Google zoomt in op uitgevers in de Long Tail
Google kan in de toekomst suggesties gaan geven aan uitgevers en webwinkeliers om bepaalde items in hun uitgaven en winkels op te nemen.
Google kan in de toekomst suggesties gaan geven aan uitgevers en webwinkeliers om bepaalde items in hun uitgaven en winkels op te nemen.
Twee jaar cel of een geldboete kan Google in Duitsland krijgen voor het stelselmatig ‘aftappen’ van WiFi-signalen in de deelstaat Rheinland-Pfalz.
Adverteerders en mediabureaus krijgen zicht op het rendement van multimediale campagnes. Hiertoe gaat onderzoeksbureau GfK samenwerken met Google. KPN en Heineken zijn de eerste klanten.
De Persgroep Nederland, uitgever van AD, de Volkskrant, Trouw, en Het Parool, stopt voorlopig nog niet met de plaatsing van Google Adsense-advertenties. Het Vlaamse mediaconcern de Persgroep liet eerder deze week weten geen tekstadvertenties van Google meer op de Belgische nieuwssites te plaatsen.
Google, TNS en IAB Europa lanceren een website die tot in detail laat zien welke rol internet speelt in het online en offline aankoopgedrag van consumenten.
Het Vlaamse mediaconcern de Persgroep, in Nederland uitgever van AD, de Volkskrant, Trouw, en Het Parool, stopt met de plaatsing van Google Adsense-advertenties op de Belgische nieuwssites.
De Europese privacytoezichthouders tikken Google, Microsoft en Yahoo op de vingers. De bedrijven voldoen nog steeds niet aan de Europese privacyregels.
Google wordt een speler op de tv-markt en partnert met Sony en Logitech om dit najaar hardware in de winkels te brengen. Met speciale software brengt het tv en het web bij elkaar op het grote tv-scherm van de huiskamer.
Google koopt Global IP Solutions om zijn aanbod IP-telefonie, in audio en video, te verbeteren.
Googles videozender Youtube profileert zich steeds meer als professionele speler op de tv-markt richting adverteerders en omroepen. Vooralsnog is de gemiddelde kijktijd per dag per persoon slechts 15 minuten, 8 procent van Nederlands gemiddelde tv-tijd.
De Canadese startup BumpTop is overgenomen door Google. De zoekmachinegigant lijkt met de overname techniek in huis te halen om 3D-desktopsoftware voor tablets in te zetten.
Google probeert zichzelf belangrijker te maken bij traditionele reclame- en mediabureaus. Het bedrijf schrapt de kosten voor het gebruik van zijn AdWords-systeem.
De hackers die eind 2009 bij Google vanuit China inbraken, drongen door tot het absolute epicentrum van het bedrijf: het systeem dat alle wachtwoorden beheert. De boeven pikten die software.
De nettowinst van Google groeide het eerste kwartaal met 23 procent naar 1,96 miljard dollar, waar dit in 2009 nog 1,42 miljard dollar was. De netto omzet kwam uit op 5,1 miljard dollar. In tegenstelling tot andere uitgevers wist Google in de advertentiemarkt meer inkomsten binnen te harken.
Nadat het Amerikaanse online advertentienetwerk Adconion Media Group enkele onderdelen van Joost heeft overgenomen, trekt de videodienst 67 miljoen unieke kijkers per maand. Het blijft daarmee achter bij Google, maar ruim voor vele andere videodiensten.