-

Checklist: in acht stappen scoren met je nieuwsbrief

Iedere keer weer een nieuwsbrief versturen die scoort. Wie wil dat nou niet? Helaas blijkt in de praktijk dat door deadlines of automatisme nieuwsbrieven veel te snel worden verzonden. Het is dan ook niet zo gek dat de meeste nieuwsbrieven maar ‘gemiddeld’ scoren. Zonde! Want door net even iets meer tijd aan je nieuwsbrief te besteden kun je zowel de effectiviteit als respons verdubbelen. Om je hierbij te helpen heb ik een handige nieuwsbrief checklist opgesteld.

Door iedere keer deze acht stappen na te lopen als je een nieuwsbrief wilt versturen, weet je zeker dat je niets essentieels vergeet. En kun je je richten op content die scoort.

Stap 1. Wat is het doel van de nieuwsbrief?

Allereerst moet je altijd – ja altijd – bij iedere nieuwsbrief stilstaan bij het doel van de nieuwsbrief. Waarom ga je hem versturen? Waarom is deze nieuwsbrief zo anders dan de vorige? En wat wil je precies met deze nieuwsbrief bereiken? Moet het aanzetten tot actie? Of wil je enkel informeren? Pas nadat je deze vragen hebt beantwoord en je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken kun je de volgende stap nemen.

Stap 2. Plan vooruit

De tweede stap is een schoolvoorbeeld van waar het vaak misgaat bij het versturen van nieuwsbrieven; de planning. Vaak is dit de fase waar automatisme insluipt: ‘Oh, het is weer donderdag dus er moet weer een nieuwsbrief de deur uit’. Maar misschien past die dag wel helemaal niet bij het doel dat je wilt bereiken. Heb je een dag en datum geprikt? Plan vervolgens voldoende tijd in om de content op te maken, de juiste doelgroep te selecteren en uiteraard om te testen.

Stap 3. Impact en afhandeing

Stap nummer drie is wellicht niet voor iedereen van toepassing, maar zeker bij de grotere e-mailcampagnes is het belangrijk dat je vooraf incalculeert wat voor respons je kunt verwachten. Is het aannemelijk dat je na het versturen van de nieuwsbrief extra telefoon, e-mail of websiteverkeer krijgt? Zorg er dan voor dat er voldoende medewerkers aanwezig zijn om de mogelijke vragen te beantwoorden. En regel dat er voldoende dataverkeer beschikbaar is voor de extra stroom aan hits op de website.

Stap 4. Selecteer de doelgroep

Het bestand is compleet, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je ook iedereen uit dit e-mailbestand de nieuwsbrief gaat toesturen. Het is raadzaam om bij iedere nieuwsbrief altijd kritisch de doelgroep te selecteren. Naar welke selectie moet deze nieuwsbrief worden verzonden? Ga je bijvoorbeeld voor een enkele doelgroep of wil je meerdere doelgroepen bereiken, ieder met een aparte boodschap?

Stap 5. Inhoud van je nieuwsbrief

Stap zes neemt altijd de meeste tijd in beslag. De inhoud van een nieuwsbrief schud je natuurlijk niet zo 1,2,3 uit je mouw. Misschien heb je het zo ingericht dat de content automatisch geïmporteerd wordt, maar de meeste marketeers zullen de content handmatig gaan toevoegen. Let op dat je in dit proces niet de volgende onderdelen vergeet:

  • Controleer of de afzendernaam correct is ingevuld;
  • Dubbelcheck of er wel een afzender e-mailadres is ingevoerd en of die klopt. Ik blijf mij erover verbazen dat ik nog regelmatig @noreply e-mailadressen voorbij zie komen. Het is bij wet verplicht alle (reply) reacties op je mail te beantwoorden en daarbij is het natuurlijk ook tegenstrijdig niets van de ontvangers te willen vernemen terwijl je juist zulke mooie producten of diensten wilt aanbieden.
  • Bedenk een pakkende onderwerpregel;
  • Zorg voor een bijpassende snippet of preheader;
  • Koppel (relevante!) social media aan de content zodat nieuwsberichten gedeeld kunnen worden;
  • Denk ook bij het opmaken van de nieuwsbrief aan het toepassen van tags. Mocht je deze tags geautomatiseerd gaan testen, bedenk dan goed waarop je wilt variëren. Bijvoorbeeld op opens, clicks, bepaalde call-to-actions, clickthrough rate of de conversie van een specifieke link. Op basis hiervan maak je vervolgens de verschillende varianten op.
  • Bij het gebruik van afbeeldingen dienen de namen van de afbeeldingen zonder spaties te zijn opgenomen in je nieuwsbrief. Een underscore-teken mag wel (vb. afbeelding_1.jpg)
  • Maak altijd een tekstversie of controleer of de tekstversie automatisch is aangemaakt.
Stap 6. Testen, testen en nog eens testen

We zijn nu bij de laatste fase voor de verzending aangekomen en dit is een stap waar je uitgebreid bij stil moet staan: testen. Plan voor het testen altijd voldoende tijd in en controleer vervolgens:

  • Is de html-opmaak goed?
  • Is de opmaak van de tekstversie goed?
  • Wordt de nieuwsbrief in alle e-mail cliënts goed weergegeven?
  • Wordt de nieuwsbrief ook mobiel goed weergegeven? Met andere woorden: is de e-mail wel responsive?
  • Hoe spamgevoelig is je mail? (gebruik hiervoor bijvoorbeeld www.mail-tester.com)
  • Werken alle links en het afmeldproces?

Heb je alles getest? Dan volgt nog een stap voordat je kunt gaan verzenden, want om ervoor te zorgen dat na verzending de juiste statistieken worden getoond, is het raadzaam om alle testdata te verwijderen voordat je de nieuwsbrief verstuurt.

Stap 7. Verzenden maar!

Het moment is daar, de nieuwsbrief kan worden verzonden. Je hoeft nu enkel nog maar stil te staan bij het selecteren van de juiste verzendingmodus. Ga je voor een Quickmail, Split-Run of Smart-Run? Als je wilt, kun je bij het inplannen van de verzending de begrensde snelheid en het aantal te verzenden berichten per uur selecteren.

Stap 8. Evalueer de resultaten

Om de beste resultaten te behalen, is het van groot belang dat je iedere nieuwsbrief goed evalueert. Wat waren de resultaten van de vorige nieuwsbrief ten opzichte van deze? Wat was succesvol en wat moet worden verbeterd? Vergeet deze verbeterpunten vooral niet te noteren zodat je deze er bij de volgende nieuwsbrief direct bij kunt pakken.

Laat je niet verleiden door haast of deadlines

Ik snap dat je drukt bent en dat je misschien niet altijd zin hebt om deze acht stappen van mijn nieuwsbrief checklist door te lopen. Maar als je even volhoudt dan worden deze stappen vanzelf je nieuwe automatisme. En de betere resultaten die je ermee gaat behalen worden vanzelf de stimulans om op deze wijze door te gaan.

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Stap 8 is een Catch 22. Als je wilt dat gebruikers een goede mailing ontvangen is het geautomatiseerd evalueren per definitie onmogelijk.
Voor 8 heb je namelijk afbeeldingen op een server nodig, een JS of een trackingpixel. Om optimale leesbaarheid te verkrijgen wil je juist embedded afbeeldingen, die niet te tracken zijn. Ik zou zeggen, laat stap 8 los.

Martijn de Bie

Doordat meer dan ooit te meten is wat er gebeurt met de verstuurde nieuwsbrief én om bijvoorbeeld te optimaliseren en draagvlak te creëren binnen de organisatie moet je juist evalueren (punt 8). Met tools als Mailchimp krijg je inzicht in het gedrag van de abonnees en kun je bijvoorbeeld het optimale verzendmoment achterhalen (wanneer de nieuwsbrieven daadwerkelijk geopend worden).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond