-

Gamificationvoorbeelden: wat doe je met een beperkt budget?

Er zijn vele manieren om spelaspecten in online content toe te voegen. Van het toevoegen van een sudoku tot het ontwerpen van een daadwerkelijk spel. Maar wat zijn nou leuke manieren om de engagement van je bezoekers te verhogen zonder dat het je al te veel geld kost? In deze blog zal ik een aantal gamificationvoorbeelden geven.

Wat moet je weten voor je aan gamification begint

Voor je met wat voor vorm van gamification dan ook begint, zijn er een aantal zaken om in de gaten te houden. Juist als je een beperkt budget hebt, is het belangrijk om goed voorbereid te zijn, om te voorkomen dat je voor nare verrassingen komt te staan. Want hoewel je helemaal geen grote budgetten hoeft uit te trekken voor een leuke en effectieve campagne, is het wel van belang om antwoord te hebben op de volgende vragen:

  • Wat wil je bereiken met gamification?
  • Past het plan wel bij je bedrijf?
  • Is het goed geïntegreerd met de rest van je (online) marketing?
  • Hoeveel kost het qua tijd, moeite en geld om bij te houden en heb je dit er voor over?

Zeker langdurige vormen van gamification zoals achievements, leaderboards maar ook kleinere vormen zoals quizzes zijn meer dan een eenmalige investering. Deze geven de meeste meerwaarde bij een langdurig traject en moeten klanten niet frustreren doordat er bijvoorbeeld bugs zijn of omdat het spelelement niet goed wordt bijgehouden. Formuleer dus eerst een antwoord op bovenstaande vragen voor je verder gaat met onderstaande gamificationvoorbeelden.

Verstopte items

Het idee is heel simpel: ‘verstop’ een aantal dingen in je webshop, waardoor spelers door alle categorieën en items moeten bladeren om ze allemaal te vinden. Dit kan je al simpel doen door een extra fotootje toe te voegen aan een product, of door een productfoto tijdelijk te vervangen door één waar wat extra’s op staat. Roep je klanten op om de items te vinden en wie ze allemaal gevonden heeft kan wat korting krijgen of maakt bijvoorbeeld kans op een prijs. Simpel, niet duur en toch een hele efficiënte manier om mensen uit te nodigen om je hele site door te speuren.

Leuk voorbeeld van dit concept was de paasei-actie van de HEMA: als je vijf paaseieren vond op de website, kreeg je vijf euro korting op je bestelling. Simpel, leuk voor iedereen en ook goed te combineren met offline-acties.

Go social

Social media bieden een simpele manier om bezoekers te bereiken. Het vraagt weinig tot geen aanpassingen aan je site en kleine spelletjes zijn vaak redelijk snel in elkaar te zetten. Bovendien nodigt social media bij uitstek uit om dingen te delen, wat je naamsbekendheid tegelijk zal vergroten. Er zijn genoeg spelletjes te bedenken die je bezoeker niet teveel tijd kosten, maar die wel heel leuk zijn voor extra engagement: van ‘Where’s Waldo’-achtige zoekplaatjes tot het op volgorde laten zetten van verschillende plaatjes op Instagram, wat met de recente update gemakkelijker is omdat je per post meerdere plaatjes kan uploaden.

Simpel en zo gemaakt: zoek de verschillen van Kuszzz. Het is snel gemaakt, geeft je bezoekers even wat entertainment en zet ze ook aan om met je product bezig te zijn.

Nodig ook vooral je bezoekers uit om dingen te delen: een prijsvraag voor de leukste/mooiste/grappigste foto van een kop koffie heb je zo uitgeschreven. Let wel op en doe liever niet mee aan standaard ‘deel en like’ acties: dit zijn geen spellen en nodigen niet uit tot engagement, zijn eigenlijk niet toegestaan en wekken bovendien nogal eens irritatie op.

Levels en achievements

Dit laatste voorbeeld kost wel het meeste werk maar kan, zeker op de lange termijn, wel veel voor je doen. Door bezoekers of klanten bepaalde levels of achievements te laten behalen, worden ze gestimuleerd méér te doen op jouw website. Denk hierbij niet alleen maar aan punten verdienen als je iets koopt, zoals traditionele customer loyalty programma’s doen: denk vooral verder. Laat bezoekers bijvoorbeeld ook punten verzamelen met acties die ze geen geld kosten: het delen van content, het bekijken van een X-aantal artikelen of het schrijven van reviews.

Bij het bedrijf Gongshow verdien je niet alleen punten bij aankopen, maar ook door reviews, het referren van vrienden en het inschrijven voor de nieuwsbrief.

Deze tactiek is ook zeer geschikt voor websites met veel content: heb je bijvoorbeeld een site waar bezoekers producten kunnen vergelijken, dan is informatie van consumenten wellicht voor jou van belang. Door mensen te belonen voor hun bijdrage geef je hun ook een extra reden om te blijven bijdragen.

Je kunt je bezoekers belonen met de hiervoor genoemde korting of punten, maar ook het ‘vrijspelen’ van content (een whitepaper of e-book, film of andere voordelen als een trial van iets wat voor jouw gebruikers relevant is). Wat voor jou werkt, is compleet afhankelijk van het bedrijf, de gebruikers maar ook de soort content.

Beperk je met je achievements niet alleen tot het geven van een beloning. Zorg dat bezoekers ook kunnen laten zien hoeveel punten ze hebben en of ze een speciale status hebben verdiend, door dit te delen op social media bijvoorbeeld. Waak er wel voor dat je achievements niet nutteloos worden: mensen zullen minder snel geneigd zijn om zich in te zetten als ze er niets uit kunnen halen.

Door bezoekers/leden competitief met elkaar te laten strijden creëer je een extra reden om bijvoorbeeld achievements te halen. Wil je er wat extra tijd en moeite in stoppen dan, is het creëren van een leaderboard dus wellicht een leuke keuze

Hopelijk kun je met deze tips aan de slag als je erover denkt om gamification in je content (marketing) toe te passen. Door kleine aspecten in je content marketing aan te passen of anders te presenteren Vragen? Let me know!

*) Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Traffic Builders

Deel dit bericht

1 Reactie

Brian

Hi Ineke,

Leuk artikel. Vooral het laatste voorbeeld lijkt mij de moeite waard. Weet jij of er tools zijn om een leaderboard of iets vergelijkbaars te implementeren op je site of app? Of moet je dit altijd zelf bouwen?

Groet,

Brian

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond