-

Best practices voor Google Shopping campagnesegmentatie

Je zou misschien denken dat je met één Google Shopping campagne adverteert voor één webshop. En in  veel gevallen is één campagne voldoende. Maar wat zijn goede redenen om een campagne toch op te splitsen? En hoe kun je dat het beste doen?

In dit blog alles wat je moet weten over Google Shopping campagnesegmentatie.

Op basis waarvan kun je Google Shopping campagnes segmenteren?

Google Shopping campagnes zijn op te splitsen op basis van twee factoren: 

  • Productcategorieën
  • Productprestaties 

Als je je campagnes gaat segmenteren, kies je afhankelijk van de situatie voor één van de twee typen campagne segmentatie.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

1: productcategorieën

We kijken eerst naar campagne segmentatie op basis van productcategorieën. Als je een webshop hebt met verschillende productcategorieën, kan het zijn dat je per categorie verschillende marges hebt. In dat geval verschilt de winst die je overhoudt per productcategorie. Om die reden is het belangrijk om controle te houden over hoeveel je biedt per categorie. Bij categorieën waar je minder overhoudt, wil je waarschijnlijk minder hoog bieden, zodat je naar verhouding ongeveer evenveel overhoudt als bij de producten waar de marges hoger zijn.

Omdat binnen Google Smart Shopping de biedingen op campagne niveau ingesteld worden, wil je productcategorieën met verschillende marges groeperen per campagne. Je stelt dan per campagne de kosten/baten doelstelling in die je wilt behalen, waarbij je rekening houdt met de productmarges. Je kan dit doen op basis van de categorieën, maar je kan ook op basis van margegroepen opsplitsen.

2: productprestaties

Het is ook mogelijk om de campagnes te segmenteren op basis van productprestaties. Je deelt producten in, in verschillende campagnes omdat ze niet gelijkwaardig presteren. Als je één Shopping campagne hebt, kan het best zijn dat deze loopt op het doel dat je voor ogen hebt, maar dat er op productniveau een hoop producten zijn die niet goed scoren of niet of nauwelijks worden vertoond. De goed presterende producten halen het gemiddelde omhoog, waardoor de campagne an sich op doel loopt. Zo is gemiddeld 80% van de omzet uit een webshop, afkomstig uit 20% van het productaanbod.

De prestaties van producten zijn in te delen in 4 categorieën:

  • Top producten: dit zijn de producten die boven de doelstelling presteren en voor de meeste omzet zorgen.
  • Op doel: dit is vaak de grootste groep producten.
  • Onder doel: de producten die hierin vallen lopen onder de doelstelling.
  • Slapend: dit zijn producten die weinig vertoningen krijgen.

Door vier campagnes aan te maken en de producten op basis van deze factoren in te delen kun je per campagne de kosten/baten doelstellingen instellen, zodat je niet te veel betaalt voor slecht lopende producten. Ook krijgen producten die niet vertoond worden op deze manier een eerlijke kans.

Over de auteur: Steven Hiemstra is Digital Advertisement Specialist bij SDIM Online Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond