-

Bol.com’s Sale/Solden 2021: Tips voor verkoopsucces in Nederland én in België

Komende juli staat bol.com weer een maand in het teken van korting. Voor verkooppartners van bol.com het moment om overstock en end-of-life-artikelen weg te zetten. Ook in België. Maar dat land vraagt wel om een eigen aanpak. De juiste stappen voor succes in Nederland én België.

Solden is het Franse woord voor “uitverkoop”. In België wordt het geassocieerd met twee vaste koopjesperiodes: de periodes 3–31 januari en van 1–31 juli zijn daar bij wet vastgelegd. Bol.com speelt daar in Nederland en België op in met Sale/Solden: een seizoensopruiming ondersteund met veel reclame-uitingen om traffic te genereren. Ben je als verkooppartner actief op bol.com, dan zijn er bijzonder veel mooie kansen om slim in te spelen op Sale/Solden.

Meer bezoek = meer omzet

Met een breed scala aan media-uitingen, affiliate marketing en online advertising brengt bol.com een grote stroom aan koopjesjagers op gang. Ook wanneer je als verkooppartner verder niets doet aan Sale/Solden zul je straks in juli een fikse groei in bezoekers en dus waarschijnlijk ook in de omzet merken.

De insteek van deze Sale/Solden is een zomerse uitverkoop, dus categorieën zoals mode, tuin, klussen, sport, kamperen en buiten koken zullen veel aandacht krijgen. Met het juiste haakje kun je ook andere categorieën zomers positioneren: speakerboxjes voor buiten, handige reistassen en tools om op afstand te werken vanuit je vakantiehuisje. Door je verkoopverhaal te laten aansluiten op Sale/Solden, kun je je oude voorraad effectief opruimen. Een belangrijk aspect daarin is  wel de taal.

Zo verover je België

Sale/Solden is een cruciaal moment om je marktaandeel in België te vergroten. Het strooien met kortingen door het hele jaar zoals dat in Nederland gebeurt is simpelweg niet mogelijk in België. De grote voorwaarde is wel dat je de Belgen ook in het Vlaams aanspreekt, niet in het Nederlands. Zo zoeken Vlaamse consumenten niet naar een magnetron maar naar een “microgolfoven”, bijvoorbeeld, en de koelkast heet er een “frigo” of ijskast. Zorg er daarom voor dat je content voor België ook ‘vervlaamst’ is door Vlaamstalige zoekwoorden en -termen te hanteren.

Verkooppartners kunnen op bol.com actief zijn met één account voor Nederland én België of voor elk land een apart account inzetten. Met beide mogelijkheden kun je content per land plaatsen. Met een apart Belgisch account kun je echter meer zaken landspecifiek maken: je bedrijfsgegevens, de logistieke invulling, het assortiment, de levertijden en prijzen. Zo kun je per land een andere aanpak hanteren. Zo is verzenden naar België als Nederlands bedrijf typisch duurder dan als Belgisch bedrijf bijvoorbeeld. En doordat de concurrentie minder groot is in België, liggen de prijzen er vaak ook wat hoger.

Bol.com jouw producten laten promoten

Tijdens Sale/Solden zet bol.com ook de producten van verkooppartners in de schijnwerpers. Check daarvoor in je verkoopaccount of je een promotie ziet staan en welke van je producten in aanmerking komen. Per promotie hanteert bol.com spelregels om mee te kunnen doen: kwaliteitscriteria en de maximale promotieprijs. Voor Sale/Solden zul je een relevante korting moeten inzetten.

Controleer vervolgens je hoofdafbeelding per product. Heeft deze een witte achtergrond en verder geen logo of watermerk? Dan heb je kans dat bol.com je product ook meeneemt in zijn Google Shopping-campagne.

Uiteraard kun je zelf ook campagnes en kortingen aanmaken waarmee je inspeelt op de groei in bezoekersaantallen tijdens Sale/Solden. Op basis van relevantie biedt bol.com je hiervoor commissiekorting. Let er wel op dat de advertentiekosten in deze periode zullen stijgen doordat meer verkooppartners willen meedoen. Monitor daarom je KPI’s extra goed deze periode zodat je niet je marge volledig weggeeft.

Zo maak je winst tijdens Sale/Solden

Kun je nog wel winst maken door die hogere kortingen en advertentiekosten? Jazeker, daarvoor geven we je de volgende drie best practices uit de praktijk:

  • Bol.com account per land.
    Een apart account stelt je in staat je bedrijfsvoering beter af te stemmen op campagnes. Zo kun je bijvoorbeeld je overstock en end-of-life stock alleen in België wegzetten tijdens Sale/Solden. Je kunt zo ook meer van je snelroterende artikelen wegzetten om extra schaalvoordelen te behalen. Of juist een langere levertijd hanteren om je bezorgkosten te drukken of hogere bezorgkosten verwerken in de verkoopprijs.
  • Productbundels maken.
    De commissie die je betaalt aan bol.com kent een vast component per los artikel. Maak je een productbundel aan met meerdere producten, dan betaal je nog steeds hetzelfde vaste bedrag als bij één artikel. Zo kun je de consument echte voordeelkorting bieden bij grotere afname of gecombineerde artikelen.
  • Minder retourneringen.
    Je zou verwachten dat actieperiodes door de impulsaankopen juist meer retourneringen kennen. Maar in de praktijk is dat juist andersom: de gemiddelde verkoopprijs stijgt en consumenten bereiden zich van tevoren vaak goed voor. Een Dyson-stofzuiger met dikke korting bijvoorbeeld zul je minder snel retourneren dan een leuk overhemd dat achteraf te korte mouwen blijkt te hebben.

Sale/Solden biedt dus allerlei interessante kansen om je omzet te laten groeien op bol.com… maar er is ook een keerzijde. Word je overvallen door een plotselinge stortvloed aan bestellingen en klantvragen, dan zul je die ook allemaal adequaat moeten afhandelen. Bol.com hanteert namelijk een servicenorm. Voldoe je daar niet aan, dan krijg je een strafpunt volgens het strike-systeem: bij vijf strikes wordt je winkel tijdelijk gesloten en is er een verbeterplan nodig. Bij strike zeven verdwijn je definitief van bol.com.

Begin op tijd

Besef je eenmaal wat Sale/Solden voor jou als verkooppartner op bol.com kan betekenen, dan zul je snel stappen willen zetten. Om je nu nog aan te melden voor logistiek via bol.com is het bijvoorbeeld al te laat. Maar voor het goed inzetten van je content met passende zoekwoorden per land, het uploaden van nette hoofdafbeeldingen en het aanmelden voor promoties ben je nog zeker op tijd.

Kijk daarbij goed hoe het totaalplaatje overkomt: je productcontent, titels, bulletpoints, diversiteit aan afbeeldingen en eigen acties. Zorg voor dat extra zetje met advertentiecampagnes op bol.com en houdt de performance tijdens Sale/Solden goed in de gaten. Zo maak je van Sale/Solden een evenement om trots (of op zijn Vlaams, “fier”) op te zijn!

Over de auteurs: Davy Vugs is Marketplaces consultant en Jorge Braun is Business development manager marketplaces bij Booming.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond