-

Zal Alibaba ook in het Westen dominant worden? 

Alibaba timmert nog altijd flink aan de weg. De blik is in het Oosten nu meer en meer gericht op het Westen, maar heeft men kans van slagen?

“Alibaba heeft een fantastisch kwartaal gehad. Het uitbreiden van onze klantenbasis naar 674 miljoen laat zien dat wij een superieure klantervaring bieden …We zullen blijven werken aan het groeien van onze klantenbasis, het verbeteren van de operationele efficiëntie en voor robuuste groei zorgen … we zullen blijven investeren in technologie, waarmee we de digitale transformatie kunnen brengen naar miljoenen bedrijven over de hele wereld.”
Daniel Zhang (CEO van Alibaba Group) 

Bovenstaande quote is afkomstig uit het laatste financiële rapport van Alibaba. Het bedrijf is trots op haar vele gebruikers, constante groei en technologische innovatie. Alibaba, niet Amazon, verzendt de meeste pakketjes van alle marketplaces. Haar positie als wereldleider zal de komende jaren alleen nog maar sterker worden. In Nederland zijn we op dit moment vooral bezig met de verwachte strijd tussen Bol.com en Amazon, maar het grote gevecht om Europa vindt nu plaats tussen de twee reuzen 

uit Amerika en China. 

Om grip op dit gevecht te krijgen, ga ik uitzoeken wat de achterliggende oorzaken van het succes van Alibaba in China zijn, waarom Amazon daar niet succesvol was, en of Alibaba ook in Europa marktleider zal worden. Het doel van dit onderzoek is om de razendsnelle ontwikkelingen van online marketplaces in een breder perspectief te zetten.

Het succes van Alibaba in China 

Alibaba werd opgericht door de – nu beroemde – zakenman Jack Ma en een groep investeerders in 1999, vlak voor de Dot-com crash. Tijdens deze oprichtingsperiode ontstonden er twee grote problemen rondom financiering in China, namelijk: voldoende financiering binnenhalen en een tekort aan betrouwbaar krediet. Het eerste probleem zorgde ervoor dat er weinig Chinese e-commerce bedrijven werden opgericht in deze tijd. Het tweede probleem leidde ertoe dat Westerse bedrijven, zoals eBay, vaak werden opgelicht. 

Met het ‘Trustpass Membership’ systeem loste Jack Ma deze problemen in één klap op. Klanten die producten kochten bij verkopers met een Trustpass, kregen van Alibaba garantie op de gekochte goederen. Verkopers konden deze garantie krijgen door een borg van 2300 RMB (ongeveer €300) te betalen. Door dit systeem wisten consumenten welke verkopers te vertrouwen waren. Bovendien kreeg Alibaba toegang tot grote hoeveelheden goedkoop kapitaal om haar groei te financieren. Door middel van Ma’s visie kreeg het mkb van China voor het eerst toegang tot de landelijke markt. 

In 2003 werd vanuit Alibaba Taobao gelanceerd: een marketplace die zich ook richt op Chinezen die buiten de landsgrenzen leven, zoals: Taiwan, Singapore, Maleisië en de Verenigde Staten. Tot op de dag van vandaag zijn veruit de meeste verkopers op dit platform etnisch Chinees. De focus op cultureel chinezen zorgde voor twee concurrentievoordelen: minimale servicekosten (alles kan in het Chinees aangeboden worden) en schaalvergroting. Naast Taobao ontwikkelde Alibaba ook Alipay, een betaalmiddel dat vergelijkbaar werkt als het Amerikaanse PayPal. Het product zorgde voor de opkomst van een cashless society in China, met alle efficiëntievoordelen die daar bij horen. Kortom: Alibaba is succesvol in China, omdat het bedrijf begrijpt dat er in het land een sterke behoefte was aan betrouwbare betaalmiddelen en marketplaces. Door hierin te voorzien, heeft Alibaba kunnen uitgroeien tot de marktleider die het nu is. 

Waarom Amazon niet succesvol werd in China 

In tegenstelling tot Alibaba heeft Amazon zich na 15 jaar teruggetrokken uit China. In het artikel ‘Why Anazib didn’t make the cut in China’ formuleert de Nederlandse sinoloog Mark Greeven twee belangrijke oorzaken voor het falen van het bedrijf uit Seattle. 

De eerste reden is een gebrek aan focus. De ondernemers onder ons weten: er zijn op elk moment een miljoen mogelijkheden die een bedrijf heeft om de klant beter van dienst te zijn. Schaarste zorgt er echter voor dat het bedrijf moet kiezen, oftewel: prioriteiten stellen. Voor Amazon zal de VS altijd de belangrijkste prioriteit zijn. Elke dollar die je aan bedrijven en goederen uit de VS spendeert, kan je niet uitgeven in China. Daar komt bovenop dat het überhaupt een behoorlijke investering vraagt om je in een nieuwe markt te positioneren. China is daarom niet het enige land waar Amazon het moeilijk heeft, ook in Brazilië is het voor Jeff Bezos moeilijk om de lokale marketplaces te evenaren in lokale logistieke netwerken. 

Naast het probleem van focus heeft Amazon ook nooit de moeite gedaan de Chinese markt echt te begrijpen. Volgens Greeven heeft het bedrijf niet ingespeeld op belangrijke culturele evenementen, zoals: commerciële festivals (bijvoorbeeld Singles Day), kortingsacties, rode envelop-kortingen. Tevens heeft Amazon kansen laten liggen, door de Chinese consument niet in haar bredere aanbod te integreren. Daarbij zijn Chinese consumenten met betrekking tot e-commerce over het algemeen veeleisender dan Westerse consumenten. 

Eigenlijk zijn de oorzaken voor het succes van Alibaba vergelijkbaar met de oorzaken voor het falen van Amazon. Alibaba stelde en stelt de Chinese markt als prioriteit, investeerde in een logistiek netwerk, en begreep de Chinese consument. Amazon heeft nooit echt haar best gedaan een betekenisvolle speler te worden in China. Nu is het de vraag of Alibaba hetzelfde lot zal ondergaan in het Westen, of wel in staat is zich te vestigen in Europa en Amerika. 

Internationale kansen voor Alibaba 

Alibaba heeft goede kansen om ook Europa en Amerika te veroveren. Marketinggeleerde Syed Tariq Anwar laat zien dat er vijf krachten zijn die Alibaba kan benutten om succesvol te zijn:

1. Midden- en kleinbedrijf expert: Alibaba is groot geworden als B2B marketplace voor het MKB. Hierdoor hebben ze een expertise opgebouwd en had het bedrijf als eerste een mondiaal netwerk van leveranciers. Alibaba heeft daardoor een first movers advantage ten opzichte van andere marketplaces, waaronder Amazon. Vooral de connecties met Chinese producenten kunnen ervoor zorgen dat Alibaba snel en goedkoop producten kan leveren aan bedrijven en consumenten.

2. Mondiale uitbreiding: Alibaba is al succesvol op verschillende Westerse markten, zoals de VS, West-Europa en Japan, maar ook in ontwikkelingslanden zoals India. Hier moet wel bij vermeld worden dat ze vooral in de B2B markt zitten.

3. Samenwerking tussen Oost en West: Het bedrijf heeft ervaring met internationale samenwerkingsverbanden, iets wat relevant kan zijn, mocht het bedrijf de culturele kloof tussen Oost en West willen dichten. Een bekende samenwerking uit het verleden is die met Yahoo. Binnen deze samenwerking was sprake van uitruil van technologie en investeringen.

4. Tactische overnames: In 2012 is Alibaba begonnen met het investeren en overnemen van verschillende bedrijven. Op dit moment heeft het bedrijf geïnvesteerd in softwarebedrijven, Big Data, de Singapore Post, e-commerce platformen, robotica bedrijven, mobile gaming en online ticket platforms, Jet.com, Shanghai Media Group, SnapChat, de South China Morning Post Group, internet TV, een telefoonmaker, Didi Kuaidi, en online retailers. In Europa investeert het bedrijf voornamelijk in Research en Development centra.

5. Aliexpress: Alibaba maakt door middel van Aliexpress gebruik van haar grote netwerk aan mkb’ers. Op dit platform kunnen Westerse consumenten en bedrijven direct goederen kopen van Chinese producenten. Het platform is vooral succesvol aan de onderkant van de markt. 

Welke uitdagingen Alibaba heeft in het Westen 

Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn voor de Chinese marketplace. Er zijn vier cruciale problemen die het succes van Alibaba in het Westen kunnen dwarsbomen:

1. Prioriteiten stellen: Net als Amazon, heeft ook Alibaba maar een beperkte hoeveelheid middelen tot haar beschikking om haar doelen te bereiken. Het is onwaarschijnlijk dat Alibaba in korte tijd een vergelijkbaar logistiek netwerk kan bouwen als Amazon nu al heeft op Westerse markten, laat staan dat Alibaba de impact kan hebben van lokale helden zoals Bol.com, Otto en Zalando.

2. Culturele apathie: Dit is een vergelijkbare uitdaging als Amazon tegenkwam in China, maar hij is voor Alibaba groter, vanwege de slechte naam die Chinese merken hebben in het Westen. Als het bedrijf ook succesvol wil zijn binnen de hogere segmenten van de markt, dan moeten Chinese producten zowel technisch beter worden, als meer “goodwill” creëren bij Westerse consumenten.

3. Handelsoorlogen: De huidige spanningen tussen de VS en China kunnen de uitbreidingsdoelen van het bedrijf flink onder druk zetten. Zo zouden producten van Huawai op Westerse markten verspreid gaan worden, maar werd hier plotseling van afgezien. Dit kan een voorbeeld worden van wat de Chinese marketplace te wachten staat als het conflict niet wordt opgelost.

4. Chinese politieke/bureaucratische uitdagingen: Niet alleen de internationale politiek, maar ook de nationale beleidsvoering kan uitbreiding van Alibaba moeilijker maken. China is een corrupt en bureaucratisch land met een zwakke rechtstaat. Financiering gaat bijna exclusief via de overheid. Jack Ma, de oude charismatische CEO van het bedrijf, had altijd goede connecties in Beijing. Nu hij weg is, kan het zomaar zijn dat zijn opvolger minder geliefd is. In dat geval zal het voor Alibaba moeilijker worden om haar eigen agenda te bepalen. De Chinese overheid heeft bijvoorbeeld in september besloten om bij elk groot “privaat” Chinees bedrijf een overheidsmedewerker te plaatsen om de boel in de gaten te houden. 

Europese marketplace 

Marketplaces veranderen van dag tot dag. Zowel in het Westen als in het Oosten is het vrijwel onmogelijk om te voorspellen wie uiteindelijk de strijd om de consument zal winnen. Wat ik in dit artikel heb gedaan, is een algemeen beeld schetsen van de kanten het op kán gaan. Alibaba is zeker niet kansloos op de Westerse markten en zal waarschijnlijk haar plek als succesvolle B2B marketplace behouden. De aanwezigheid van de Chinezen zal Amazon dwingen te blijven investeren in de markten waar ze nu al dominant is, waardoor het onwaarschijnlijk is dat Alibaba de plek van Amazon in zal nemen. Alibaba zal de VS en Europa nooit prioriteren zoals Amazon dat doet. De argumenten in dit stuk kunnen ook gebruikt worden om te pleiten voor een Europese marketplace; misschien zijn Bol.com en Otto over vijf jaar succesvoller dan Amazon.

Over de auteur: Ivo Verhoef is Assistant Marketplaces bij Brandsom en specialist op het gebied van Aziatische economische ontwikkeling, met een MA Azië Studies van de Universiteit Leiden. Binnen Brandsom houdt hij zich bezig met marketplace management, product onboarding, marketplace operations en performance marketing.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jan

Leuk artikel, bedankt. Ik ben nog benieuwd naar de leessuggesties.

Ivo Verhoef - Brandsom

Dag Jan,

Leuk dat je interesse hebt. Ik zie nu dat de suggesties er nog niet onder staan. Hier zijn ze alsnog + een bronnenlijst:

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

De suggesties:
Anwar, S. T. (2017). Alibaba: Entrepreneurial growth and global expansion in B2B/B2C markets. Journal of International Entrepreneurship, 15(4), 366-389.
Dit artikel geeft een uitgebreid overzicht van de groei van Alibaba vanaf het begin tot 2017.

Galloway, S. (2017). The four: the hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook and Google. Random House.
Een heel leesbaar boek over o.a. waarom Amazon zo succesvol is.

Kim, Y. C., & Chen, P. C. (Eds.). (2018). The digitization of business in China: Exploring the transformation from manufacturing to a digital service hub. Springer.
Dit artikel geeft een uitstekende toelichting op de digitalisering van China.

Bronnenlijst:

Artikelen en boeken

Anwar, S. T. (2017). Alibaba: Entrepreneurial growth and global expansion in B2B/B2C markets. Journal of International Entrepreneurship, 15(4), 366-389.
Cui, Y., Mou, J., Cohen, J., & Liu, Y. (2019). Understanding information system success model and valence framework in sellers’ acceptance of cross-border e-commerce: a sequential multi-method approach. Electronic Commerce Research, 1-30.
Galloway, S. (2017). The four: the hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook and Google. Random House.
West, J. (2018). Getting Better Value Out of Global Value Chains. In Asian Century… on a Knife-edge (pp. 91-123). Palgrave Macmillan, Singapore.
Kim, Y. C. (2018). Alibaba: Jack Ma’s Unique Growth Strategy and the Future of Its Global Development in the Chinese Digital Business Industry. In The Digitization of Business in China (pp. 219-247). Palgrave Macmillan, Cham.

Websites

Alibaba’s quarter results: https://markets.ft.com/data/announce/detail?dockey=600-201908150705BIZWIRE_USPRX____BW5317-1
Aliexpress Investor Day: https://www.alibabagroup.com/en/ir/presentations/Investor_Day_2019_AliExpress.pdf
Lucas, ‘China government assigns officials to companies including Alibaba, Financial Times: https://www.ft.com/content/055a1864-ddd3-11e9-b112-9624ec9edc59
Greeven and Yu, ‘Why Amazon didn’t make the cut in China’ The Business Times: https://www.businesstimes.com.sg/opinion/why-amazon-didnt-make-the-cut-in-china
Greeven, ‘Digital China is coming to Europe’ LSE Business Review: https://blogs.lse.ac.uk/businessreview/2018/04/24/digital-china-is-coming-to-europe/
Darlington, ‘Amazon Sees in Brazil Continent-Size Profits and Problems’ The New York Times: https://www.nytimes.com/2018/12/27/world/americas/amazon-brazil-expansion.html

Ed Sander - ChinaTalk

Leuk dat er aandacht wordt besteed aan Alibaba, maar wel jammer dat er een aantal incorrectheden en vreemde stellingen in dit artikel geslopen zijn.

“Het tweede probleem leidde ertoe dat Westerse bedrijven, zoals eBay, vaak werden opgelicht.” Heb je hier een voorbeeld van?

“Door middel van Ma’s visie kreeg het mkb van China voor het eerst toegang tot de landelijke markt.” Het eerste initiatief van Alibaba, alibaba.com, was niet gericht op de thuismarkt maar op verkoop door Chinese MKBers aan wereldwijde inkopers die hun ‘sourcing’ in China doen.

“In 2003 werd vanuit Alibaba Taobao gelanceerd: een marketplace die zich ook richt op Chinezen die buiten de landsgrenzen leven, zoals: Taiwan, Singapore, Maleisië en de Verenigde Staten.” Taobao werd door Alibaba opgericht als reactie op de komst van eBay in China en was niet gericht op de diaspora (het is zelfs buitengewoon lastig om op Taobao cross-border te kopen) maar op de Chinese consument.

“Naast Taobao ontwikkelde Alibaba ook Alipay, een betaalmiddel dat vergelijkbaar werkt als het Amerikaanse PayPal. Het product zorgde voor de opkomst van een cashless society in China, met alle efficiëntievoordelen die daar bij horen.” Alipay werd in 2004 ontwikkeld om te zorgen dat kopers en verkopers zaken met elkaar wilden doen. Betalingen worden tijdelijk bij Alibaba geparkeerd en vrijgegeven als de koper het artikel ontvangen heeft en akkoord is met de levering. Zonder Alipay zouden verkopers niets willen versturen omdat ze niet zeker waren van betaling en kopers niets willen betalen omdat ze niet zeker waren van levering. Alipay was net als Tenpay in de eerste 10 jaar vooral een online payment tool. De cashless society is pas 10 jaar later gekomen toen WeChat Pay (een mobiele versie van TenPay) en de moviele versie Alipay de strijd met elkaar aangingen.

“In tegenstelling tot Alibaba heeft Amazon zich na 15 jaar teruggetrokken uit China.” Amazon heeft zich niet teruggetrokken uit China, maar haar marktplaatsfunctie in CHina gestopt. Ze verkoopt nog steeds Cross-Border in China: https://www.amazon.cn/ Hoewel Amazon nooit een heel groot marktaandeel heeft veroverd in China is het wel altijd een top 10 speler geweest.

“Zo zouden producten van Huawai op Westerse markten verspreid gaan worden, maar werd hier plotseling van afgezien.” Huawei producten zijn gewoon te koop op de westerse markt. Kijk bijvoorbeeld maar eens op Coolblue.

“Financiering gaat bijna exclusief via de overheid.” Dit klopt echt niet. Bedrijven als Alibaba, in de private sector, worden juist zelden door de overheid gefinancieerd. Alibaba is succesvol geworden dankzij enorme investeringen door Softbank en Yahoo en beursgangen in de VS (2014) en Honh Kong (2019) waarbij respectievelijk $25 miljard en $11,2 miljard werd opgehaald.

“Jack Ma, de oude charismatische CEO van het bedrijf, had altijd goede connecties in Beijing. Nu hij weg is, kan het zomaar zijn dat zijn opvolger minder geliefd is.” Jack is niet weg, hij is grootaandeelhouder en heeft ee belangrijke stem in het bedrijf. Overigens is een van de theorieën over zijn vertrek dat Beijing tijd vond dat hij stopte omdat hij te machtig en uitgesproken werd.

Over de vraag of we bang moeten zijn voor Alibaba schreef ik zelf door de jaren heen meerdere artikelen.

http://www.chinatalk.nl/wie-is-er-bang-voor-alibaba/
http://www.chinatalk.nl/zijn-we-nog-steeds-bang-voor-alibaba/
http://www.chinatalk.nl/china-tegenlichts-grote-gele-e-commercegevaar/

Zeg nooit nooit, maar ik denk persoonlijk niet dat Europa en de VS prioriteit zijn voor Alibaba. Het bedrijf wil het aantal klanten uitbreden tot 2 miljard, maar zal die vooral zoeken in ontwikkelende markten. Daarnaast zal het de komende tijd niet veel makkelijker worden om via AliExpress te verkopen aan het westen aangezien de internationale postverdragen onder vuur zijn komen liggen en de prijzen dus zullen stijgen.

Ivo - Brandsom

Dag Ed,

Wat fijn dat je de moeite hebt genomen zo precies naar mijn artikel te kijken. Hoewel ik het niet eens ben met al je kritiek, laat je zien dat ik dingen scherper had kunnen formuleren. Ook zie ik dat je eigen antwoord op de vraag overeenkomt met de conclusie van mijn artikel. Hieronder dan toch een poging tot verdediging:

1) Ebay: ik verwijs hier graag door naar Kim, Y. C. (2018), 223: ‘The Chinese ways of doing business are far more complicated and less straightforward than the traditional Western routes, as shown in eBay’s case. Some of the fundamental issues with eBay in China were the delivery failures and cash-return policies, as a result of their free-returns policies and the lack of trustworthy credit which allowed for the rise in deception—whereby product information and delivery statuses were often falsified with eBay having to compensate for such occurrences.’

2) Begin van Alibaba: hier heb je gelijk, de zin is fout geformuleerd en ik ben blij dat je het gezien hebt.

3) Taobao: hier verwijs ik wederom door naar Kim (2018) 227: ‘The unique nature of Taobao, such as its concentration on the Sino-ethnic market specifically, was fundamental to its growth. Similar to the principle of Chinese takeaways, which are present all over the globe, Taobao enrolled the services of Sino-ethnics around the world, as a supplier of multi-national products.’

4): Alipay en Cashless society: Dit was eventueel een ongelukkige woordkeuze. Hiermee doelde ik dat grote groepen Chinezen toegang kregen tot giraal geld, mijns inziens een revolutionaire verandering. Misschien nog wel belangrijker dan hoe de term vandaag de dag wordt opgevat. Ik ben het hier dus met je eens.

5) Amazon uit China: je hebt gelijk, Amazon verkoopt nu op de platformen haar oude concurrenten. Ik zou zeggen dat de platformfunctie fundamenteel is voor Amazons strategie en dat hij feit dat ze zijn gaan verkopen op concurrerende platformen een soort knieval is die de gigant nergens anders heeft gemaakt. Des al niet te min had ik dit scherper kunnen formuleren en ben ik dankbaar dat je deze nuance gemaakt hebt.

6) Huawei: hier wijs je mij op een vage formulering: binnen dit stukje doel ik op de verkoop van de antennes. Een ander voorbeeld zou het (tijdelijke) verbod op handel met het bedrijf zijn vanuit Amerikaanse ondernemingen zoals Google. Als dit verbod had doorgezet (of opnieuw wordt ingevoerd,
dan kan het bedrijf niet meer succesvol zijn binnen Westerse markten.

7) Overheidsfinanciering: Ben ik ook met je eens, in mijn artikel doel ik zelf op een van de voorbeelden die je gegeven hebt, namelijk de samenwerking met Yahoo. Met de door jouw geciteerde zin bedoel ik dat de overheid een grote (in vergelijking met liberale landen) invloed heeft op het wel of niet krijgen van financiering. Jouw voorbeeld van Hong Kong en de VS onderschrijft deels dit punt. Grote bedrijven uit China moeten naar Westerse beurzen om toegang te krijgen tot grote hoeveelheden privaat kapitaal.

8) Met ‘weg’ bedoelde ik dat hij weg was als CEO. Niet, dat hij helemaal geen rol meer heeft. Het tweede punt hierbinnen dat hij juist te uitgesproken was wist ik niet, dat ga ik verder uitzoeken.

Voor mij was dit artikel een kans om mijzelf te verdiepen in dit onderwerp. Jouw feedback geeft me nu de kans om nog meer te leren, waardoor het volgende artikel alleen maar beter wordt. Al met al ben ik wel van mening dat het originele artikel in grote lijnen toch staat. De nuances die jij levert op mijn artikel passen mijns inziens beter bij een wat groter artikel. Dit artikel is meer bedoelt de lezer te introduceren en aan te moedigen verder onderzoek te doen. De artikelen die je hebt gepost zijn ongetwijfeld een voorbeeld van dit verdere onderzoek. Zelf ga ik ze dit weekend lezen, de ochtend ben ik al kwijt aan deze verdediging.

Ed Sander - ChinaTalk

Hoi Ivo,

Bedankt voor je reactie. Ik wil toch nog even wat discussiepunten aanhalen.

1) Wat Kim hier bedoelt is dat gebruikers van eBay werden opgelicht en eBay dat moest compenseren. Dat is exact de reden waarom Alibaba AliPay heeft opgezet. Het is dus niet zo dat “dat Westerse bedrijven, zoals eBay, vaak werden opgelicht”. Het zijn de Chinese consumenten die werden opgelicht door Chinese verkopers.

3) Wat Kim hier volgens mij bedoeld is dat Chinezen gebruikt werden als zogenaamde ‘daigou’ en op die manier binnen China buitenlandse producten doorverkochten aan in China wonende Chinezen. Al dan niet door ze te versturen uit het buitenland. Voor meer informatie: http://www.chinatalk.nl/chinezen-kopen-over-de-grens-toerisme-en-dai-gou/ Toabao is echt niet bedoeld voor de internationale markt. Mijn vrouw, die Chinees is, kan hier in Nederland geen producten laten bezorgen vanaf Taobao.

5) Amazon verkocht al langer op de platforms van concurrenten. Een ‘if you can’t beat them …’ strategie. Ik gebruik al heel lang dit voorveeld: https://youtu.be/Oej47y8BeUg?t=996
Amazon verkoopt daarnaast momenteel niet enkel op platforms van concurrenten, ze heeft nog steeds een eigen website in China. Alleen heeft die geen platform functie meer, enkel een cross-border etail functie.

6) Je bedoelt waarschijnlijk 5G technologie. Het is niet zo dat daar “vanaf is gezien’. Onder druk/invloed van de VS hebben sommige landen besloten geen 5G technologie van Huawei aan te kopen. Maar er zijn ook diverse westerse landen die dat wel doen. Van terugtrekken is dus geen sprake.

Ik kijk uit naar je volgende artikel over China en wil het met alle plezier voor je proeflezen voor publicatie. Nuanceren van artikelen over China is de laatste tijd een beetje een dagtaak voor me maar ik doe het graag om een hoop misverstanden weg te nemen. 😉

Mvg,
Ed

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond