Meer Artikelen

Ophef in Amerika rondom Google-regels open internet

De visie van Google en telefoonbedrijf Verizon, waarin ze de Amerikaanse overheid vertellen hoe internet gereguleerd moet worden, doet aardig wat stof opwaaien in de Verenigde Staten. Ot van Daalen, van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, houdt de twee spelers in de gaten, maar meent dat deze kwestie nog weinig invloed heeft op Europa.

Google publiceert regels voor ‘toekomst open internet’

Google en telecombedrijf Verizon vertellen de Amerikaanse overheid hoe zij vinden dat internet moet worden gereguleerd. Ze belijden het geloof in netneutraliteit met de mond, maar hebben wel achterdeurtjes ingebouwd voor uitzonderingen.

Google trekt de stekker uit Google Wave

Google stopt de ontwikkeling van Wave en draait het licht tegen het einde van dit jaar uit. Gebruikers snapten het niet.

Adverteren bij Google op merknaam concurrent

Adverteerders mogen bij Google adverteren op de merknaam van de concurrent. Dat is het gevolg van een wijziging in het merkbeleid die Google heeft doorgevoerd in Europa.

Google wil flexibele privacywetgeving

Google heeft bij de Amerikaanse regering gepleit voor een meer flexibele privacywetgeving. Het bedrijf, dat zelf leeft van advertenties en daarmee te maken heeft met privacy issues, meent dat te complexe privacywetten de ontwikkeling van nieuwe internetdiensten tegenhoudt, omdat wetgeving altijd achterloopt op technische innovatie.

‘Google plant social gaming netwerk’

Google is in gesprek met Playdom, Electronic Arts en Zynga om de basis te leggen voor een game-onderdeel van een eigen sociaal netwerk. Google nam eerder nog een financieel belang in Zynga, bekend van onder meer de populaire Facebook-spellen FarmVille en Mafia Wars.

T-Mobile wil geld Google voor mobiel YouTube-gebruik

T-Mobile wil geld zien van Google voor het mobiel gebruik van video- en muziekdiensten zoals bijvoorbeeld YouTube. Dit omdat Gogle bepaalde diensten gratis aanbiedt via mobiel internet en T-Mobile voor de kosten opdraait.

Kwartaalomzet Yahoo stelt teleur

Yahoo realiseerde het afgelopen kwartaal een magere omzetstijging van 2 procent, waar concurrent Google het afgelopen week nog beduidend beter deed met een stijging van 24 procent.

Premium

Omnicom voor twee jaar in zee met Google

Communicatiebureau Omnicom gaat naar verluidt honderden miljoenen euro’s uitgeven aan banners en andere beeldreclame op Googles advertentienetwerk.

Premium

Kwartaalomzet Google stijgt 24 procent

Google realiseerde in het tweede kwartaal een omzet van 6,8 miljard dollar, een stijging van 24 procent. De bulk van de omzet komt uit advertentiediensten, maar nieuwe bronnen van inkomsten beginnen zich te manifesteren in de kwartaalrapporten.

Apple en Google willen digitaal uitgeven bevorderen

Zowel Google als Apple zijn lid geworden van het IDPF, de wereldwijde handelsorganisatie die digitaal uitgeven en digitaal lezen wil bevorderen. Enkel de grote speler Amazon, die liever met gesloten systemen werkt, ontbreekt nu nog op de ledenlijst.

Startup Soocial na moeilijk jaar weer financiering

[Startup watch] Soocial heeft na een lastig jaar achter de rug. “Vooral financieel, het was moeilijk om investeringen te krijgen”, aldus medeoprichter Stefan Fountain. Maar het Nederlandse bedrijf, dat op moet boksen tegen grote spelers als Google, heeft eindelijk weer een investeringsronde weten af te sluiten.

Premium

Google niet weg uit China

Google zet zijn activiteiten door in China en komt tot een compromis met de overheid over de wijze waarop het zijn zoekdiensten mag aanbieden.

Bing slaat niet aan in Nederland

De publiciteit van Microsoft rondom de lancering van Bing lijkt in Nederland, ruim een jaar na de lancering, nog weinig effect te hebben gesorteerd. De vervanger van Microsofts Live search, heeft nog weinig gebruikers van Google weten af te snoepen en blijft steken op een mager marktaandeel van 1 procent.

Steeds meer specialistische zoekmachines van Google

De overname van ITA Software is vast niet Googles laatste om zijn positie op de zoekmarkt te verstevigen. Het bedrijf investeert steeds vaker in specialistische segmenten en breidt daarmee zijn bereik in dure niches uit.