-

E-mailcampagnes analyseren met Google Analytics

We weten allemaal dat het belangrijk is om e-mailcampagnes te analyseren. Maar wat het effect van de e-mailcampagnes op de totale traffic naar de website is, is nog niet voor iedereen inzichtelijk. En ik denk dat dit komt doordat er nog maar weinig mensen bekend zijn met het gratis Google Analytics e-maildashboard. Deze tool geeft je inzicht in onder andere je data en resultaten, maar geeft vooral heel veel tips over hoe je jouw e-mailcampagnes verder kunt optimaliseren. Zie onderstaand een handig stappenplan hoe je zo snel mogelijk met het e-maildashboard aan de slag kunt gaan.

Het Google Analytics dashboard

Laat ik eerst even kort toelichten hoe het Google Analytics e-maildashboard eruit ziet. Zoals je in onderstaande printscreen kunt zien is het dashboard opgesplitst in drie verschillende kolommen. Iedere kolom vertelt je meer over het resultaat van je e-mailcampagnes. Zo vertelt de eerste kolom over de performance en geeft je inzicht in de vragen: “Hoeveel views heeft de e-mailcampagne gehad?” en “Wat zijn deze resultaten in verhouding tot de andere communicatiekanalen die worden ingezet?”.

De tweede kolom richt zich op de inhoud/content van de e-mailcampagnes. Hierdoor kun je heel gemakkelijk onderzoeken welke teksten en bijvoorbeeld call-to-action buttons het meeste verkeer naar de website hebben gerealiseerd. Of welke onderwerpregel voor de meeste opens heeft gezorgd. De derde en laatste kolom vertelt je over het lezersprofiel van jouw campagnes. Bijvoorbeeld naar welk land of regio jouw e-mailcampagnes het meest worden verzonden of op wat voor devices (mobile, desktop, Apple, Blackberry etcetera) de campagnes worden geopend.

Iedere kolom vertelt je meer over het resultaat van jouw emailcampagnes.

Tien verschillende widgets

Deze drie kolommen op het dashboard worden samengesteld door de input van tien verschillende widgets. Al deze widgets geven het antwoord op al je vragen over e-mailmarketing en de resultaten van je e-mailcampagnes. Ik licht alle widgets even kort toe.

Widget 1: Traffic naar de website meten

Widget nummer een uit het dashboard geeft je specifieke informatie over het aantal websitebezoeken dat wordt gegenereerd vanuit een verstuurde e-mailcampagne. Het prettige aan deze widget is dat hij niet alleen het totaal aantal bezoekers registreert, maar dat je er ook heel gericht uit kunt halen wat de bijdrage van e-mail is in het totale websiteverkeer en dat voor over een langere periode. Hierdoor kun je heel gemakkelijk weten wat de bijdrage van e-mail is binnen de totale communicatie/marketingstrategie. Widget 1: Traffic naar de website meten

Widget 2: Hoeveel websitebezoekers komen vanuit de e-mailcampagne?

Nu is de kennis over de totale traffic vanuit e-mailcampagnes interessant. Maar veel interessanter is het natuurlijk om te weten hoeveel van deze traffic echt unieke bezoekers zijn. Deze widget geeft je dan ook inzicht in de bijdrage van de e-mailcampagnes in het totaal aantal websitebezoeken. Het zorgt er ook voor dat je kunt rapporteren hoeveel unieke bezoekers op de website zijn gekomen vanuit een e-mailcampagne.

Widget 2: Hoeveel websitebezoekers komen vanuit de emailcampagne?

Widget 3: Hoeveel pagina’s worden door deze ‘e-mailbezoekers’ bezocht?

Widget nummer drie laat zien hoeveel pagina’s er gemiddeld worden bezocht zodra iemand vanuit de e-mailcampagne op de website terecht komt. De widget vergelijkt daarnaast ook dit ‘zoekgedrag’ op de website met andere, reguliere websitebezoekers. Hierdoor kun je de engagement van de e-mail-traffic meten en geeft het je meer inzicht dan de ‘harde’ traffic cijfers. Widget 3: Hoeveel pagina’s worden door deze ‘emailbezoekers’ bezocht?

Widget 4: Hoe lang blijven deze e-mailbezoekers gemiddeld op de website?

Nu is het natuurlijk interessant om te zien hoeveel bezoekers je vanuit de e-mailcampagnes naar de website genereert en hoeveel pagina’s zij bezoeken. Maar zijn dit vluchtige bezoeken of neemt men ook echt geïnteresseerd de tijd? Widget nummer vier brengt dit in kaart. Deze laat namelijk zien hoe lang deze e-mailbezoekers gemiddeld op de website actief zijn. En net zoals bij de andere widgets laat ook deze direct een vergelijking zien van dit websitegedrag ten opzichte van reguliere bezoekers. Deze cijfers, gecombineerd met het aantal pagina’s dat men heeft bezocht, zorgt ervoor dat je de engagement tot in detail kunt berekenen.

Widget 4: Hoe lang blijven deze emailbezoekers gemiddeld op de website?

Widget 5: Wat is de verhouding tussen e-mail en alle andere communicatiekanalen?

Ik ben persoonlijk fan van cirkel- en staafdiagrammen. Door alle cijfers om te zetten naar een visueel overzicht is het namelijk in één oogopslag duidelijk wat de verhoudingen zijn. Ik ben dan ook blij met widget nummer vijf die in een mooi cirkeldiagram laat zien wat de bijdrage van e-mailmarketing is ten opzichte van alle andere communicatiekanalen die worden ingezet. Maar het wordt nog mooier! Door namelijk met je muis op een segment te gaan staan wordt direct alle data en percentages getoond van dat specifieke kanaal. Mocht je dus niet met de cijfers willen werken uit de vorige widgets, dan kun je hier een hele makkelijke samenvatting uit halen. Een ideale tool waarmee je collega’s met behulp van visuals kunt overtuigen hoe belangrijk e-mailcampagnes zijn in de totale strategie.

Widget 5: Wat is de verhouding tussen email en alle andere communicatiekanalen?

Widget 6: Welke e-mailcampagne zorgt voor de meeste traffic?

In widget nummer zes zie je op een hele overzichtelijke wijze alle e-mailcampagnes onder elkaar. De campagnes zijn gerangschikt op basis van de resultaten die zijn behaald, te weten: unieke en oprecht geïnteresseerde websitebezoeken. Met behulp van deze widget heb je in één oogopslag overzichtelijk welke e-mailcampagne goed heeft gewerkt, deze kun je vervolgens dieper analyseren en deze informatie kun je gebruiken bij het inrichten van nieuwe e-mailcampagnes.

Widget 6: Welke emailcampagne zorgt voor de meeste traffic?

Widget 7: Welke content is het meest populair en werkt het beste?

Als jouw e-mailcampagnes uit meerdere type berichten bestaan met allemaal een andere link naar een webpagina dan is het heel prettig om inzichtelijk te hebben op welke link het meeste wordt geklikt. Hieruit kun je namelijk opmaken dat deze content en dus ook de webpagina erachter interessant wordt gevonden. Op basis van deze informatie kun je vervolgens de content van toekomstige e-mailcampagnes inrichten. Widget nummer zeven geeft je dit inzicht door een overzicht te tonen van alle pagina’s die als landingspagina vanuit de e-mail zijn bezocht.

Widget 7: Welke content is het meest populair en werkt het beste?

Widget 8: Vanuit welk land en/of welke regio komen de meeste e-mailbezoekers?

Zeker als internationale organisatie is het prettig om in kaart te hebben vanuit welke landen en regio’s de traffic naar de website wordt gegenereerd. Waar bevinden de lezers van de e-mailcampagnes zich? Ook deze widget is weer interactief. Als je met je muis over een land of regio gaat worden direct het aantal unieke bezoekers getoond. Deze informatie kun je vervolgens weer heel goed gebruiken om bijvoorbeeld te gaan experimenteren met verzendtijdstippen. Of zelfs je content dusdanig dynamisch in te richten waardoor je ieder land een andere content kunt aanbieden.

Widget 8: Vanuit welk land en/of welke regio komen de meeste emailbezoekers?

Widget 9: Op wat voor devices worden e-mailcampagnes bekeken?

Widget nummer negen geeft een overzicht van alle typen apparaten waarop jouw e-mailcampagnes worden geopend. Maar let op! De widget meet enkel de apparaten die traffic genereren naar de website. Door met je muis op een segment in de cirkeldiagram te klikken krijg je inzicht in het totaal aantal unieke bezoekers per apparaat (mobile, desktop et cetera). Mocht je jouw e-mailcampagnes en website bijvoorbeeld nog niet responsive hebben gemaakt en je ziet in dit overzicht dat een groot gedeelte van het aantal bezoekers via een mobiel apparaat binnenkomen, dan kun je deze cijfers gebruiken als een belangrijk bewijsstuk dat je hier snel mee aan de slag moet gaan.

Widget 9: Op wat voor devices worden emailcampagnes bekeken?

Widget 10: Inzicht in devices tot in het detail

Indien je al jouw website- en e-mailcampagnes responsive hebt gemaakt dan is het erg prettig als je ook weet op welk type mobile devices jouw emailcampagnes het meeste worden geopend. Met behulp van deze informatie kun je namelijk jouw responsive e-mailtemplate verder optimaliseren.

Widget 10: Inzicht in devices tot in het detail

Simpeler en gemakkelijker kan ik het niet maken

Nu je weet hoe gemakkelijk het is om inzichtelijk te krijgen wat de bijdrage is van jouw e-mailcampagnes aan het totale websiteverkeer moet je ongetwijfeld net zo enthousiast zijn geworden als ik en direct aan de slag willen gaan. En laat dat nu net zo gemakkelijk zijn als het gebruiken van de widgets. Je hoeft maar drie acties te ondernemen:

  1. Klein detail, maar de website moet wel over een Google Analytics account en code beschikken, want anders kun je niets meten. Mocht je nog niet bekend zijn met het aanmaken van een account, bekijk dan deze documentatie van Google waarin zij stap voor stap toelichten hoe je dit doet. Als je een WordPress website hebt, kun je ook heel gemakkelijk deze plugin van Yoast.
  2. Zodra je Google Analytics hebt geïnstalleerd, is de volgende stap om het e-maildashboard te koppelen aan dit account. Nu kun je dit dashboard vervolgens zelf helemaal handmatig gaan inrichten. Je kunt ook deze handige template downloaden waardoor het installeren nog gemakkelijker gaat.
  3. Dit template loodst je door alle stappen die genomen moeten worden om het dashboard te installeren en te koppelen aan jouw eigen account. Vervolgens kun je er nog wel voor kiezen om de template helemaal eigen te maken door bijvoorbeeld extra widget-opties toe te voegen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond