-

Een goede producttekst schrijven doe je zo

Wil je een goede producttekst schrijven? Daar zijn een paar handige trucs voor. Volg deze tips en vergroot de kans op verkoop.

Een product online verkopen is uitdagender dan in een fysieke winkel. Potentiële klanten kunnen het product natuurlijk niet vasthouden, voelen, ruiken… De drempel tot aankoop is bij een online product dan ook aanzienlijk hoger. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk onzekerheid weg te nemen als je producten online verkoopt. Dat doe je met het schrijven van een goede producttekst.

De producttekst gefileerd

Daarnaast ben je bijna nooit de enige die dit product verkoopt. Je moet je dus ook nog eens onderscheiden van je concurrent. Hoe je dat doet? Ga een producttekst schrijven waar de vonken vanaf vliegen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt het leren. En ik help je graag op weg.

Laten we een producttekst eens fileren. Wil je een echt goede producttekst schrijven? Dan benoem je daarin…

  • In de titel (je verwacht het niet): het product. Wees hierbij zo specifiek mogelijk, dus benoem niet alleen het product (zoals: “bank”), maar ook de merknaam, kleur, afmetingen, modelnaam enzovoorts. Bijvoorbeeld: “WOOOD bank Arwin 3-zits – vergrijsd groen”.
  • Een pakkende omschrijving. Hier mag best wat emotie bij komen kijken! Speel in op de beleving en het gevoel van je doelgroep. Hoe je dat doet? Let in volgend voorbeeld op de onderstreept woorden: “Woood bank Arwin is een bank in landelijk romantische stijl. Deze stijl kenmerkt zich met name door het gebruik van zachte materialen, rustige kleuren en een elegante en klassieke uitstraling. Woood bank Arwin past hier met zijn prachtige grijsgroene kleur perfect in.”
  • De kenmerken van het product. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Afhankelijk van het product kun je denken aan exacte afmetingen, materialen, ingrediënten, voedingswaarden, artikelnummers, maattabellen en meer.
  • Heel belangrijk: reviews/ervaringen van klanten die dit product eerder kochten. Sociale bewijskracht is een enorm krachtige tool bij het verkopen van online producten! Verleid je klanten dus altijd om na aankoop van een product een beoordeling te schrijven. Toon deze beoordelingen per product onderaan de productpagina.
Productteksten schrijven is belangrijk, maar goede beelden zijn dat ook

Goed, nu gaat een ijzersterke productbeschrijving niet altijd alleen maar om tekst. Hoe cliché ook, en hoe geweldig je producttekst ook is, een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dus…

  • Vergeet de foto’s niet. Mensen willen precies weten wat ze kunnen verwachten van een product. Dus gebruik duidelijke, gedetailleerde foto’s: het liefst minimaal 4 à 5 stuks. Zijn de afmetingen van het product belangrijk? Voeg dan bij voorkeur ook een producttekening toe waar de afmetingen op staan.
  • Wil je écht een stap verder gaan en je onderscheiden van de concurrent? Voeg dan ook een productvideo toe aan je producttekst. Zo kun je de werking van het product optimaal laten zien en neem je eventuele twijfels snel weg.
Voordat je begint met productteksten schrijven

Nu weet je hoe een goede producttekst eruitziet. Maar voordat je aan de slag gaat duik je nog iets dieper in het hoofd van je potentiële klant. Als je deze wil laten converteren, moet je wel weten wat hij/zij precies zoekt. Dus zet de punten hieronder in een lijstje van dingen waarmee je rekening moet houden:

  • Bedenk welke doelgroep je precies wilt bereiken. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Denk aan geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses, hun budget en de ‘pijn’ die ze ervaren waardoor ze jouw product willen kopen.
  • De taal die je moet gebruiken om je doelgroep optimaal te bereiken. Basic of iets gecompliceerder? Formeel of informeel?
  • Wat vindt jouw doelgroep écht belangrijk? Zijn ze geïnteresseerd in duurzaamheid of niet? Vinden ze de prijs belangrijker, of de kwaliteit? Zet eerst al dat soort zaken op een rijtje. Dit vormt de basis voor al je productteksten.
  • Pas daarna begin je met je producttekst schrijven. Einddoel: mensen laten klikken op “plaats in winkelmandje”.
  • Afhankelijk van je product, heb je ongeveer 150 woorden nodig om een goede producttekst te schrijven. Na je tekst gelezen te hebbe4n denken mensen: “Yes! Die bank wil ik!”
  • Maar dat ‘aanprijzen’ moet er ook weer niet al te dik bovenop liggen: dat irriteert de potentiële klant.
Productteksten laten schrijven

Maar schrijven is niet voor iedereen. Voordat je nachtmerries krijgt over de nog te schrijven productteksten voor je nieuwe collectie of webshop: bedenk dat er mensen zijn die van schrijven hun beroep hebben gemaakt: copywriters. Deze schrijvers weten precies hoe ze een goede producttekst moeten schrijven. Ze hebben alleen een goede briefing nodig en gaan dan aan de slag. Soms is het een verademing als je alleen maar een goede briefing hoeft af te geven, en daarna gewoon verder gaat met je zaak draaiende houden, en dat je daarna converterende productteksten ontvangt die ook nog eens SEO-geoptimaliseerd zijn.

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter van bij CopyRobin.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Toby - RabbitBlast

Goed artikel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond