-

Hoe je vandaag de dag een sterke bedrijfscultuur bouwt

Een sterke bedrijfscultuur helpt je om de algemene tevredenheid, betrokkenheid en motivatie van je medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Daarbij is het van belang dat je de focus legt op de menselijke maat en herkenbare waarden.

Voor iedere organisatie is het belangrijk om een cultuur te creëren waarin iedere medewerker zich prettig voelt en net dat stapje extra wil zetten om succesvol te zijn. Het hebben van een sterke bedrijfscultuur levert namelijk een aantal voordelen op, waaronder:

  • Meer betrokkenheid van werknemers
  • Werknemers ervaren minder stress
  • De productiviteit gaat omhoog doordat mensen meer plezier halen uit hun werk
  • Mensen blijven langer bij dezelfde organisatie werken
  • Het trekt eenvoudiger de juiste mensen aan
  • De omzet en de winstgevendheid nemen toe

Het Lencioni-model heeft zich binnen dit kader al meermaals bewezen als een succesformule voor het opbouwen van de gewenste bedrijfscultuur. We richten ons daarbij hoofdzakelijk op vijf waarden om de organisatie daadwerkelijk menselijker te maken. Dat zijn:

  • Transparant
  • All-in
  • Customer-obsessed
  • One team
  • Scrappy
Transparant – Open en een eerlijk over zaken

Angst, gesloten deuren, verborgen agenda’s en dubbele boodschappen kunnen een groot obstakel vormen voor een efficiënt werkend team. Met een open en transparante bedrijfscultuur creëer je een werkplek waar iedereen letterlijk meer de ruimte krijgt en zonder terughoudendheid kan communiceren.

Transparant zijn betekent dat je open bent over wat er wel en niet goed gaat binnen de organisatie. Door resultaten uit enquêtes en medewerkersonderzoeken openbaar met elkaar te bespreken, kunnen daar concrete actieplannen op worden gebouwd. Als je niet transparant bent zullen mensen elkaar niet coachen, omdat ze simpelweg niet weten waar het fout gaat.

Begin daarom bij het letterlijk creëren van een open transparante werkruimte. Vervang muren door glas en zet medewerkers niet weg in hokjes of kleine kamers. De gedachte hierachter is dat mensen zich in een open ruimte ook makkelijker durven te uiten en te communiceren. Als manager of leidinggevende weet je hierdoor wat er speelt op de werkvloer en waar mogelijk verbeteringen nodig zijn.

Het creëren van een transparante bedrijfscultuur was voor ons bijvoorbeeld een van de redenen om recent te verhuizen naar een nieuwe locatie, waar vergaderruimtes van veel grote raampartijen hebben, zodat je kunt zien welke gesprekken er plaatsvinden.

All-in – Niet alleen ‘skill’ maar ook de wil

Ik denk dat all-in voor veel organisaties de belangrijkste waarde is. De insteek is simpel: wie niet wil meedoen staat in de weg. Een medewerker kan nog zoveel ervaring en vaardigheden hebben, maar als de wil er niet is loop je al snel vast met het gehele team. All-in zijn betekent dat je niet kieskeurig bent in je specifieke werkzaamheden en open staat voor andere en nieuwe taken, al dan niet door daar zelf initiatief in te nemen. Iedereen draagt op deze manier verantwoordelijkheid voor het succes van het bedrijf.

Door nieuwe medewerkers te selecteren op de waarde die ze zowel aan het bedrijf als de cultuur kunnen toevoegen, en ze vervolgens frequent te coachen om die waarde verder te ontwikkelen, ontwikkel je een ijzersterk team dat voor elkaar klaarstaat. Daarbij is het uiteraard ook belangrijk om met mensen die niet geselecteerd worden of niet langer binnen het team of de organisatie passen een open gesprek te hebben waarbij de feedback wordt doorgenomen. Op deze manier hebben ze veel meer handvatten voor dingen waar ze mogelijk aan kunnen werken.

Customer-obsessed – Alle verwachtingen van de klant overtreffen

Een tevreden klant is fijn, maar een klant die een uitstekende ervaring krijgt geboden is nog beter. Een gedreven team haalt er een positieve kick uit om precies dat te bereiken. De kunst is daarbij om goed naar je klanten te luisteren.

Een concreet voorbeeld: tijdens ons evenement in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam vorig jaar raakt een buitenlandse klant onder de indruk van het VOC-schip. Een medewerker pikt dit op en rent naar de souvenirwinkel om een modelschip van precies dit exemplaar te halen voor de klant, als aandenken aan diens bezoek. Het zorgt niet alleen voor een tastbare herinnering aan het bezoek, maar roept ook een positieve associatie op met ons merk.

Deze waarde betekent ook dat je medewerkers vooruit kunnen denken en een klant bijvoorbeeld informatie aanleveren nog voordat ze beseffen dat ze deze informatie nodig hebben.

One team – Als collectief ben je sterker dan als individu

Deze waarde kan soms als een puzzel voelen. Want hoe creëer je saamhorigheid binnen een team, terwijl er juist ook aandacht moet zijn voor het individu? Elk mens is immers uniek.

Door alle sterke en zwakke punten van je medewerkers op de juiste manier bij elkaar te brengen, vallen de puzzelstukjes vanzelf op de juiste plek. Zorg dat mensen zich niet willen terugtrekken op hun eigen afgebakende eilandje, maar juist opgaan in het team en elkaars verschillen respecteren en waarderen. Op deze manier haalt iedereen een hoger niveau en meer plezier uit de uitdagingen die op hun pad komen.

Scrappy – Doen wat er op dat moment nodig is

Scrappy kent veel overeenkomsten met de all-in cultuurwaarde en is vooral belangrijk binnen een snelgroeiende organisatie. Het betekent dat je medewerkers flexibel zijn en bereid zijn om te doen wat op dat moment nodig is met het budget dat ze tot hun beschikking hebben.

Deze waarde kan gelieerd zijn aan het uitvoeren van de kerntaken binnen iemands functie, maar kan ook betekenen dat je andere taken uitvoert die daarbuiten vallen. Met andere woorden: niemand voelt zich te goed om bij te springen waar dat nodig is om het gewenste eindresultaat te bereiken. Hiermee verklein je onopvallend de kloof tussen mensen.

Een goed voorbeeld is de manier waarop ons Quality-Engineering-team een geautomatiseerde testinfrastructuur realiseerde. In plaats van nieuwe hardware aan te schaffen, keken ze eerst naar bestaande hardware binnen de organisatie die hergebruikt kon worden. Uiteindelijk maakte het team samen uit verschillende oude apparatuur zestien nieuwe machines. Wel zorgde het draaien van de testen op deze oude apparatuur voor een aantal risico’s. Om die op te vangen ontwierp het team een eigen monitoringssysteem en legde het een basis waarmee eenvoudig nieuwe machines kunnen worden toegevoegd. Hierdoor kunnen we eenvoudig ons testproces opschalen

De kracht van een bedrijfscultuur opbouwen, bewaken en testen

Het opbouwen van een goede bedrijfscultuur is één ding, maar het bewaken en waarborgen van de bovengenoemde waarden kan soms lastig zijn. Zeker bij grote veranderingen binnen een bedrijf, bijvoorbeeld bij overnames of reorganisaties.

Een leuke en uitdagende manier om de kwaliteit van je bedrijfscultuur te testen is tijdens evenementen. In plaats van de organisatie en uitvoering aan een evenementenbureau uit te besteden, leg je deze taak volledig in handen van je medewerkers. Zij krijgen hierdoor vaak een andere rol toebedeeld dan ze gewend zijn en moeten leren om op een andere manier met elkaar samen te werken. Tijdens een evenement zie je vaak dat alle hierboven genoemde waarden toegepast kunnen worden. Eventuele verbeteringsmogelijkheden komen dan snel boven water.

Door je te focussen op de waarden van je organisatie, bundel je de unieke vaardigheden en eigenschappen van je medewerkers tot een werkend collectief, waarbinnen alle neuzen dezelfde kant op staan en de kloof tussen verschillende lagen van je organisatie wordt gedicht. Op deze manier wordt je organisatie menselijker en verhoog je de ROI van je medewerkers en daarmee je organisatie. Belangrijk daarbij is dat je blijft luisteren naar je medewerkers en actie onderneemt op de feedback die je terugkrijgt.

Over de auteur: Bob Tullemans is Country Leader Benelux bij Qualtrics.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond