-

De duurzame verpakkingsuitdaging van de e-commercesector

Binnen de e-commercebranche is nog veel ruimte om innovatiever en duurzamer om te gaan met verpakkingen. Daarom hebben Thuiswinkel.org, de Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken en Partners for Innovation een interactieve handleiding opgesteld om webwinkels handvatten te geven om in te spelen op de ontwikkelingen met betrekking tot duurzaam verpakken.

Per jaar worden ongeveer 250 miljoen pakketjes verzonden. De toenemende groei van de e-commercemarkt en nieuwe technologische mogelijkheden maken het voor e-commercebedrijven makkelijker om in te zetten op duurzaam verpakken.

In 2015 heeft Thuiswinkel.org samen met de sector een aantal doelstellingen geformuleerd in een brancheverduurzamingsplan. Als gevolg hiervan heeft Thuiswinkel.org samen met de branche een interactieve handleiding ontwikkeld met ‘best practices’ op het gebied van duurzaam verpakken.

Bij verzendverpakkingen wordt voornamelijk gebruik gemaakt van papier en karton (80 procent) en kunststof folie (20 procent). De meeste verzenddozen zijn gemaakt van FSC gecertificeerd materiaal en het karton is grotendeels van gerecycled materiaal gemaakt.

Op het gebied van plastic wordt er momenteel voornamelijk gebruik gemaakt van LDPE. Dit is kunststof op basis van aardolie, een grondstof die uiteindelijk schaars wordt. Hiervoor zijn inmiddels alternatieven beschikbaar, zoals biobased plastics. Deze biobased plastics zijn gebaseerd op hernieuwbare grondstof. Daarnaast bieden steeds meer fabrikanten gerecycled kunststof folie aan.

Op dit moment worden nog te weinig verpakkingen opnieuw gebruikt. Papier en karton worden grotendeels gerecycled en kunststoffen worden voor ongeveer 50 procent gerecycled. Het overige deel komt bij het restafval.

Bij het optimaliseren en verduurzamen van verpakkingsmateriaal zal er een goede balans gevonden moeten worden met de verschillende functies die een verpakking heeft.

De grootste uitdaging op het gebied van verpakkingen is het over-verpakken. Hiermee hebben we het over de hoeveelheid loze ruimte die in verpakkingen aanwezig is (te grote dozen voor kleine producten). Daarnaast blijken veel productverpakkingen tot nu toe ontwikkeld te worden voor verkoop via de schappen van winkels. Hierdoor beschermen zij de producten niet optimaal in het vervoer naar de consument. Dat zorgt voor een noodzaak voor extra verpakking.

Het reduceren van loze ruimte is een prioriteit, omdat dit tegelijkertijd transportkosten, CO2-uitstoot, hoeveelheid materiaal en consumentenfrustratie beperkt.

Het vinden van de juiste verzendverpakking voor de hele e-commercesector is helaas niet zo gemakkelijk. In de online retail worden allerlei soorten producten verzonden, vaak met meerdere producten in één verpakking. Dat maakt het lastig om een optimale verpakking te ontwerpen die voor alle producten en maten geschikt is.

De verpakkingsmogelijkheden hangen daarnaast erg af van de grootte van de webwinkel. Voor grotere webwinkels is het gemakkelijker om te investeren in automatisering, kleinere webwinkels zijn daarentegen meer flexibel in het gebruik van verpakkingen. Ook is de verpakking gerelateerd aan de producten die een webwinkel verkoopt. Voor het vervoer van fashion stel je ander eisen dan voor het vervoer van breekbare artikelen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Teliq

Gewoon verschillende verpakkingen inslaan en effectief gebruiken. Retourdozen kunnen hergebruikt worden. Papieren tape ipv normale en je bent al een eindje op weg.

pim

Wat bizar dat er per jaar maar 250 miljoen pakketjes verzonden worden. Gelden deze cijfers enkel voor Nederland of voor de hele wereld. Ik denk dat je gelijk het dat verzendverpakking veelal uit karton en folie gemaakt zijn. Super dat hierbij flink gerecycled wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond