-

Welke commerciële kansen biedt de metaverse?

De metaverse opent veel nieuwe creatieve mogelijkheden voor merken om met klanten de interactie aan te gaan en de klantervaring naar een hoger niveau te tillen. Omdat de metaverse nog in de kinderschoenen staat is het juist nu interessant om er als merk mee aan de slag te gaan.

De afgelopen periode is de metaverse steeds vaker in het nieuws gekomen. De metaverse kan het beste gezien worden als internet 3.0. Het is de volgende stap in het internet en meer dan een game, website, applicatie of platform. Het is een digitale omgeving waarin mensen met elkaar de interactie aan kunnen gaan en biedt voor bedrijven diverse commerciële kansen.

Vergelijk de huidige ontwikkeling van de metaverse met de opkomst van de radio, televisie en de mobiele telefoon. De radio betekende een doorbraak van het massa-amusement en heeft zich ontwikkeld naar nieuwe vormen, zoals podcasts. De televisie evolueerde van zwart/wit beelden naar kleuren en grote schermen. De mobiele telefoon zorgde ervoor dat mensen overal en altijd bereikbaar zijn en toegang hebben tot informatie. De metaverse brengt mensen en merken op een nieuwe manier met elkaar in contact. 

De metaverse gaat daarbij niet de echte wereld vervangen, zoals het internet dat ook niet heeft gedaan. Wel kan het nog verder geïntegreerd raken met ons dagelijkse leven. We moeten de echte wereld daarbij zeker ook niet uit het oog verliezen, omdat juist de combinatie van offline en online de klantervaring tot een succes kan maken.

Hyundai lanceerde bijvoorbeeld zijn Metamobility concept, waarbij de auto’s van het merk dienen als slimme apparaten om toegang te krijgen tot virtuele ruimtes. 

Metaverse wordt mogelijk economisch groter dan de echte wereld

Inmiddels zetten diverse bedrijven de eerste stappen in de metaverse. Een van de bekendste is Facebook, dat zelfs zijn bedrijfsnaam heeft veranderd in Meta. Het social mediaplatform wil uitgroeien tot de algehele metaverse. Afgewacht moet worden of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Het principe van de metaverse is namelijk dat verschillende werelden naast elkaar bestaan en met elkaar verbonden zijn. 

Ook onder andere Roblox, Minecraft en Decentraland worden gezien als de metaverse, maar zijn nog niet met elkaar verbonden. Dit betekent dat als je een fortuin opbouwt in een van deze werelden en deze uiteindelijk ophoudt te bestaan, je niets uit deze digitale wereld kunt hergebruiken in een andere omgeving. De grootste uitdaging wordt dan ook om deze connectie tussen verschillende digitale werelden tot stand te brengen.

Er wordt ook steeds meer geld geïnvesteerd in de metaverse en interessante samenwerkingsverbanden opgestart. Zo nam Sony begin dit jaar gameontwikkelaar Bungie over, met als doel om zijn positie in de metaverse als entertainmentbedrijf te veroveren. 

Verder verkocht veilinghuis Christie’s voor 750.000 euro de allereerste Wikipediapagina als NFT en werd er in november vorig jaar voor ruim honderd miljoen dollar aan grond en gebouwen gekocht in virtuele werelden. 

Analisten verwachten dat de marktwaarde van de metaverse in de komende jaren groeit tot meer dan 300 miljard dollar. De topman van Nvidia denkt zelfs dat de economie van de metaverse groter wordt dan die van de echte wereld.

Commerciële kansen in de metaverse benutten

Ook al staat de metaverse nog in de kinderschoenen, het biedt merken vanuit commercieel perspectief nu al diverse kansen. In de eerste plaats geeft het mogelijkheden om op een nieuwe manier de interactie met klanten aan te gaan en te werken aan de naamsbekendheid. De metaverse zal zich naar verwachting ontwikkelen tot een omgeving waar merken hun producten en diensten rechtstreeks kunnen verkopen, zeker omdat er online drempels worden weggenomen. 

De grootste drempel online is momenteel dat je een product moeilijk kunt ervaren. De grootte van een product is bijvoorbeeld de belangrijkste reden waarom mensen deze terugsturen. Er zijn verschillende manieren om deze drempel in de metaverse weg te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele showroom, live evenementen en producten in 3D of AR. 

Zo lanceerde Decentraland in maart de Metaverse Fashion Week waar retailers als DKNY, Selfridges en Etro hun nieuwste collecties presenteerden. Daarbij lanceerde Selfridges zijn eigen VR-warenhuis in Decentraland waar bezoekers de producten kunnen bekijken, laten aantrekken door hun persoonlijke avatar en kopen. Verder onthulde Nissan eind mei in de metaverse de Sakura, een nieuwe compacte elektrisch aangedreven auto. Mensen konden tijdens het evenement een virtuele testrit maken in de Sakura. 

In het verlengde daarvan kun je dankzij de metaverse personalisatie naar een hoger niveau tillen en zelfs hyperpersonalisatie toepassen. Mensen krijgen de kans om de ervaring te beleven die zij willen, bijvoorbeeld door op ieder moment en locatie de winkel te bezoeken. Daarbij maakt de metaverse het voor merken mogelijk om niet alleen verhalen aan klanten te vertellen, maar deze ook door hen te laten beleven. 

Metaverse als kostenbesparing

Een ander belangrijk voordeel van de metaverse is dat bedrijven veel goedkoper kunnen testen of een idee daadwerkelijk werkt. Waar een dergelijke test in de fysieke wereld gemiddeld acht weken kost, kan hetzelfde in de metaverse binnen enkele dagen gerealiseerd worden. Als vervolgens de test succesvol is, kan deze ook in fysieke winkels en fabrieken worden uitgerold. Volgens Nvidia’s topman Jensen Huang kan de metaverse bedrijven op deze manier miljarden dollars in de echte wereld besparen.

Recent verwelkomde Microsoft bijvoorbeeld Kawasaki als klant. Fabrieksmedewerkers van de motorenfabrikant gaan Microsoft’s HoloLens gebruiken om hen te ondersteunen bij het produceren en repareren van robots. 

Kraft Heinz gaat de metaverse gebruiken om problemen in de logistieke keten te voorkomen. Via cloudplatform Microsoft Azure gaat Kraft zijn toeleveringslijnen virtueel in kaart brengen, zodat het de productie kan simuleren om eventuele problemen tijdig op te sporen. 

Boeing wil binnen twee jaar in zijn ‘digitale fabriek van de toekomst’ 3D-ontwerpen van nieuwe vliegtuigen koppelen aan robots, terwijl monteurs over de hele wereld met elkaar verbonden zijn via Microsoft’s HoloLens. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant wil op deze manier ook toekomstige assemblageproblemen voorkomen, zoals de structurele gebreken waarmee de 787 Dreamliner werd geconfronteerd. Op deze manier kunnen vliegtuigrampen, imagoschade en financiële claims worden voorkomen.

Het gebruik van de metaverse in de toekomst

De metaverse lijkt voor veel mensen misschien nu nog ver weg, maar wij verwachten dat daar snel verandering in komt. Wij denken dat in de komende twaalf tot achttien maanden de ‘early adopters’ met de metaverse beginnen en het binnen vijf tot tien jaar niet langer als ‘geeky’ wordt gezien, maar echt volledig zal zijn omarmd. Met name fashion-, beauty- en luxemerken zijn de koplopers, maar ook merken als Kelloggs verkennen nu al de mogelijkheden van de metaverse.

Denk tot slot niet teveel aan de hype die Facebook nu om de metaverse heen creëert, want het zal volgens ons nooit de echte wereld vervangen. De laagdrempeligheid van de metaverse biedt juist de mogelijkheid om er als merk nu al mee aan de slag te gaan en te ontdekken welke kansen het kan bieden om bijvoorbeeld de naamsbekendheid te vergroten, kosten te verlagen en een voorsprong op de concurrente op te bouwen.

Over de auteur: Benoit Soucaret is Chief Experience Officer bij Merkle.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond