Saskia Wagenmakers nieuwe voorzitter van IAB Nederland
Nathalie Peters stapt per 11 maart aanstaande op als voorzitter van belangenorganisatie IAB Nederand en geeft het roer over aan Saskia Wagenmakers.
Nathalie Peters stapt per 11 maart aanstaande op als voorzitter van belangenorganisatie IAB Nederand en geeft het roer over aan Saskia Wagenmakers.
Het Nederlandse podcastnetwerk Dag en Nacht Media zet zijn oude meetsysteem overboord en omarmt een nieuwe, gebaseerd op IAB-standaarden. Dat leidt cijfermatig tot een bereiksdaling van een kwart, maar is op lange termijn het duurzaamst.
Adverteerders gaven in de eerste helft van 2017 voor 22,2 miljard euro uit aan online reclamecampagnes. Dat is 11,5 procent meer dan het jaar ervoor.
Zestig procent van de Nederlandse online reclamebudgetten gaan naar social en search, lees: Facebook en Google. De kruimeltjes zijn voor lokale en andere buitenlandse partijen.
Tot 250 miljard euro aan Europees bruto nationaal product dreigt te verdampen als de ePrivacy Verordening van het Europees Parlement ongewijzigd in 2018 van kracht wordt, dreigt brancheorganisatie IAB Europe.
Adverteerders gaven in 2016 wereldwijd 63 miljard euro uit aan reclame op telefoons en tablets. Dat is 61 procent meer dan in 2015 en daarmee de belangrijkste factor bij de totale groei in internetreclame. De Europese bestedingen stegen met 48 procent tot 12 miljard.
Adverteerders in Nederland gaven vorig jaar 225 miljoen euro uit aan reclameboodschappen die ze via geautomatiseerde handelsplaatsen inkochten. Programmatic advertising wordt tegenwoordig meer ingezet voor merkbouwende dan voor performance doeleinden.
Het beste werk met programmatic advertising van voorlopersland Nederland is zojuist bekroond tijdens de eerste IAB Programmatic Awards.
De nominaties van de Programma Awards van IAB Nederland zijn bekend. De grote, internationale netwerken zijn goed vertegenwoordigd, maar lokale specialisten doen net zo hard mee.
Adverteerders gaven in 2016 42 miljard euro uit aan online reclame. De groei wordt met name veroorzaakt door meer uitgaven aan mobiele display en mobiele search.
“Er is een grote storm gaande en als online reclameindustrie moeten we extra ons best doen om niet te verliezen”, aldus topman Dominique Delport van Havas Group.
Adverteerders geven in 2017 meer uit aan reclame op internet dan bij alle andere mediatypen bij elkaar opgeteld. Nieuwe cijfers van IAB Nederland laten zien dat internetreclame in 2016 met 11,6 procent groeide tot 1,7 miljard euro.
Yvonne de Jager wordt per 1 april de nieuwe directeur van IAB Nederland. “Diversiteit wordt een belangrijk thema omdat samenwerken met anderen altijd tot nieuwe inzichten leidt.”
Sabine van Velsen en Paul van Breugel zijn door de leden gekozen als de twee nieuwe bestuursleden van IAB Nederland.
Europa wil de opt-in voor het plaatsen van cookies via de browserinstellingen gaan regelen, niet meer via pop-ups op websites. De DDMA en het IAB in Europa en Nederland vinden dat niemand daarbij gebaat is.