-

Bereid je voor op het aanstaande shoppingseizoen: De user experience (3/4)

Het shoppingseizoen heeft veel potentie, maar dan moeten klanten wel probleemloos aankopen kunnen doen. Oftewel: hoe zit het met de gebruikerservaring van je website? In dit artikel behandelen we hoe je ervoor zorgt dat je webshop klaar is voor het shoppingseizoen. Ook als die continu onder druk staat vanwege veel verkeer en transacties.

Klaar zijn voor het shoppingseizoen begint met de basis: kan je website het extra verkeer en de extra transacties aan? Klopt de inhoud van je artikelen? Kan de gebruiker zonder fouten door de check-out? Elke fout is in deze periode zeer risicovol en ook erg kostbaar. Wanneer iemand bijvoorbeeld een “404”-foutmelding krijgt of een error in de check-out is de kans zeer groot dat hij of zij naar de concurrent gaat om daar (tegen een mogelijk lagere prijs) het product te kopen.

Hoe zorg je ervoor dat je deze fouten voorkomt? Het beste is om een uitgebreid document op te stellen waarin je jezelf de volgende vragen stelt:

  • Hoe zit het met site speed? Kunnen we het extra verkeer aan?
  • Doorloop de happy-flow: zijn hier fouten of bugs die de gebruiker kan tegenkomen, of potentiële frictiepunten die we snel kunnen oplossen?
  • Maak een onderverdeling onder apparaten: zijn er bugs aanwezig op een veel gebruikt apparaat zoals mobiel, desktop of tablet? Kunnen deze tijdig opgelost worden? Controleer ook vooral in Google Analytics welke devices gebruikt worden voor een conversie.
  • Maak een onderverdeling onder browsers: zijn er bugs aanwezig op veel gebruikte browsers die jij niet gebruikt? Kunnen deze tijdig opgelost worden?

Op basis van het bovenstaande is het belangrijk om hoofd- en bijzaken uit elkaar te houden. Een belangrijke vuistregel is dat je ervoor moet zorgen dat je de zaken die conversie kosten meteen oppakt.

Optimaliseren tijdens het shoppingseizoen

Wanneer je de basis op orde hebt en je weet dat de gebruiker zonder problemen een transactie kan voltooien is het vervolgens belangrijk om te kijken waar er geoptimaliseerd kan worden. Is er een specifieke sale-sectie beschikbaar waar de gebruiker het juiste product kan vinden? Zijn er afbeeldingen die je kunt gebruiken om producten in de sale nog duidelijker naar voren te brengen? Begrijpt de gebruiker hoeveel hij kan besparen? Of is er een duidelijk gevoel van urgentie aanwezig? Zoals je ziet valt er veel te optimaliseren. Belangrijk is om hierin opnieuw een duidelijke prioritering en hypothese te hebben. Immers, dit zijn de uitgelezen periodes om veel te leren over het shopgedrag van gebruikers.

In korte periodes zoals bijvoorbeeld Black Friday is A/B-testen lastig. Dit betekent echter niet dat het onmogelijk is. In deze periodes is het van belang van de business het grootst en een A/B-test kan mogelijk net voor dat ene extra leermoment zorgen of voor een mooie uplift in conversie. In periodes waarin je een A/B-test niet gedurende zeven dagen kunt laten lopen is het advies om een multi-armed bandit-test te doen. Dit is een A/B test die op basis van de performance van een variant bepaalt of hier meer of minder verkeer naar toe gaat.

Binnen het shoppingseizoen zijn er veel zaken die je specifiek kunt testen. Denk aan het volgende:

  • Hoe worden kortingen weergegeven: “u bespaart € 20”, of “u krijgt 10% korting”?
  • In hoeverre is de hoogte van de korting bepalend voor een sale?
  • Werken met urgentie: “deze sale duurt nog 24 uur, hierna loopt u een hoge korting mis”.

Belangrijk is dat je een goede reden hebt om een A/B-test uit te voeren, en niet alleen gaat testen om het testen.

Tot slot

Het shoppingseizoen is een stressvolle periode waarbij de website zeker op de proef gesteld zal worden, zowel op het gebied van functionaliteit als op capaciteit. Als optimalisator/website-owner is het belang dat je de basis op orde hebt en van tevoren uitgedacht en intern afgestemd hebt wat nodig is voor een succesvol seizoen. Zorg ervoor dat je alles goed geprioriteerd hebt en overweeg te A/B-testen.

Over de auteur: Henk Bolhuis is Productmanager CRO bij Reprise Digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond