Kwartaalomzet Yahoo stelt teleur
Yahoo realiseerde het afgelopen kwartaal een magere omzetstijging van 2 procent, waar concurrent Google het afgelopen week nog beduidend beter deed met een stijging van 24 procent.
Yahoo realiseerde het afgelopen kwartaal een magere omzetstijging van 2 procent, waar concurrent Google het afgelopen week nog beduidend beter deed met een stijging van 24 procent.
Communicatiebureau Omnicom gaat naar verluidt honderden miljoenen euro’s uitgeven aan banners en andere beeldreclame op Googles advertentienetwerk.
Google realiseerde in het tweede kwartaal een omzet van 6,8 miljard dollar, een stijging van 24 procent. De bulk van de omzet komt uit advertentiediensten, maar nieuwe bronnen van inkomsten beginnen zich te manifesteren in de kwartaalrapporten.
Zowel Google als Apple zijn lid geworden van het IDPF, de wereldwijde handelsorganisatie die digitaal uitgeven en digitaal lezen wil bevorderen. Enkel de grote speler Amazon, die liever met gesloten systemen werkt, ontbreekt nu nog op de ledenlijst.
[Startup watch] Soocial heeft na een lastig jaar achter de rug. “Vooral financieel, het was moeilijk om investeringen te krijgen”, aldus medeoprichter Stefan Fountain. Maar het Nederlandse bedrijf, dat op moet boksen tegen grote spelers als Google, heeft eindelijk weer een investeringsronde weten af te sluiten.
Google zet zijn activiteiten door in China en komt tot een compromis met de overheid over de wijze waarop het zijn zoekdiensten mag aanbieden.
De publiciteit van Microsoft rondom de lancering van Bing lijkt in Nederland, ruim een jaar na de lancering, nog weinig effect te hebben gesorteerd. De vervanger van Microsofts Live search, heeft nog weinig gebruikers van Google weten af te snoepen en blijft steken op een mager marktaandeel van 1 procent.
De overname van ITA Software is vast niet Googles laatste om zijn positie op de zoekmarkt te verstevigen. Het bedrijf investeert steeds vaker in specialistische segmenten en breidt daarmee zijn bereik in dure niches uit.
Google heeft 700 miljoen dollar op tafel gelegd voor de aankoop van ITA, een softwarebedrijf voor vluchtinformatie. Hiermee dringt de zoekmachinegigant de online reismarkt binnen.
Facebook opent de aanval op Google door de websites die Open Graph-API gebruiken, op te nemen in de zoekresultaten binnen het sociale netwerk. De sites worden geïndexeerd, niet zozeer op het aantal links, maar op basis van het aantal ‘likes’ dat ze krijgen.
Gebruikers die naar muziekinformatie zoeken in Bing, de zoekmachine van Microsoft, kunnen muzieknummers eenmalig gratis gestreamd afspelen. Vervolgens wordt er doorgelinkt naar Zune, de muziekdienst van Microsoft, waar het nummer gekocht kan worden.
Google komt later dit jaar nog met een muziekdownloaddienst die gekoppeld is aan de eigen zoekmachine. Er zijn gesprekken gaande om deze muziekdiensten te koppelen aan de Android-toestellen.
Newspass, het microbetalingssysteem voor nieuws van Google, wordt eind dit jaar gelanceerd. Met een eenmalige inlog zouden gebruikers toegang krijgen tot de betaalde artikelen van aangesloten uitgevers.
Google brengt een vernieuwde versie uit van Commerce Search, een zoekmachine die speciaal is gemaakt voor webwinkeliers die Google-technologie in hun winkel willen verwerken.
Google kan in de toekomst suggesties gaan geven aan uitgevers en webwinkeliers om bepaalde items in hun uitgaven en winkels op te nemen.