Meer Artikelen

Red Bull Stratos: Acht miljoen live YouTubekijkers

“I’m going home now” en “Jumper away!”, hoorden zo’n acht miljoen kijkers van het YouTubekanaal gisteren toen Felix Baumgartner uit een ballon in de stratosfeer sprong.

YouTube: kwart van de views is mobiel

Mobiel internet is voor YouTube geen bijzaak maar, want een kwart van alle bekeken video’s wordt via een tablet of smartphone genoten.

Mobile

YouTube breidt eigen programmering uit

YouTube breidt het aantal themakanalen met eigen programmering uit. Er komen er nog eens vijftig bij, waaronder kanalen specifiek gericht op Engeland, Duitsland en Frankrijk. Nederland zit er nog niet bij.

YouTube brengt eigen iOS-app uit

YouTube lanceert vandaag, een dag voor de lancering van de nieuwe iPhone, een eigen app voor de iPhone en iPad. In iOS 6 zit geen YouTube-app meer.

IFA: Philips sluit Smart TV-deal met YouTube

YouTube Rentals, de filmverhuurdienst van Google, komt op Smart TV’s van Philips. Hoewel het geen exclusieve overeenkomst is, is Philips wel een van de eerste tv-fabrikanten die de dienst in Europa mogen aanbieden. Dat maakte het bedrijf vanmiddag bekend op IFA in Berlijn.

Lowlands ook op YouTube

Het muziekfestival Lowlands zal komend weekend behalve op tv ook op YouTube te zien zijn. De video’s zijn gedurende 90 dagen terug te kijken via het speciale Lowlands-kanaal.

Apple verwijdert YouTube uit iOS

Apple haalt de YouTube app uit iOS, de systeemsoftware voor iPhone en iPad. De licentie met Google, eigenaar van YouTube, wordt niet verlengd.

Nog eens 200 miljoen dollar extra voor YouTubepartners

Google investeert nog eens tweehonderd miljoen dollar extra om meer kwaliteitskanalen op YouTube te krijgen.

Online advertising

YouTube wordt steeds meer nieuwsbron

YouTube ontwikkelt zich steeds meer als een platform voor nieuws. Dat blijkt uit een studie van Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism.

Endemol levert Franstalige programma’s aan YouTube

Endemol en Kabo zijn geselecteerd als producers voor Franstalige premium content voor YouTube. Net als in de VS wil de Google-dochter ook in Europa eigen programma’s aanbieden.

Franse omroep lijdt nederlaag in YouTube-zaak

Google hoeft de Franse omroep TF1 geen 141 miljoen euro te betalen voor illegale content op YouTube. Dat heeft een Franse rechter bepaald.

A-Film in zee met YouTube en iTunes

Google gaat speelfilms van het Nederlandse A-Film via YouTube te distribueren. Daartoe hebben beide bedrijven een contract gesloten. Ook met iTunes is er een overeenkomst.

AdWords for video formeel gestart

Google is vandaag officieel begonnen met AdWords for video, dat vorig jaar september reeds is aangekondigd. Daarmee is het nu ook mogelijk om video’s te tonen als preroll bij YouTube-filmpjes of in de YouTube-zoekresultaten.

MGM gaat films verhuren op YouTube

Filmproducent MGM gaat films verhuren via YouTube en maakt daarmee het aanbod van de online videotheek bijna compleet. Enkel 20th Century Fox ontbreekt nog aan de internationaal steeds groter wordende verhuurder.

Meerderheid pre-roll ads YouTube te skippen

Bezoekers van YouTube klikken tussen dertig en veertig procent van de commercials voorafgaand aan filmpjes weg. Inmiddels geldt voor zestig procent van de pre-roll ads dat ze mogen worden geskipt.