-

Gamification maakt e-mailmarketing relevant – en leuk

Een e-mailmarketeer wil graag interactie met de doelgroep. Hij heeft vast wel een contentkalender, automatische campagnes en een strategie om de content op tijd aangeleverd te krijgen. Toch valt het niet mee om steeds de juiste snaar te raken bij de doelgroepen. Probeer eens een andere invalshoek om je publiek te verrassen: Gamification.

Gamification is “het toepassen van game-elementen in een non-game omgeving”.

Relevantie als voorwaarde voor succes in e-mailmarketing

E-mail is een omgeving waarin normaliter niet gegamed wordt, maar Gamification blijkt een slimme tactiek om verrassend relevant te zijn voor de ontvanger, en dat is cruciaal in e-mailmarketing. Toch blijkt het knap lastig om met e-mailmarketing altijd relevant te zijn. Een bekend gevoel: je weet eigenlijk te weinig van de geadresseerden in je database. Je relaties zijn (te) lang inactief of openen wel je e-mail, maar doen verder niets. Hoe krijg je deze groep dan toch zo ver om op die link te klikken, je website te bezoeken en uiteindelijk te kopen?

Creëer dat winnaarsgevoel via e-mail

Het antwoord ligt bij de altijd aanwezige drang om te winnen. Is er een competitie? Een spelletje? Dan moet er gewonnen worden! Want wie wint, voelt zich fijn. En wie zich fijn voelt, koopt makkelijker.

De Groene Vingers Quiz van Bakker maakt van haar spelers winnaars als ze vragen goed beantwoorden.

Omarm het GAMER-principe

Tijd om meer spelelementen in je e-mailstrategie te brengen. Hoe je Gamification vormgeeft en inzet hangt af van een aantal strategische keuzes. Je moet invulling geven aan de volgende GAMER-principes: Goal, Audience, Method, Experience en Results.

Goal

Bepaal eerst het doel van Gamification in je e-mails. Is het uiteindelijke doel om meer te verkopen, of wil je juist een relatie opbouwen met je (nieuwe) klanten en is het doel om meer gegevens van de ‘gamer’ te verkrijgen?

Onderstaand negen doelen waar Gamification voor kan dienen:

  • Verrijking van het klantprofiel
  • Vragen naar feedback
  • Verbetering van de loyaliteit van de klant
  • Verhogen van gebruiksfrequentie
  • Het ‘top of mind’ willen zijn
  • Leadgeneratie
  • Het verhogen van sales
  • Verhoging van de productkennis
  • Creatie van user generated content (UGC)
Audience

Onlosmakelijk verbonden met je doel is je doelgroep. Mannen en vrouwen hebben nogal verschillende spelvoorkeuren. Ook verschilt dat flink per leeftijdscategorie en per bestedingsgedrag. Mario-achtige vormen doen het vooral goed bij mannen, en raadspelletjes bij vrouwen, zo toont een rapport van Quantic Foundry (2016) aan. Onderzoek dus eerst de samenstelling van je doelgroep(en).

Mannen en vrouwen hebben nogal verschillende spelvoorkeuren.

Methode

Afhankelijk van je budget en de ervaring die je mee wilt geven aan je klant, kies je jouw ideale manier om Gamification in te zetten. Gebruik je een spelelement of techniek? Of creëer je een spel op basis van een al bestaande game? Misschien wil je juist multiplayer games maken? Kies wat bij je doelgroep past en overeenkomt met wat zij van jouw merk en product verwachten.

Experience

Hoe je klanten je game vervolgens ervaren is cruciaal voor het succes hiervan. Prikkel je hun enthousiasme door ze steeds iets meer weg te geven van het geheel? Maak je ze nieuwsgierig naar wat er nu precies te winnen valt? Of geef je ze juist het gevoel dat ze speciaal zijn, dat je eigenlijk buiten de boot valt als je er niet aan mee doet (Fear Of Missing Out)? Bovendien is het nodig om je klant te ondersteunen in hun ervaring met je game. Is het spel namelijk te complex of te tijdrovend voor ze, dan zal het beduidend minder gespeeld worden. Goede begeleiding in-game is dus van groot belang voor de resultaten ervan. Daarnaast moet de experience passen bij je merk, sla de plank niet mis waarmee je schade aan je merk doet.

Nadat je e-mails inclusief game zijn verzonden, bepaal je aan de hand van je doelen en de KPI’s die daaraan verbonden zijn of je game geslaagd is of niet. Wilde je awareness creëren met je gegamificeerde e-mail of juist een betere relatie opbouwen, richt je KPI’s daar dan op in.

Optimaliseren doe je aan de hand van behaalde resultaten. Goede cijfers geven geen garantie voor de toekomst, maar bieden je wel inzicht in het gamegedrag van je klanten.

Aanvullende tips & voorbeelden

Om Gamification succesvol toe te kunnen passen is het GAMER-principe dus een handige houvast

  • Richt je e-mailmarketing niet op echte gamers, om verveling en irritaties te voorkomen
  • Maak je game niet te complex voor de spelers, oftewel “Keep it Short & Simple” (KISS)
  • De executie maakt het verschil

 Voorbeeld 1: GAP

Spin & Win

Prijzenrad door GAP laat de ontvanger aan het rad draaien om korting te ontvangen.

De e-mail stimuleert de ontvanger om aan het prijzenrad te draaien om te zien welke, en hoeveel korting hij of zij wint. Door gebruik te maken van GIFS draait het wiel steeds. Een leuke verleidelijke manier om korting te bieden.

Voorbeeld 2: Taco Bell

(Sc)roll with Taco Bell

Een ander leuk voorbeeld van een uitgewerkte game is de Taco Bell journey. Hierin volgt de speler drie verschillende personages, die ieder een eigen weg bewandelen door de ochtend heen. Eén van hen gaat het voor de wind, Taco Bell, hij heeft een Taco Bell-ontbijtje gehaald!

De andere personages, daar gaat het wat minder mee. Ga je niet naar Taco Bell, dan heb je een miserabele ochtend met veel tegenslagen en obstakels, zo blijkt. De gegamificeerde e-mail bevat alle onderdelen die een goed spel vormen. Het leuke is dat deze ‘Game’ zich geheel binnen de e-mail client afspeelt, waar de meeste games alleen online kunnen worden gespeeld.

Dit blog en het GAMER-principe zijn afkomstig van 100%EMAIL-Labs.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond