-

Adverteren via LinkedIn: Alle targetingmogelijkheden op een rij

LinkedIn wordt vooral gebruikt door professionals. In 2021 steeg het aantal gebruikers tot ongeveer 5 miljoen. Reden genoeg om de professionals via LinkedIn te benaderen en de targetingmogelijkheden nader te bekijken: wat kan er allemaal met targeting op locatie en vooral doelgroepen?

Targeten op locatie en doelgroepen

Via LinkedIn ben je verplicht om te targeten op locatie. Dit kan bijvoorbeeld een heel land zijn, een regio, of een stad. LinkedIn kijkt hiervoor naar de permanente locatie die op het profiel is benoemd, maar ook naar het IP-adres van recente bezoeken. Behalve dat het invullen van een locatie verplicht is, is het niet noodzakelijk om andere criteria te targeten.

Via LinkedIn zijn er verschillende soorten doelgroeptargeting mogelijk. Het is mogelijk om heel specifiek te targeten op de kenmerken van je doelgroep. Dit kan door bijvoorbeeld te kijken naar wat gebruikers op hun LinkedIn pagina vermelden. Hieronder staan de verschillende opties beschreven.

Bedrijf

Doordat LinkedIn-gebruikers hun profielen up-to-date houden, is het een goede optie om te targeten op bedrijven waar gebruikers werkzaam zijn of zijn geweest. Daarbinnen bestaan de volgende opties:

  • Bedrijfscategorie – Hiermee kun je gebruikers bereiken op basis van categorieën van branches waar bedrijven toebehoren.
  • Bedrijfsgrootte – De bedrijfsgrootte is gebaseerd op het aantal medewerkers dat is vermeld op de bedrijfspagina. Hier kun je gebruikers bereiken op basis van het bedrijf waar ze voor werken.
  • Bedrijfsnamen – Hier kun je gebruik maken van de functie om specifieke bedrijven te benoemen en zo gebruikers te targeten die met deze bedrijven worden geassocieerd.
  • Bedrijfstakken – Via deze optie kun je targeten op basis van de primaire bedrijfstak waarin iemand werkzaam is.
  • Connecties – Je kunt gebruik maken van eerstegraads connecties van bedrijven die meer dan 500 medewerkers hebben.
  • Personeelsgroei – Met deze functie is het mogelijk om gebruikers te bereiken die werkzaam zijn bij bedrijven die hard aan het groeien zijn.
  • Volger van – Het is mogelijk om volgers van je eigen bedrijfspagina te bereiken.
Andere kenmerken
  • Demografische gegevens – Hier kun je mensen bereiken op basis van leeftijd en geslacht en woonplaats.
  • Opleiding – Via deze weg is het mogelijk om LinkedIn-gebruikers te benaderen op basis van onderwijsinstellingen, studierichtingen en titels als bijvoorbeeld “PhD” of “Bachelor”.
  • Ervaring – Als je gebruikers wilt benaderen op basis van werkervaring of vaardigheden kun je kiezen voor deze optie. Er is keuze uit het aantal jaren werkervaring, taken, senioriteitsniveau en de vaardigheden die zijn toegevoegd op het profiel.
  • Interesses – Bij deze optie kun je ervoor kiezen om gebruikers te benaderen op basis van interesses of groepen waar ze lid van zijn. Ook is er een mogelijkheid om gebruikers te bereiken die interesses hebben die aansluiten bij je bedrijf.
En/of-targeting

Naast de bovengenoemde opties is het ook mogelijk om gebruik te maken van en/of-targeting. Daarmee zorg je ervoor dat je niet te snel mensen uitsluit tijdens het criteriaproces. Met deze optie hoeven doelgroep niet alle criteria tegelijkertijd te hebben. Je kunt dus bijvoorbeeld de functietitel “designer” en/of de vaardigheid “photoshop” als doelgroep instellen. Als iemand aan een van beide criteria voldoet valt hij of zij binnen je groep.

Uitsluiten doelgroepen

Behalve dat je heel specifiek je doelgroep kunt kiezen, is er ook een mogelijkheid om doelgroepen uit te sluiten. Als je kenmerken selecteert filter je daarmee precies aan wie de campagne getoond wordt. Zo zorg je ervoor dat alleen mensen met relevante kenmerken de campagne te zien krijgen. De enige criteria waar je niet op kunt uitsluiten zijn leeftijd en geslacht, de reden hiervoor is dat er zo niet gediscrimineerd kan worden op deze eigenschappen.

Het is van belang dat je niet té specifiek gaat targeten: dat is net zo ineffectief voor je advertenties als te breed adverteren. Naast dat de locatietargeting verplicht is, is het aangeven van twee tot drie kenmerken een goede richtlijn.

‘Lookalike’-doelgroep

Het is mogelijk om lookalike-doelgroepen te gebruiken, waarbij doelgroepen worden getoond die vergelijkbare kenmerken hebben met de doelgroepen die je hebt geselecteerd. Let wel, er is geen garantie dat de demografische kenmerken overeenkomen met de geselecteerde kenmerken. Deze data worden gekoppeld via de LinkedIn-insight tag die toe te voegen is op je website.

Gematchte doelgroepen en retargeting

Bij gematchte doelgroepen is het mogelijk om gebruik te maken van retargeting. Bijvoorbeeld om een doelgroep te maken met mensen die je website bezocht hebben, een videoadvertentie hebben bekeken, je LinkedIn-evenement ge-RSVP’d hebben, met je LinkedIn-pagina in aanraking geweest zijn, of een lead-generatieformulier geopend of ingestuurd hebben.

  • Website-retargeting – Met website-retargeting kun je een doelgroep maken op basis van mensen die een specifieke pagina op je website hebben bezocht. Hiervoor is het nodig om de LinkedIn-Insight tag te installeren op je website.
  • Video-retargeting – Via video-retargeting kun je een doelgroep maken op basis van mensen die je video helemaal of gedeeltelijk hebben bekeken. Er is hier keuze tussen mensen die 25%, 50%, 75% of 97% van een video hebben bekeken. Ook is er een optie om te kiezen hoe recent mensen de advertentie hebben gezien: vanaf 30 tot en met 365 dagen geleden.
  • Leadformulier-retargeting – Je kunt gemakkelijk een doelgroep maken op basis van gebruikers die je formulier hebben geopend of ingediend. Ook kun je er voor kiezen hoe recent gebruikers dit gedaan hebben (30 tot 365 dagen geleden). Als je een lead-formulierdoelgroep aanmaakt kun je kiezen welke campagnes je target. Hier kun je zien hoe vaak het formulier is geopend, voltooiingen, de engagement en het tijdsbereik.
  • Doelgroep van bedrijfspagina’s – Je kunt hier een doelgroep maken op basis van gebruikers die je LinkedIn-pagina hebben bekeken of op de call-to-action-knop in je header hebben geklikt. Ook hier kun je kiezen hoe recent gebruikers je pagina hebben bekeken.
  • Evenement-retargeting – Ook kun je een doelgroep maken van gebruikers die je LinkedIn-evenementen hebben bijgewoond, of gaan bijwonen.

Vergeet niet, je doelgroep heeft op z’n minst 300 leden nodig om gebruikt te kunnen worden in je campagnes.

Plaatsingen: LinkedIn audience network

Daarnaast kun je kiezen om LinkedIn audience network te gebruiken. Via deze functie kun je je campagnes ook buiten LinkedIn weergeven op onder andere Flipboard, Microsoft Nieuws en MSN.com. LinkedIn beweert dat je 25% meer personen van de gekozen doelgroep bereikt door de advertenties op LinkedIn, én op websites en apps van derden te vertonen.

Er is wel de optie om bepaalde categorieën van mobiele apps en websites te selecteren waar je niet wilt adverteren. Daarnaast is er ook de optie om een blocklist te uploaden, van tot 20.000 websitedomeinen en app store-URLs waar je niet wilt dat je advertentie getoond wordt . Er is een template beschikbaar via LinkedIn om zelf een eigen blocklist te maken.

Instructies voor de targeting spreadsheet

Met al deze mogelijkheden kun je het overzicht snel kwijt raken. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van de (niet-custom) mogelijkheden in de vorm van een targeting-spreadsheet. Je kunt de volledige spreadsheet hier  zelf zien en uitproberen.

Wanneer je het document hebt geopend, dan kan er uit verschillende hoofdcategorieën (in diverse tabjes) gekozen worden waarop de targeting ingesteld kan worden: “Doelgroepen” en “Demografie”. Daarnaast is er een tabje “About” dat de achterliggende informatie van de verschillende gegevens laat zien.

Doordat er best een aantal mogelijkheden zijn via LinkedIn zijn er meerdere categorieën geplaatst. Het is daarom aan te raden het document van links naar rechts te lezen. Behalve het opnemen van de targetingcriteria voor je gewenste doelgroep kun je de criteria ook gebruiken om deze uit te sluiten van je campagne.

De tabs “Doelgroepen” en “Demografie”

Deze tab gaat over de targetmogelijkheden van de doelgroepen die gekozen kunnen worden. In deze tab kun je in iedere categorie een selectie maken zodat je heel gemakkelijk kunt filteren. De doelgroep kan getarget worden aan de hand van verschillende categorieën.

Voorbeeld: 

Je kunt “Senior administratief medewerker met minimaal 4 jaar ervaring” bereiken door naar “Doelgroepen” “Senioriteitniveaus” “Functies” “Aantal jaren ervaring’” te gaan in LinkedIn.

Bij demografie is het een stuk gemakkelijker om de juiste kenmerken te selecteren. Zoals gezegd kun je een keuze maken in de categorieën “Leeftijd”, “Geslacht” en “Locatie”.

Over de auteur: Rosita Masseurs is Junior consultant digital marketing bij MondoMarketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond