-

Employer branding: ‘werken-bij’ op je bedrijfswebsite of als aparte website?

In de strijd om talent is employer branding niet meer weg te denken. Een onderdeel daarvan is de vraag hoe je je vactures en ‘werken-bij’-informatie inricht. Dat kan op de bedrijfswebsite zelf, maar soms is een aparte ‘werken-bij’-website beter. Verschillende factoren bepalen wat de beste keuze is.

Employer branding wordt langzaamaan volwassen. Daarmee ontstaan ook nieuwe vragen over de verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld hoe je informatie over je bedrijf precies inricht. Wanneer maak je de keuze voor een aparte ‘werken-bij’-website in plaats van een aantal ‘werken-bij’-pagina’s op je huidige bedrijfswebsite? Wat gaat helpen om de aandacht van kandidaten te trekken en vast te houden? Om dit te bepalen, dien je jezelf drie vragen te stellen.

Op welke recruitmentmarketing laag ga je communiceren?

Ga je kandidaten bereiken op branche- en/of vacatureniveau? Of ga je communiceren op het niveau van je werkgeversmerk en cultuur?

‘Werken-bij’-pagina’s zijn een geschikte keuze wanneer je vanuit je werkgeversmerk talent wil aantrekken, omdat je zo je employer brand in de context van je corporate positionering plaatst. Bovendien zijn deze pagina’s snel te realiseren binnen het huidige CMS en heb je minder budget nodig. Je hebt immers geen extra hosting en weinig development nodig, wél aangepast design en nieuwe content.

Ben je van plan om meerdere specifieke branches of functieprofielen te targetten? Omdat je veel functieprofielen binnen een specifieke branche nodig hebt? Of juist veel van dezelfde functieprofielen binnen verschillende branches? Dan is een aparte ‘werken-bij’-website een betere keuze. Met een ‘werken-bij’-website ben je in staat om diverse doelgroepen gericht aan te spreken met verschillende pagina’s. Zou je zulke pagina’s in plaats daarvan opnemen in je corporate website, dan ontstaat er al snel een wildgroei aan pagina’s die je nooit allemaal aan je corporate navigatiemenu kunt toevoegen. Wanneer je veel verschillende doelgroepen hebt zijn meerdere ingangen en een overzichtelijk navigatiemenu belangrijk: je wil immers dat een kandidaat snel kan navigeren naar zijn/haar branche of functieprofiel.

Een goed voorbeeld hiervan is Transdev. De openstaande vacatures op hun website verschillen van buschauffeur tot monteurs en kantoormedewerkers. Een aparte ‘werken-bij’-website geeft de organisatie de ruimte om alle vacatures te delen én te communiceren op branche-niveau. Zo kunnen er thema’s aangesneden worden die relevant zijn voor een specifieke doelgroep. Wanneer Transdev alleen nieuwe buschauffeurs had gezocht, waren ‘werken-bij’-pagina’s op de eigen website een goede oplossing geweest.

 

Kun je op de corporate website je werkgeversverhaal kwijt?

In de praktijk merken we bij onze klanten regelmatig dat het HR- en marketingafdelingen niet lukt om succesvol samen te werken. De HR-afdeling ervaart niet voldoende ruimte en flexibiliteit voor arbeidsmarktcommunicatie op de corporate website. Vaak omdat de corporate website een commerciële rol vervult en de marketingafdeling potentiële klanten niet wil afleiden met informatie over vacatures en het werkgeversmerk. Andersom geldt dat natuurlijk ook: de HR-afdelingen willen niet dat potentiële kandidaten in de website afdwalen naar corporate communicatie. Kunnen de HR- en marketingafdeling samen wél een succesvolle balans vinden op de corporate website? Dan kies je het beste voor ‘werken-bij’-pagina’s in plaats van een aparte website.

Kun je op de corporate website je werkgeversverhaal niet voldoende kwijt? Dwalen kandidaten af naar webpagina’s gericht op de corporate doelgroep? Dan biedt een aparte ‘werken-bij’-website een oplossing. Door deze speciaal voor kandidaten te ontwerpen ben je in staat de candidate journey ultiem te faciliteren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Kandidaten bekijken vaak de homepage. Met een aparte ‘werken-bij’-website komen kandidaten terecht op een homepage die speciaal voor hen gemaakt is. Op een corporate website zouden zij uitkomen op een homepage die vaak is ingericht voor commerciële doeleinden.
  • Een websitegebruiker wil zo snel mogelijk op de pagina komen die hij/zij zoekt. Veel mensen maken daarvoor gebruik van een zoekbalk. Een corporate website zal bij zoekopdrachten zowel arbeidsmarkt als commerciële zoekresultaten laten zien.
Kun je eenvoudig de koppeling tussen je CMS en je CRM en ATS uitbouwen?

Vaak beschikken bedrijfswebsites over een API-koppeling tussen het CMS en het CRM-systeem. Deze koppeling verbindt de ingevoerde data vanuit formulieren of aankopen met het CRM-systeem. Een sollicitatieformulier wil je uiteraard ook doorsturen naar je CRM-systeem. En vaak is ook een koppeling met het ATS wenselijk. Kun je de bestaande API-koppeling vanuit je bedrijfswebsite eenvoudig aanpassen zodat gegevens van kandidaten doorstromen naar je CRM-systeem en ATS? Dan maak je tijd- en budgettechnisch gezien een slimme keuze om met ‘werken-bij’-pagina’s op de bedrijfswebsite te werken.

Maak je voor het sollicitatieproces gebruik van een ATS en is dit niet eenvoudig in de huidige bedrijfswebsite te integreren? Of heb je daarin specifieke wensen? In dat geval doe je er goed aan om met een aparte ‘werken-bij’-website aan de slag te gaan. Hiermee kun je onnodige complexiteit met de bestaande koppeling en functionaliteiten vermijden waardoor je sneller en tegen lagere technische kosten door kunt met je arbeidsmarktcommunicatie. Terzijde: vaak biedt een ATS de mogelijkheid om met een extra module een website te maken, maar we zien vaak dat dit niet de functionaliteiten heeft die nodig zijn om campagnes op te voeren.

Afweging

Kortom: de keuze tussen een aparte ‘werken-bij’-website en ‘werken-bij’-pagina’s op de bedrijfswebsite is afhankelijk van verschillende factoren. Een aparte website biedt vaak de mooiste mogelijkheden maar is geen one-size-fits-all-oplossing. Met de hierboven afwegingen kun je al een eerste afweging maken.

Over de auteur: Sander Geurts van Kessel is Digitaal strateeg / Employer branding specialist bij Think Yellow.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond