-

Negen tips om contentideeën te genereren

Je hebt nagedacht over een succesvolle contentstrategie voor jouw organisatie en je hebt alle mogelijke middelen de revue laten passeren om je klanten te boeien en aan je te binden. Jij kent ze tenslotte als je broekzak. Nu nog content maken. Waar haal je al je ideeën vandaan? We inspireren je graag met de 9 tips hieronder. 

1. Doe een diepere analyse van zoekwoorden

Dit is belangrijk voor contentideeën voor je website. Hiervoor zijn verschillende gratis SEO-tools van Google beschikbaar: Google Search Console geeft inzage in hoe mensen je content nu al weten te vinden. Google Ads Keyword Planner suggereert zoekwoorden en geeft inzage in zoekvolume en hoe zwaar de concurrentie is. Google Trends geeft aan hoe het zoekvolume van je zoekwoorden zich ontwikkelt in verhouding tot elkaar.

2. Wees menselijk, ook als organisatie

Mensen doen zaken met mensen, niet met organisaties. Bouw daarom een menselijke connectie op met je klanten via je content. Geef je organisatie een gezicht door je medewerkers eens voor te stellen. Of zet een partner of leverancier in het zonnetje.

Durf kwetsbaar te zijn door naast de succesverhalen eens een ‘faalverhaal’ te delen. Creëer interactie met je klanten, bijvoorbeeld door ze online een simpele vraag te stellen of een poll te doen. Het levert je zomaar weer input op voor nieuwe content.

3. Voeg waarde toe

Als jij precies weet wat je klanten bezighoudt, waarmee ze worstelen en wat hun meest urgente vragen zijn, dan kun je heel gericht waarde toevoegen aan je content.

Je kunt ze geruststellen in hun worsteling, omdat jij een oplossing kent. Je weet hoe je hun meest prangende vraag kunt beantwoorden of hun meest urgente behoefte kunt vervullen. Door alleen maar vragen te stellen en zonder iets te hoeven verkopen! Je kunt nu daadwerkelijk waarde toevoegen aan hun (werkende) leven.

Denk ook eens aan iets ‘tastbaars’, zoals een cheat sheet, een checklist, een template of een begrippenlijst. Iets wat hun dagelijkse leven makkelijker maakt.

4. Deel kennis, geen verkooppraatjes

Content delen is bij uitstek een kans om klanten te boeien en binden zonder verkooppraatje. Niemand (geloof me: écht niemand) zit te wachten op wat je organisatie, product of dienst zo geweldig maakt. Ze willen maar een ding weten: wordt mijn probleem hiermee opgelost? Het mooie van klanten voeden met kennis, is dat niemand het ze ooit nog afneemt. Het geeft vanzelf antwoord op hun vragen, maar de keuze blijft aan hen.

Dat is waarom ze er dol op zijn. Dus geef ze die e-books, webinars, tutorials, whitepapers, productgidsen en handleidingen. Of zelfs een gratis cursus of training. Contentformats gebaseerd op origineel onderzoek doen het het best. Focus dus op authentieke inhoud als onderdeel van je strategie om klantloyaliteit en vertrouwen te winnen.

5. Analyseer en recycle content

Met content audits van je website voorkom je dat je tijd steekt in content die helemaal niet blijkt aan te slaan bij je doelgroep. Je analyseert hierbij onder andere de vindbaarheid en SEO, de populariteit en conversie plus de schrijfstijl en tone of voice. Het geeft je de kans pagina’s te verbeteren of verwijderen. Snoeien dus! Tools om audits mee te doen, zijn onder andere Google Analytics. Met een SEO-tool check je je rankings.

6. Laat zien waar je mee bezig bent

Betrokkenheid met je klanten gaat niet vanzelf. Daarvoor is interactie en begrip nodig. Laat daarom eens zien waarmee je bezig bent. Hoe een werkdag binnen jouw organisatie eruit ziet. Geef eens een kijkje achter de schermen. Film eens een productieproces, een bezoekje aan een leverancier of partner, een fotoshoot die gemaakt wordt. Laat zien bij welke evenementen je aanwezig bent. Toon passie voor je vak; het werkt aanstekelijk!

7. Vertel een verhaal

Je organisatie stond er vast niet van de ene op de andere dag. Wat was de drijfveer om dit bedrijf ooit op te richten? Was er twijfel en tegenslag? Waarom die liefde voor het vak? Wie waren de hoofdrolspelers? Hoe is het gegroeid naar wat het nu is? Hoe heeft het moeilijke tijden doorstaan?

Vertel een verhaal met je organisatie in de rol van ‘de held’. Een held heeft altijd een probleem dat overwonnen moet worden, waarna het succes extra zoet smaakt. En vergeet niet, ook een held kan alleen maar slagen als hij onderweg hulp krijgt aangereikt.

Benoem ook sleutelfiguren die je geïnspireerd hebben of een helpende hand boden. Misschien doet dit je wel denken aan een persoon in plaats van een organisatie? Mensen houden van verhalen en onthouden een boodschap in verhaalvorm beter, blijkt uit wetenschappenlijk onderzoek. Ze identificeren zich daarom sneller met jouw merk.

8. Beantwoord vragen

Als je tip 1 opgevolgd hebt en de vragen en uitdagingen van klanten kent, dan weet je ook hoe je ze moet beantwoorden. Laat zien dat jij kundig bent in je vak. Geef het vorm in video, bijvoorbeeld een tutorial, of bied een webinar aan. Schrijf een blog (of laat deze schrijven door een professionele ghostwriter) waarin je een specifieke vraag behandelt. Laat een goede infographic opmaken. En heb je al eens gedacht aan een serie verdiepende artikelen, een e-book of een whitepaper?

9. Gebruik content en kennis van anderen

Vind je het nog steeds lastig om voor een heel jaar content te maken? Goed nieuws! Je hoeft niet alles zelf te doen. Zo kun je bijvoorbeeld een samenvatting maken van content die iemand anders produceerde, bijvoorbeeld een interessant onderzoek binnen jouw branche of een boek dat net uit is, gerelateerd aan je aanbod of vak.

Ook het delen van boeiende berichten van anderen is prima content, zolang je de bron erbij vermeldt. En wat dacht je van het maken van een expert round-up: een samenvatting van antwoorden van experts in de branche, die je bevraagt op een specifiek onderwerp? Een mooi netwerkmoment ook!

Een wereld aan content

Er is een wereld te verzinnen aan content! Het belangrijkste is het hebben van overzicht (a.k.a. een goede contentkalender), inspiratie (zowel online, binnen kantoor en buiten kantoor te vinden) en het begrijpen van je doelgroep (om je content te optimaliseren).

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter van CopyRobin.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond