface echt waarde toevoegt. Vooral gebruiksgemak is daarbij belangrijk, als dat niet wordt geboden zal niemand de voice-toepassing gebruiken.

Het voordeel is dat voice heel eenvoudig dat gebruiksgemak kan bieden. Eén voice-opdracht scheelt meerdere toetsenbord handelingen, of swipes. Mensen krijgen hierdoor het gevoel dat ze moeiteloos bereiken wat ze nodig hebben. 

Hoe en wanneer voice echt waarde toevoegt wordt overal getest.  

Eén van de processen waar de ‘zakelijke conversational experience’ nu al meerwaarde toevoegt, is het boeken van een zakenreis. De eerste zakelijke digitale assistenten gaan al het gesprek met je aan om je ticket te boeken. Met een aantal gerichte vragen word je daarbij moeiteloos door het (vaak gedetailleerde en saaie) proces geleid van zoeken en boeken. Als je zakelijke digitale assistent ook nog eens aangesloten is op je ERP-software, kan alles ook nog in één keer worden afgehandeld.

Maar kan de interface je ook een betere werknemer maken?

Voice kan bepaalde (administratief) complexe zaken een stuk makkelijker en aangenamer maken. Werken wordt daardoor op sommige momenten dus minder inspannend. Ook dit gegeven kan optimaal worden gebruikt, als je het combineert met andere interfaces en tech oplossingen. Een goed voorbeeld is het ‘adaptive assistence’ experiment van Emotiv.  Hier wordt de interface automatisch aangepast om focus en productiviteit van de werknemer optimaal te houden. Zelfs je koffiepauzes worden automatisch gepland:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Wordt 2020 al het jaar van de zakelijke voice?

Volgens de onderzoekers van Gartner draait het in 2020 vooral om de multi experience met meerdere interfaces. Nieuwe apparaten en manieren van interactie (zoals natural language chats en voice) worden ingezet náást de traditionele toetsenbordgedreven web browser en mobiele apps. Zo kun je makkelijk switchen naar de interface die op dat moment het meest handig is. Het is dus belangrijk dat er voor voice altijd  één, of meerdere alternatieven worden geboden. 

In elk geval blijft de uitdaging ook in 2020 dat software, zoals voice, de mens moet begrijpen en niet (meer) andersom. 

Over de auteur: Donia Ibrahimi werkt als customer experience solution advisor bij SAP.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond