-

Met deze factoren bepaal je of een CMS bij je past

Het juiste CMS stelt marketeers in staat content makkelijk bij te werken en te bepalen hoe deze op de diverse kanalen wordt weergegeven. Ook heeft een passend CMS het voordeel dat merkbeleving en -boodschap consistent worden uitgedragen en zo een naadloze beleving voor de klanten vormen. Maar hoe bepaal je nu wat voor je organisatie het juiste CMS is?

Het is van cruciaal belang dat je je klanten tijdens alle contactmomenten in een digitale journey dezelfde beleving kunt bieden. Voor de marketingafdeling betekent dit vaak het verspreiden van de juiste content over alle kanalen en apparaten waar klanten te vinden zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan adaptive websites en content voor wearables. Voor marketeers is een content management systeem (CMS) daarbij onmisbaar.

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van CMS-software?

Niet alle CMS’en werken hetzelfde. Het is belangrijk om de juiste keuzes in de selectie te maken. Als eerste raden wij altijd aan te kiezen voor een CMS met een headless-functie. Dat wil zeggen dat in de software de mogelijkheden voor contentdistributie gescheiden zijn van de front-end webontwerpfuncties. Zo kunnen marketingprofessionals content verspreiden over vele platforms, zonder nieuwe gecompliceerde contentmanagementsystemen toe te voegen.

Ook moet je CMS makkelijk te implementeren zijn, zonder de IT-afdeling te zwaar te belasten. Je wilt dat je marketingteam het CMS zelf kan beheren en onderhouden en niet steeds bij het IT-team hoeft aan te kloppen als ze content willen updaten.

Wil je effectieve campagnes kunnen draaien en betrokkenheid van klanten stimuleren, dan is data onmisbaar. Een goed CMS moet dus ook een bepaalde mate van personalisatie kunnen leveren. Je wilt inzicht in waar gebruikers zich bevinden, welke pagina’s van de site ze bezoeken en wat ze interessant vinden, zodat je ze vervolgens content kunt laten zien die aansluit op hun gedrag en behoeften. Dit kan alleen als je CMS analytische mogelijkheden heeft, zoals Progress’ Sitefinity. Sitefinity kan bijvoorbeeld de activiteit van gebruikers van een site volgen. Dat wil zeggen dat het systeem, op basis van de pagina’s die ze bezoeken, de downloads die ze opslaan en de formulieren die ze invullen, krachtige voorspellende en prescriptieve analyses geeft om te bepalen hoe het best te communiceren met potentiële en bestaande klanten.

Nog een belangrijk kenmerk voor een CMS is of het marketeers in staat stelt om websites in meerdere talen te beheren. In sterk veranderende regio’s met bijbehorende dynamiek en diversiteit hebben marketeers een tool nodig waarmee ze content in verschillende talen probleemloos kunnen bijwerken.

CMS en veiligheid

En uiteraard is veiligheid ongelofelijk belangrijk. Vrijwel alle CMS zijn zo ontworpen dat ze moeilijk te hacken zijn. Vaak bieden ze ook een extra beveiliging voor persoonlijke informatie die klanten op je site achterlaten. Je kunt de mate van veiligheid van dergelijke software vaak goed inschatten als je checkt of deze voldoet aan de wetgeving op dit gebied. De AVG en de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) zijn daarbij goede richtlijnen. Over de hele wereld hebben landen vergelijkbare wetgeving aangenomen. De laatste tip die we meegeven: zorg dat je CMS open staat voor integratie van andere codes, applicaties en software.

Open Source platforms en veiligheidsrisico’s

Open-sourceplatforms hebben zeker voordelen: ze zijn gratis en ze staan open voor samenwerkingen. Maar er is ook minder zekerheid dat de development gaat en blijft gaan, zoals gepland. Dat brengt een verhoogd beveiligingsrisico met zich mee en betekent opnieuw druk op de IT-afdeling: zij moeten goed opletten of alle beveiliging echt werkt en blijft werken.

Uit recent onderzoek blijkt dat de meest gehackte CMS-systemen, open source-systemen zijn. Nu beveiligingslekken en cyberaanvallen explosief toenemen, moet de beveiliging van websites, API’s en systemen een integraal onderdeel zijn van elke strategie voor contentmanagement, e-commerce en webervaringen.

Kies daarom een CMS dat haar broncode vergrendeld heeft, zodat alles ontwikkelingen ook automatisch gecontroleerd en beveiligd worden. Deze CMS´en zijn ontworpen met een gebruiksvriendelijke user experience in je achterhoofd, wat betekent dat de IT´ers zich weer met hun kernactiviteiten bezig kunnen houden.

Meer info? Kijk hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond