-

Enterprise-contentmanagement: wanneer ben je er aan toe?

Je marketingstrategie is goed geïmplementeerd en je beschikt over de vereiste tools om de gewenste resultaten te behalen. Maar je groeit zo hard dat je je afvraagt hoe je al je systemen zodanig kunt integreren dat je voor alle kanalen consistentie in brand en message kunt creëren. En je begint het steeds moeilijker te vinden wijzigingen in de aanbiedingen, kortingsbonnen en campagnes tussen de apps en sites onderling te coördineren. Dan is het tijd voor verandering. Voor de meeste succesvolle bedrijven is het niet de vraag óf ze een enterprise-CMS nodig hebben, maar wannéér ze dat nodig hebben. Maar hoe weet je wanneer je daar aan toe bent?

Hier zijn tien tekenen dat je klaar bent voor deze stap.

  1. Teveel systemen en onvoldoende onderlinge samenhang

 Je bent je bedrijfswebsite ooit begonnen met één specifiek softwaresysteem, maar op dit moment gebruik je een veelvoud aan systemen met verschillende versies en het up-to-date houden daarvan is moeilijk. Bovendien heb je meerdere websites in meerdere landen nodig in, je raadt het al, meerdere talen. Dat je websites multi-channel moeten zijn spreekt vanzelf. Je hebt dus een systeem nodig waarmee je al deze vereisten op één platform kunt beheren en waarmee je je content en websites op maat kunt maken en aanpassen aan de lokale markten. Met een enterprise-CMS krijg je de mogelijkheid tot integratie en kun je optreden als aanbieder van headless content, waardoor je je content uit verschillende bronnen kunt halen en op meerdere kanalen kunt publiceren.

  1. Je wilt je websites kunnen personaliseren

Je hebt prachtige websites met fantastische content gemaakt en je beschikt over de marketingtools waarmee je je klanten kunt begrijpen en weet wat ze willen. Nu moet je de content personaliseren om de mensen op je sites te houden en de conversiepercentages te verbeteren. Je kunt de personalisatiekenmerken uit je diverse systemen halen, maar je wilt op eenvoudige wijze persona’s kunnen creëren, klanten segmenteren en kleine hapklare brokjes content aan verschillende mensen opdienen.

Wanneer je optimaal wilt personaliseren, moet je bovendien de tools hebben waarmee je op basis van A/B-testen en analyses kunt testen hoe het werkt. Het op soepele wijze integreren van al deze mogelijkheden is de taak van een enterprise-CMS.

  1. Het lukt je niet een consistente klantervaring te leveren

Een muziekwebsite waar ik gebruik van maak, biedt ook pianolessen aan. Op een bepaalde manier is deze site slachtoffer van zijn eigen succes. Het bedrijf is gegroeid maar de klantervaring is daardoor krakkemikkig geworden. Op de blog van de site wordt bijvoorbeeld geschreven over een nieuwe service voor geregistreerde gebruikers. De afbeeldingen in de blog zijn echter afkomstig van een voorgaande versie van de website waartoe alleen bepaalde geregistreerde gebruikers toegang hebben. De afbeeldingen worden dus niet weergegeven, maar de webmaster vindt dat geen enkel probleem. Het eindresultaat is dat de eindgebruikers een zeer gefragmenteerde en onbevredigende ervaring hebben. Met een enterprise-CMS kun je dit soort niet-functionerende content voorkomen en op al je sites en apps een consistente ervaring leveren.

  1. Het lukt je niet het optimale uit je tools te halen

Wanneer je een bedrijf hebt, heb je meestal een CRM of in ieder geval een database met klantgegevens. Je hebt ook een accountingsysteem, dat waarschijnlijk niet is aangesloten op je CRM. Je hebt ook een afzonderlijk CMS met fantastische content, maar je kunt niets met elkaar verbinden. Je kunt filters gebruiken en met behulp van je tool voor marketing-automation targeted mailinglijsten maken en vervolgens content uit je CMS halen, maar daarmee houdt het wel op. Je CMS kan niet communiceren met je CRM en je hebt geen efficiënte manier om bij te houden welke klant welke communicatie heeft ontvangen en wat er daarna is gebeurd, om het nog maar niet te hebben over facturering. Je hebt bovendien tools nodig voor het optimaliseren van je content en het leveren van content aan je klanten terwijl zij op verschillende typen apparaten zitten.

  1. Het lukt je niet op effectieve wijze e-commerce te bedrijven

De muziekwebsite heeft dus nu een nieuwe gebruiker voor de pianolessen, maar omdat de hele klantervaring uit elkaar valt, verliest het bedrijf kansen om te cross-sellen en te up-sellen. Laten we zeggen dat de gebruiker de basiscursus heeft afgerond en het certificaat heeft afgedrukt. Handel geslaagd, maar heeft het bedrijf de klantgegevens op zodanige wijze verzameld dat het daarna de klant kan targeten voor nog meer handel? Als het bedrijf hier op effectieve wijze en met alle gegevens bij elkaar een vervolg aan kan geven, kan het klanten een korting aanbieden op de cursus voor gevorderden en daarmee mogelijk twee keer zoveel omzet behalen.

  1. Je moet verschillende technologieën met elkaar verbinden

Wanneer je met meerdere serviceproviders en leveranciers van IT werkt en met afzonderlijke technologieën werkt, kan het resultaat een klantervaring zijn die zich niet naadloos voltrekt. Een open enterprise-CMS kan functioneren als brug tussen de verschillende technologieën en maakt het mogelijk een verbinding te maken met vrijwel alle gedateerde systemen die je nog hebt, waardoor je later de mogelijkheid tot schaalvergroting hebt. Wanneer het CMS ingebouwde integratie heeft, kun je er verschillende systemen op aansluiten, bijvoorbeeld je asset-management, authenticatie, marketing-automation en CRM, zonder iets te hoeven programmeren of aan te passen.

  1. Je assets zijn een puinhoop

Je hebt een uitgebreide pool van bronnen voor je documenten, foto’s, afbeeldingen en videoclips, maar helaas: vind ze maar eens. Wanneer je zojuist een grote rebranding achter de rug hebt, weet je hoe belangrijk het is oude logo’s en brochures te verwijderen en te vervangen door nieuw materiaal. Des te frustrerender is het om zes maanden na de lancering te ontdekken dat in de landen x en y in je wereldwijde markten nog steeds de oude assets worden gebruikt.

  1. Je hebt meer controle over je content nodig

Je bedrijf groeit, het wordt moeilijker je content en je teams te managen en je moet steeds harder je best doen om de merkrichtlijnen na te leven en de kwaliteitsborging te handhaven. Een enterprise-CMS is uitgerust met krachtige authoring-tools voor het op eenvoudige en efficiënte wijze creëren, previewen en bewerken van content en, niet te vergeten, het bijhouden en opslaan van alle wijzigingen. Je kunt er ook individuele gebruikersrechten mee instellen en het systeem zorgt voor een efficiënte en veilige workflow. Je kunt de informatie op je websites en in je nieuwsbrieven beter met elkaar synchroniseren. De content wordt van een en dezelfde consistente bron gehaald, waardoor tegenstrijdigheden en discrepanties worden voorkomen.

  1. Hogere beveiligings- en prestatievereisten

Een enterprise-CMS biedt je ontwikkelaars en auteurs een workspace waarin ze de configuratie kunnen testen en verbeteren voordat deze live gaat. Geen releasebugs meer, met gebruikers die toegang krijgen tot cursussen waarvoor ze zich niet hadden ingeschreven. Taken kunnen worden geautomatiseerd om tijdige distributie mogelijk te maken en te waarborgen dat al je nieuws, producten en services op het juiste moment op alle beoogde markten terechtkomen.

  1. Je moet groeien

Wanneer je websiteverkeer toeneemt, moet je CMS in staat zijn grote aantallen pagina’s, vele verschillende subsites, meerdere URL’s en zelfs verschillende domeinen aan te kunnen. Het systeem moet er ook voor zorgen dat je websites altijd online zijn, ook bij pieken in het websiteverkeer.

Kiezen voor een enterprise-CMS betekent niet dat je je bestaande systemen volledig moet wegdoen of heropbouwen. Een enterprise-CMS is een platform waarmee je content uit verschillende bronnen kunt halen. Je kunt contentstructuur dus behouden, maar je gebruikt het enterprise-CMS als hub om je content beheer beter te managen en verbindingen te maken met andere backend-systemen die je nodig hebt voor je bedrijfsvoering.

Je bent heel ver gekomen zonder enterprise-CMS, maar als je ook maar enkele van deze tekenen hebt herkend, is het tijd voor jou om die stap te nemen.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas van der Weerd - Webblish

Laat me raden: de auteur werkt bij een leverancier van “enterprise CMS’en”?

Egbert van Keulen (Emerce) - Emerce

Hoi Bas,

Dat klopt. Maar naar onze mening heeft de auteur er geen verkoopverhaal van gemaakt en is de informatieve waarde van dit artikel voor de lezer van dien aard dat we het toch wilden publiceren.

Wat vind jij?

Egbert

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond