More artikelen

Yvonne de Jager nieuwe directeur IAB Nederland

Yvonne de Jager wordt per 1 april de nieuwe directeur van IAB Nederland. “Diversiteit wordt een belangrijk thema omdat samenwerken met anderen altijd tot nieuwe inzichten leidt.”

Digital Agencies

IAB Nederland kiest nieuwe bestuursleden

Sabine van Velsen en Paul van Breugel zijn door de leden gekozen als de twee nieuwe bestuursleden van IAB Nederland.

Online Advertising

DDMA en IAB kritisch op voorstel nieuwe cookiewet

Europa wil de opt-in voor het plaatsen van cookies via de browserinstellingen gaan regelen, niet meer via pop-ups op websites. De DDMA en het IAB in Europa en Nederland vinden dat niemand daarbij gebaat is.

Online Advertising

IAB met grote herziening regels in app-advertising

Het Interactive Advertising Bureau (IAB), dat wereldwijd reclamestandaarden uitzet, wil de regels voor mobiel adverteren opfrissen.

Online Advertising

Uitgaven Google Shopping door Retail verviervoudigd

Nederlandse online retailers hebben Google Shopping ontdekt en zijn in 2015 vier keer meer gaan uitgeven aan de productenzoeker dan het jaar ervoor. Bijna een kwart van hun reclamebudgetten gaan naar deze Googlezoeker.

Search

Online voor het eerst groter dan televisie in Europa

Adverteerders gaven in 2015 voor 36,2 miljard euro uit aan reclame op digitale kanalen in Europa, een groei van 13 procent. Online is voor het eerst groter dan televisie qua bestede mediabudgetten.

Online Advertising

Dertig procent display programmatic verhandeld

Een derde van de displayreclame werd vorig jaar op een online veiling verkocht. Programmatic trading groeide dertig procent tot 187 miljoen euro, maar de grote groei lijkt er uit.

Programmatic

Mediabestedingen 2015: 1,5 miljard euro (+8,4%)

Adverteerders in Nederland gaven vorig jaar voor 1,5 miljard euro uit aan digitale reclame. Search is met 673 miljoen euro nog de grootste post, maar toont dit jaar vermoedelijk geen dubbelcijferige groei.

Online Advertising

‘Tv niet meer centrale scherm in de huiskamer’

Een IAB-onderzoek onder Engelse consumenten laat zien dat nog maar de helft van hen het televisietoestel bestempelt als ‘het centrale scherm in de huiskamer’. Zeventig procent doet tijdens het tv-kijken wat anders op een telefoon of tablet.

Analytics

Mobiele reclame: Display nu groter dan search

Displayreclame is in 2014 wereldwijd groter geworden dan search, als vorm van mobiele reclame, en het tussen die twee zal dit jaar vermoedelijk verder groeien. Europa onttrekt zich, als achterloper, aan die trend.

Online Advertising

Programmatic goed voor tweederde mobiele reclamemarkt

Programmatic buying is in Engeland goed voor tweederde van de media-inkoop op mobiel internet, aldus een rapport van het lokale IAB over het jaar 2014.

Marketing

Betere resultaten voor paid dan organic search in Google

De doorklikratio’s uit commerciële zoekresultaten (paid results) liggen hoger dan bij organische resultaten. Dat komt mogelijk door het feit dat betaalde resultaten steeds meer schermruimte afsnoepen van organische.

Online Advertising

Europese online mediabestedingen: 30,7 miljard euro

Adverteerders gaven in 2014 voor 30,7 miljard euro uit aan reclame op digitale kanalen. Bij het huidige groeitempo wordt Online in 2015 het grootste reclamemedia, groter dan televisie.

Online Advertising

Nieuwe Europese verlamming online mediasector dreigt

Europese overheden stemmen dit najaar over nieuwe regels voor dataprotectie en de online sector is er amper of niet mee bekend. Net als bij de invoering van de cookiewet dreigt ook nu weer een onomkeerbare situatie die de media- en reclamemarkt verlamt.

Marketing

‘Marketing moet verdwijnen’

“Als je marketinguitingen ziet, dan gaat het al niet goed”, zegt de Franse serie-ondernemer Gilles Babinet tijdens het Europese IAB-congres Interact.

Marketing automation