-

Heeft linkbuilding nog wel zin?

Tot een paar jaar geleden was het dé manier om je site hoger in Google te krijgen, maar tegenwoordig lijkt de aandacht volledig verschoven naar ‘hoogwaardige content’. Is het actief verzamelen van backlinks dan helemaal niet meer belangrijk in 2018?

Zelf ben ik al bijna vijf jaar vooral een aanhanger van de stroming ‘hoogwaardige content’, maar backlinks zijn nog steeds heel belangrijk voor je ranking in Google, aldus Matt Cutts van Google in deze video:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De video is al een paar jaar oud, maar volgens Rik Engelen (SeoMarketingDeals.com) en linkbuilding-expert van het eerste uur, nog steeds actueel. Engelen heeft hulp geboden en advies gegeven voor SEO aan o.a. Youfone.nl, Nederlandse & Belgische SEO-bureaus en een internationale SEO-dienstverlener als Majestic.

We weten dat Google zeer alert is op het spammen van hun database. En aan linkbuilding kleeft een wat louche imago. Daarom vroeg ik Rik of linkbuilding anno 2018 nog wel zin heeft. “Jazeker”, antwoordde hij stellig. “Je moet alleen weten hoe je het op een verantwoorde manier inzet.” Dit zijn z’n beste linkbuilding tips.

Wat is linkbuilding ook alweer? Een kleine geschiedenis.

Linkbuilding is op een actieve manier meer relevante links naar je website (backlinks) proberen te krijgen. Wanneer je deze strategie succesvol toepast, zul je er op twee manieren van profiteren:

  1. Je krijgt meer directe bezoekers dankzij de links.
  2. Je krijgt meer bezoekers dankzij een hogere notering in Google.
Zoveel mogelijk backlinks vs. natuurlijk linkprofiel

‘Hey, dat is handig’, dachten veel marketeers. ‘Als ik nu gewoon zorg voor zoveel mogelijk links komen we vanzelf hoger in Google’. En zo ontstond een hele industrie met linksites, nepblogs vol verwijzingen en andere trucs om de zoekmachine te foppen. Intussen werken deze Black Hat SEO-technieken allang niet meer. Zonder een natuurlijk linkprofiel krijgt je website te maken met de beruchte Google penalties en juist een lagere notering in de resultaten. Maar volgens SEO-goeroe Brian Dean is je linkprofiel nog steeds een van de belangrijkste ranking factors voor je website. In zijn woorden:

“The number of referring domains is one of the most important ranking factors in Google’s algorithm, as you can see from this chart from Moz:”

Y-as: aantal verwijzende root domains. X-as: positie op zoekresultatenpagina (serp).

‘Je hebt alleen maar goede content nodig’

Maar linkbuilding is tijdrovend en complex. Daarom richten veel bedrijven zich (terecht) nu eerst op andere pijlers van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Bijvoorbeeld een veilige, snel ladende website met een duidelijke interne linkstructuur en natuurlijk kwalitatieve en relevante content.

Volgens Rik Engelen is de balans daarbij zoekgeraakt: “We komen in de praktijk organisaties tegen die al 5.000 of 6.000 euro aan een SEO-bedrijf hebben uitgegeven. Maar meer bezoekers krijgen ze niet. De veronderstelling is dat je met elke week een nieuw artikeltje vanzelf meer traffic krijgt omdat mensen die stukken delen. Dat wordt alleen lastig als je geen bezoekers hebt. Bovendien kan ook niet elk gemiddeld Nederlands bedrijf zomaar super deelbare viral content produceren.” Hij pleit er dan ook voor om op een verantwoorde manier aan een natuurlijk linkprofiel te werken. Hieronder lees je hoe je dat doet.

Wat moet je niet doen bij linkbuilding?

Maar eerst de absolute afraders. Volgens Rik Engelen krijg je met deze technieken eerder een penalty dan een hogere ranking:

  • Je link spammen op fora of blogs (reageren op een artikel met een link mag wel, maar alleen als het relevant is).
  • Links van irrelevante pagina’s (bijvoorbeeld een slager die naar een kapper verwijst, maximaal 10% van de links).
  • Alleen maar links in 1 categorie (bijvoorbeeld alleen maar links in bedrijfsverzamelpagina’s).
  • Te snel, te veel links willen plaatsen (Google zal dit snel aanmerken als een onnatuurlijke groei).
  • Links op pagina’s met een lage autoriteit (controleer de domein autoriteit met een tool als Open Site Explorer).
  • Alle links naar 1 pagina (richt niet al je backlinks op de homepage of productpagina, maar verdeel ze over minimaal 4 pagina’s).
  • Alle links op 1 zoekwoord richten (slimmer is het om je op meerdere zoekwoorden te richten, begin in ieder geval met 3)
  • Ene maand wel, andere maand niet (het is verdacht als er de ene maand 50 links bijkomen en de volgende maand geen).

En natuurlijk in zee gaan met een onbetrouwbare partij voor het kopen van links, waarover verderop in dit artikel meer.

Hoe bouw je aan een sterk en natuurlijk linkprofiel?

Wat is dan wél de manier om meer links naar je eigen pagina’s te krijgen? Rik Engelen ziet het als een integraal onderdeel van SEO: “Linkbuilding hangt samen met je zoekwoordenonderzoek. Je identificeert een aantal termen waarop je wilt worden gevonden.” Vervolgens kun je met tools zoals Moz, Semrush en Majestic websites vinden die goed op deze termen scoren. Zo kun je achterhalen op welke site je graag een link wilt krijgen en achterhalen welke sites naar je concurrenten linken.

Maar het gaat niet alleen om de ‘topscorers’: “Een linkprofiel bouw je het liefst zoveel mogelijk in de breedte op. Dus vanuit allerlei soorten bronnen en ongeveer 75% van websites en 25% vanuit sociale media.”

100% relevant hoeft niet

Een misverstand is dat alle links 100% relevant moeten zijn: “Het gaat Google om een natuurlijk linkprofiel. Daar is best wat ruimte voor niet-relevante links. Als ik een fietsenmaker ben en mijn neef heeft een kapperszaak, zou ik er immers ook naar kunnen linken. Beperk het aantal niet-relevante links wel maximaal tot 10%.”

Bouwen aan je linkprofiel

Je linkprofiel bouw je op met zowel gratis als betaalde links die je kan kopen op websites zoals Sitedeals.nl, Fiverr.com, Peopleperhour.com, SeoMarketingDeals.com of Blackhatworld.com. De laatstgenoemde schrikt misschien af maar je kan er prima terecht voor gewoon sterke backlinks. Dit zijn de bekendste manieren:

Gastblog plaatsen

Met een gastblog deel je je expertise op een externe website. Dit heeft vooral zin wanneer deze site een hoge domein autoriteit en ‘topical trust flow’ heeft voor het onderwerp waar je over wilt schrijven. Bekendere websites zullen hier vaak een vergoeding voor vragen.

Verzamelpagina

Hoewel Google het grootste deel van het verkeer heeft overgenomen, worden sites zoals startpagina.nl nog steeds gebruikt. Denk ook aan een link op de pagina van je branche- en ondernemersvereniging.

Social media

Een quick win is om in ieder geval een link in de profielen van je Twitter, Instagram en/of YouTube kanaal te plaatsen. Verder zou je ook de samenwerking aan kunnen gaan met een (micro-)influencer.

Linkruil

Links ruilen met andere websites mag, indien dit ook voor de bezoeker relevant is. Denk aan een linkruil met een vergelijkbaar bedrijf in een aangrenzende regio of een leverancier van gerelateerde producten.

Marktplaats

Met een advertentie op een online Marktplaats heb je er niet alleen een waardevol verkoopkanaal bij, maar werk je bovendien aan je linkprofiel.

Testimonials

Je kunt klanten actief aanmoedigen om recensies achter te laten op bekende sites zoals KiyOH of The Feedback Company. Omgekeerd kun je leveranciers zelf aanbieden om een review voor ze te schrijven die ze vervolgens (met link!) op hun website plaatsen.

Wikipedia

Een backlink op Wikipedia kan in potentie heel waardevol zijn. Zo zou je een diepgravend artikel op je website als bron kunnen noemen. Wanneer je nog niet lang actief bent op Wikipedia is de kans wel groot dat je aanpassingen met link als verdacht worden aangemerkt.

Nofollow VS dofollow links

Je kunt je afvragen waarom ook zogenoemde ‘nofollow’ links thuis horen in je linkprofiel. Google vergt bijvoorbeeld dat betaalde links, zoals banners of advertenties, een nofollow attributie bevatten. Ook links in comments op fora en onder blogposts moeten van Google nofollow zijn. Maar als deze op een sterke website staan met een hoge DA zal Google dat toch meenemen, bleek uit onderzoek. Daarnaast creëer je er ook in de breedte een natuurlijker profiel mee.

Wat is effectiever: linkbuilding zelf doen of uitbesteden?

Linkbuilding is geen ‘quick fix’. Het opbouwen van een sterk linkprofiel kost tijd. Maar met slimme linkbuilding zie je volgens Rik Engelen als het goed is na zo’n drie maanden toenemend bezoekersverkeer: “Al hangt het natuurlijk wel af van het aantal en de kwaliteit van de links die je in die tijd weet te plaatsen. Sommige marketeers gaan vol enthousiasme aan de slag en merken vervolgens dat het relatief veel mailverkeer kost voor je één linkruil hebt geregeld.” Hij raadt bedrijven dan ook aan om in ieder geval een deel van hun linkbuilding uit te besteden aan bedrijven omdat die veel effectiever links kunnen plaatsen. Deze bedrijven zijn te vinden op de eerder genoemde portalen.

Waar moet je op letten bij het kopen van backlinks?

Tot slot geeft Engelen tips voor het uitbesteden van linkbuilding: “Op de eerder genoemde freelanceportalen, zoals Fiverr, vind je ook de nodige aanbiedingen om voor een paar euro ‘duizenden high quality’ links te laten plaatsen. Dat zou ik absoluut niet doen. Als het te goed klinkt om waar te zijn is het dat meestal ook.”

Waar moet het bedrijf dat je inhuurt dan wel aan voldoen? “Ik zou simpelweg vragen naar resultaten. Hoe hebben jullie andere klanten geholpen om met backlinks hoger in Google te komen? En mag ik ze ook nabellen om het ze zelf te vragen?”

Conclusie: Linkbuilding blijft noodzakelijk (maar is wel lastiger)

Linkbuilding heeft dankzij dubieuze praktijken (volspammen fora, linkfarms, nepblogs) een slechte naam gekregen. Google straft websites die deze black hat technieken gebruiken met een lagere notering. Het helemaal achterwege laten is echter ook geen slimme strategie. Met een verantwoord en divers opgebouwd linkprofiel krijg je niet alleen meer directe bezoekers, maar scoor je ook hoger in Google. Marketeers die linkbuilding liever uitbesteden, kiezen het beste voor een linkbuilding-expert met een bewezen track record op de lange termijn.

Deel dit bericht

15 Reacties

Klaas Koopman - SEO Specialist & Consultant Klaas Koopman

Linkbuilding is nog altijd van deze tijd, alleen helpt Google nu het kaf van het koren te scheiden door continue updates door te voeren. Wat ik echter vaak merk bij nieuwe klanten, is dat zij voorheen gebruik hebben gemaakt van partijen die garanties geven omtrent posities. En hiervoor slechts een laag budget voor hebben ingezet. Met als resultaat een spammy backlink profiel en nog steeds geen hoge posities.

Daarna verwachten ze echter van de SEO specialist om voor hetzelfde lage budget hier een oplossing voor te vinden en een kwalitatief linkprofiel op te zetten. Mijn tip voor website eigenaren is dan ook: bespaar niet op SEO diensten. Zoals Eric ook al heel goed verwoord zegt, durf te vragen: “Ik zou simpelweg vragen naar resultaten. Hoe hebben jullie andere klanten geholpen om met backlinks hoger in Google te komen? En mag ik ze ook nabellen om het ze zelf te vragen?”

Rik Engelen - R&B Webpromotions & SeoMarketingDeals.com

Hallo Klaas,

Klopt helemaal wat je aangeeft en ik merk dat ook dat vaak mensen te weinig budget inzetten en al na 6 weken verwachten op pagina 1 te staan. Linkbuilding heeft tijd nodig en soms echt wel 12 maanden of langer. Ik heb daar ook een blog over https://seomarketingdeals.com/blog/hoe-lang-duurt-rankt-google wat best intressant is.

De tip aan Erik kwam van mij 😉

gr Rik

André Scholten

@Rik: jij verkoopt links, likes, social signals, auto likes, auto reacties, Youtube abonnees en andere ‘diensten’. Zie jij dat als de manier om ‘natuurlijk’ en ‘organisch’ te linkbuilden? In het artikel worden nog meer locaties genoemd waar je deze kan kopen, zou jij dat dan aanbevelen? Het lijkt er wel op.

Het is een kwestie van tijd voor dat de sites die deze links plaatsen volledig genegeerd worden door Google. Er worden al regelmatig van dit soort netwerken opgeruimd. Het getuigt niet van een langetermijn strategie waarin PR een grote rol speelt.

Rik Engelen - R&B Webpromotions & SeoMarketingDeals.com

Hallo Andre,

Ik ruil, verkoop en optimaliseer websites voor klanten. Zoals ik duidelijk aangeef moet je het breed inzetten wat echt totaal niet traceerbaar is voor Google en ik verwacht zelfs nooit. Ze geven zelf aan dat hun backlinks gebruiken voor de bepaling van je ranking. Hoe weten ze nu of ik een link op wikipedia zet of op blog website of op marktplaats enz. Dat weten ze dus nooit en kunnen ze niet herkennen. Dit is wel heel natuurlijk in principe als je het verdeeld over de weken.

Ze rollen PBN netwerken wel eens op maar dan staat alles op 1 IP bij 1 provider in 1 land en linken naar elkaar. Je moet zorgen dat een PBN uit echte websites bestaat waar je zelf ook op wilt ranken op A zoekwoorden, maar goed voor je klanten kan gebruiken op B,C,D, zoekwoorden

Ik zal eerlijk zijn maar als ik zie hoeveel links er worden gekocht alleen al via ons portaal door zeer grote bedrijven denk ik dat.

Ja ik beveel dus 100% dit aan want het werkt al jaren en zal blijven werken alleen steeds wat anders zijn en breder.

Sjoerd

Mmm een wat bedenkelijke reactie. Het gegeven dat ‘links worden gekocht door grote bedrijven’ en ‘het werkt al jaren zo’ zegt niets over de kwaliteit en de langere termijn effecten. Er worden juist inhaalslagen gemaakt door Google waarbij netwerken en low quality websites aangeduid worden als ‘nutteloos’: ja je krijgt verkeer maar voor seo heeft het 0 waarde. Hiermee zeg je dus eigenlijk: koop links en je koopt een positie..

Rik Engelen - R&B Webpromotions & SeoMarketingDeals.com

Hallo Sjoerd,

100% met je eens dat low quality websites geen nut hebben. Maar daar hebben we het ook niet over qua links in het verhaal. Waar we wel over praten zijn DA/TF 25+ en actieve websites. Deze websites hebben dus wel degelijk invloed op je rankings wat zal resulteren in meer traffic in de breedte.

Zelf kijk ik eigenlijk nooit naar een positie van een zoekwoord omdat er tegenwoordig ook tal van weergaves zijn hoe google de resultaten laat zien. Belangrijkste is gewoon zorg dat de website in orde is en realiseer goede links op welke wijze dan ook.

Uiteindelijk zal het belang wel minder worden maar zelf verwacht ik dat het altijd een onderdeel zal blijven zijn zodat google hun rankings kan bepalen. Ze moeten iets hebben om de populariteit te kunnen meten online en dat lijkt mij alleen via deze weg te kunnen zijn.

André Scholten

Dit heeft toch niets met een goede SEO strategie te maken? Denk je echt dat je met het regelen van wat links een goede strategie te pakken hebt? Google heeft zoveel meer signalen om te bepalen wat populair is en wat niet. De tijd die je kwijt bent aan die links kun je op zoveel manieren beter besteden. 1 goede PR stunt levert je meer op dan jaren linkjes regelen.

Rosie

SEO’s die in >>2018<< nog met een video van Cutts komen, tjongejonge.. Verder eens met Andre Scholten.

Jeroen den Ridder - Imeco

Kwaliteit van inhoud en backlinks heeft meer kans op een duurzaam effect. Maar het is in veel gevallen nog steeds zo dat websites met goede rankings op competatieve zoekwoorden nog steeds voor >90% uit aangekochte links bestaat.

Als backlinks voor 99% vanaf Engelstalige domeinen komen en linken naar .NL domeinen met Nederlandstalige content dan is er nog een positief ranking effect, jammer maar helaas.

De spam profiel links zijn gelukkig niet veel meer waard maar ook niet waardeloos. Buiten dat is elke vorm van spam onbeschoft.

Maar ongeacht het waardeoordeel is linkbuilding ook effectief als de kwaliteit lager is. En daarnaast is het nagenoeg onmogelijk om te onderscheiden of een backlink op een kwalitatief goed domein is gekocht of natuurlijk is verkregen.

Commerciele backlinks zijn niet bij de wet verboden dus de enige kans is op een probleem is als Google een penalty toekent en dat is nog steeds een zeldzaamheid. Uiteindelijk kan niemand garantie bieden hoe de Google Zoekmachine algoritmes zich ontwikkelen.

Niet alleen Facebook faalt nog steeds met nepnieuws. Ook in Google is nepnieuws ontzettend groot. Bizar veel websites en content zijn nep te noemen omdat ze zijn aangemaakt om bijvoorbeeld andere websites te ondersteunen en backlink voordelen te behalen.

Anton - Webton

Het is ontegenzeggelijk dat linkbuilding nog steeds werkt. De schatting is (zie ook https://www.webton.nl/blog/tag/linkbuilden) dat het linkbuilden nog steeds voor 40-45% de uiteindelijke positie bepaalt. Dus ook in 2018. Keep on the good job.

Martijn Oud - Webvalue

In het artikel wordt afgeraden om links op pagina’s met een lage autoriteit te plaatsen, dit zou leiden tot een penalty. Hoewel ik het eens ben dat je hier heel goed mee moet oppassen heb ik wel het idee dat Google hiervoor minder snel penalty’s uitdeelt dan eerst.

Waar er vroeger algorithme aanpassingen waren (Penguin en opvolgers) lijkt het nu dat Google lage kwaliteit links negeert (schijnbaar heel veel ook: https://www.seroundtable.com/google-ignores-tons-of-links-24410.html) en niet direct afstraft. Natuurlijk echte spam als blog comments, forums, etc, etc in grote aantallen zal je wel je vingers mee branden.

Overigens zijn veel tools om autoriteit te controleren (Ahrefs, Majestic, etc) erg internationaal gericht. Veel Nederlandse sites zullen lage autoriteit hebben terwijl ze best goed voor je kunnen werken. Zo ben ik (nog steeds) blij met een Startkabel link of vanaf een klein blog.

Jan-Willem Bobbink - Notprovided.eu

@Rik Engelen: ik heb dit weekend een veilig gewonnen maar je email server op seomarketingdeals.com is onjuist geconfigureerd. Jammer want ik ben erg benieuwd naar de links.

Rik Engelen - R&B Webpromotiond

Hallo Jan-Willem,

Helaas is mij niet duidelijk wat er niet werkt en ik wil je vragen om morgen via de chat op de website mij te benaderen. We kunnen dan even samen kijken naar het probleem.

Alvast bedankt voor het melden.

Jasper - JG Webmarketing

”Heeft linkbuilding nog wel zin?” Naar mijn optiek/ervaring heeft linkbuilding zeker nog zin, tenminste als je wilt dat je website gaat stijgen in Google ;).

Zijn er andere manieren naast het gebruik te maken van een pbn of andere voor de hand liggende mogelijkheden? Zeker, je moet jezelf alleen afvragen of je klant of werkgever bereid is de meestal hogere investering als ook geduld ter beschikking heeft deze stappen te ondernemen. Het is nou eenmaal een stuk goedkoper en vaak ook sneller middels een pbn, startpagina’s, linkruils etc. etc.

Mijn advies is wel altijd, zorg dat je niet alleen een linkbuilding campagne voert vanuit een pbn, maar zorg ook dat je buiten deze bronnen links verkrijgt. Een aantal van deze bronnen worden ook genoemd in dit artikel.

Maar kom op mensen, ga nu ook eens focus leggen op die website (de basis), die was al belangrijk, maar is steeds belangrijker geworden de laatste jaren. Geef waarde en je ontvangt waarde (misschien wel in de vorm van een link), zo werkt dat als ondernemer zijnde, ook bij SEO werkt dat zo. Kijk naar de opbouw van je website (techniek). 5 H1 koptitels op je pagina (zoals bij dit artikel) zorgt nog steeds niet voor een betere vindbaarheid. Zorg dat je een unieke meta titel/omschrijving maakt waarvoor die bedoeld is. Geef je beeldmateriaal een naampje, laadsnelheid, robots.txt….. Nouja we weten het allemaal wel, nu nog DOEN!

Mocht je wat inspiratie nodig hebben kan ik je Brian Dean van Backlinko aanraden te volgen, die geeft mij regelmatig zeer creatieve ideeën https://backlinko.com/.

Good Luck!

Oh en Rik, iedereen heeft zo zijn eigen beeld over linkbuilding, dat mag ook, je probeert op deze manier in ieder geval waarde te geven, klasse!

Frank Krepel - Saleswizard

Goed artikel Eric. En ja ik merk ook dat linkbuilding echt wel veel zin heeft.

Steeds beter weet Google goede content te vinden en hoog te ranken. Zonder enige link. Content first is wat ons betreft dan ook de juiste keuze.

Dat je website goed in elkaar zit, veilig en snel is, is wat mij betreft een volgende noodzakelijke voorwaarde om hoog te ranken.

Dan komen links. Regelmatige linkbuilding geeft na enkele weken duidelijk, gewoon tastbare resultaten. We beheren zo’n 1200 websites, dus het is geen los zand waar ik deze mening op baseer. Zie ook https://www.saleswizard.nl/linkbuilding/ daar valt hetzelfde op te lezen.

We volgen ook de concurrentie. En wat blijkt? Met gammele low quality links kunnen sommige websitess behoorlijk te stijgen. Zelfs nummer 1 posities. Het lijkt ook wel alsof, sinds het vertrek van Matt Cutts bij Google, linkbuilding spam weer helemaal terug is. Hier zijn wij natuurlijk geen fan van.

Maar het is duidelijk. Waarom linkbuilding? Omdat het werkt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond