-

Het belang van een gedegen interne linkstructuur

Ik krijg dikwijls de vraag wat het belang is van interne links, en hoe je deze het beste kunt gebruiken. Met dit artikel wil ik je helpen om enkele veelgemaakte fouten te voorkomen of te herstellen, zodat je precies weet hoe je een website het beste opbouwt. Zowel voor je bezoekers als voor je vindbaarheid in Google.

Wat zijn interne links?

Interne links zijn, zoals het woord zegt, links die van één pagina op een website naar een andere pagina op dezelfde website leiden. Dit staat in tegenstelling tot externe links die van de ene website naar een andere linken.

Waarom interne links gebruiken?

Interne links gebruik je om drie redenen. De belangrijkste reden is uiteraard de bestaansreden van je website: bezoekers moeten de informatie die ze zoeken kunnen terugvinden. Ze moeten je product of dienst makkelijk kunnen vinden. Zonder interne links wordt het een stuk moeilijker om alle pagina’s overzichtelijk weer te geven.

Dit brengt ons bij het tweede punt: gebruiksvriendelijkheid. Goed geplaatste interne links maken het makkelijker voor een bezoeker om door je website te navigeren. En dat komt de gebruikerservaring ten goede.

Last, maar zeker niet least, helpen interne links bij de vindbaarheid van je webpagina’s in Google. En dus om bezoekers naar je website te lokken. Interne links helpen namelijk om nieuwe pagina’s snel te vinden, te indexeren en toe te voegen aan zoekmachines.

Nadeel slechte links

Bezoekers klikken op een link als deze belooft te bieden wat ze zoeken. Kijk daarom uit met foute links. Die doen namelijk meer kwaad dan goed voor een website. Foute links zijn links die:

  • Niet duidelijk aangeven wat de bezoeker kan verwachten
  • De gemaakte beloftes niet nakomen
  • De bezoeker onnodig vaak laten doorklikken

Door foute links kunnen bezoekers afhaken en de website afsluiten. En dat is uiteraard niet de bedoeling.

Vanuit SEO-oogpunt kun je beter ook niet teveel interne links plaatsen. Een overvloed aan interne links heeft namelijk de volgende nadelen:

  • De zoekmachine raakt de weg kwijt en haakt af. Dit betekent dat, indien er te veel links zijn, Google kan stoppen met het doorzoeken van de website, waardoor belangrijke pagina’s niet zullen worden geïndexeerd.
  • Een tweede nadeel voor de zoekmachines is dat ze geen onderscheid zullen kunnen maken tussen de pagina’s die belangrijk zijn, en de andere pagina’s. Dit kan dus resulteren in minder belangrijke pagina’s die hoger gerangschikt staan dan de pagina’s die bezoekers echt moeten zien.
  • Ten derde, bij het gebruik van te veel links op een enkele pagina, wordt de link juice van iedere individuele link te veel verdund. Het is beter om enkele links te hebben die naar de juiste pagina’s leiden dan tientallen links waarvan slechts een enkele naar de juiste pagina leidt.
Overdaad schaadt

Veel websitebeheerders plaatsen zoveel mogelijk interne links op hun pagina, in de hoop dat dit hun ten goede komt. Deze links leiden dikwijls naar willekeurige andere pagina’s of pagina’s die niet zijn wat de bezoeker zoekt. Dat zorgt enkel voor verwarring of afleiding.

Moest je deze links op een diagram zien, zou dit een grote wirwar zijn van links die overal door elkaar lopen zonder structuur of doel. In het ergste geval lopen deze pagina’s in een loop, waardoor een bezoeker een groot deel van de website niet zal zien.

Opbouwen van interne links

Om te voorkomen dat je links een onontwarbare kluwen worden, heb je een strategie nodig. Er gaat aardig wat denkwerk in zitten. Hiervoor moeten we naar de basis van de website terug gaan, en enkel kijken naar de ruwe gegevens. Pak even een stuk papier en negeer alle bestaande links. Vergeet dus even compleet de inhoud, en maak alle links en connecties ongedaan.

Diagram best practice intern doorverwijzen

Stel je website voor als een diagram van vierkanten (alle webpagina’s) en lijnen die deze vierkanten verbinden (je links). Begin dan met in het midden van je pagina een vierkant te tekenen: je startpagina. Dit is de belangrijkste pagina van de website, waar zich doorgaans de meeste link juice bevindt, en het begin van ons diagram.

Bij veel websites is de homepage overigens niet per se de pagina waar de meeste bezoekers landen. Dat is vaak bijvoorbeeld een productpagina of een blogpagina. Maar de meeste bezoekers gaan er wel heen om zich verder te oriënteren. Het is daarom onze taak om hen het navigeren door de website zo gemakkelijk mogelijk te maken. Uiteraard moet de homepage zoekmachinevriendelijk zijn, en is het een belangrijke landingspagina.

Stap twee is het bundelen van alle pagina’s in categorieën. Denk dus aan een duidelijke indeling, die ook voor de bezoekers logisch zal overkomen. Voorkom dat zaken in meerdere categorieën kunnen staan, om te vermijden dat bezoekers wegklikken doordat ze niet vinden wat ze zoeken.

Zodra je al je categorieën hebt bepaald, teken je voor elke categorie een vierkant rondom ons vierkant in het midden, en schrijf overal de naam van de categorie in. Vervolgens verbind je al deze categorieën met de hoofdpagina: dit zijn de eerste interne links die we leggen. In de toekomst moet elke nieuwe categorie telkens met de hoofdpagina worden gelinkt.

Indien de categorieën nog te groot zijn, kun je ook met sub-categorieën werken. In dat geval teken je dus rond de categorieën de subcategorieën. Deze link je allemaal met de hoofdpagina (dit zullen we met elke pagina doen) en met de desbetreffende categorie. Link voorlopig nog niet met andere pagina’s: dit laten we even voor wat het is.

Vervolgens komen we aan de pagina’s die niet als landingspagina’s zijn bedoeld. Dit kunnen bijvoorbeeld artikelen zijn, minder belangrijke pagina’s of objecten die worden verkocht. Deze rangschik je onder de desbetreffende (sub-) categorie. Al deze pagina’s krijgen een interne link naar de hoofdpagina, en vervolgens naar de categorie die net een niveau hoger ligt.

Voorlopig zou elke pagina dus twee links moeten hebben, met uitzondering van de categoriepagina’s die slechts 1 link hebben. Op de website van Dille & Kamille kun je deze indeling duidelijk zien: daar wordt op de pagina’s met producten telkens terug gelinkt naar het overzicht, terwijl bovenaan de pagina ook naar de bovenstaande categorieën terug gelinkt wordt.

Verwijderen van oude links

We hebben nu ons diagram getekend, wat de basis wordt van de website. De bedoeling is nu dat alle bestaande interne links verdwijnen, en worden vervangen door wat we in het diagram hebben getekend. Let op: vaak plaatsen contentmanagementsystemen ook automatisch links. Kijk daarom goed welke links eventueel nog actief kunnen zijn, waar je je niet direct bewust van bent. Enkele best practices om niet-handmatige links in de toekomst te voorkomen:

  • Gebruik geen plugins die automatisch links genereren
  • Gebruik geen mega menu
  • Vermijd gebroken links
    (audit je website zo nu en dan met een desktop tool zoals Screaming Frog en/of de kosteloze web gebaseerde http://www.brokenlinkcheck.com/)

Kort samengevat is het belangrijk om links enkel handmatig toe te voegen, en hier geen programma’s of dergelijke voor te gebruiken. Deze zullen immers uw volledige systeem weer overhoop halen.

Maak eventueel categoriepagina’s aan. Deze werken ook als landingspagina’s, dus zorg dat ze zoekmachinevriendelijk zijn. Maak deze pagina’s informatief, zodanig dat hier ook externe links naar worden gelegd, en deze dus op zichzelf kunnen staan. De website van Bol.com is een goed voorbeeld van hoe categoriepagina’s als landingspagina’s zijn ingericht.

Hou bovenstaande structuur aan voor alle nieuwe pagina’s die je zult toevoegen. Wees hier gedisciplineerd in, zodanig dat je hetzelfde werk niet over een jaar weer over moet doen.

Cross Linken

Zodra we onze basisstructuur in orde hebben, is het tijd voor het cross-linken. Dit linken moet je doelmatig doen, zodanig dat je de juiste pagina’s met elkaar verbindt. Het doel dat je hierbij voor ogen moeten houden is of de link echt noodzakelijk is, en zal bijdragen aan beide pagina’s. Evalueer dit geregeld, en haal de niet-noodzakelijke links regelmatig weg.

Cross linken kan bijvoorbeeld nuttig zijn in het geval van nieuwe pagina’s die je onder de aandacht wenst te brengen, eventueel in afwachting van eigen externe links. Pagina’s die reeds externe links hebben kunnen zo ook verkeer doorgeven naar belangrijke pagina’s die dit nog niet hebben. Op die manier kun je dus pagina’s creëren die na verloop van tijd zullen uitgroeien tot hub-pagina’s.

Hub-pagina’s zijn van onschatbare waarde voor je website, en een belangrijk instrument voor zoekmachine-optimalisatie. Let er dan ook op dat je alleen de belangrijkste pagina’s in hub-pagina’s omzet.

Vergeet niet om geregeld je links te controleren, en weg te halen wat niet meer echt noodzakelijk is. Na verloop van tijd zullen je belangrijkste pagina’s immers genoeg externe links hebben om op zichzelf te kunnen staan, waarna je de interne links beter kunt richten op nieuwe pagina’s of nieuwe content die je onder de aandacht wilt brengen.

Voor nieuws- en contentwebsites kun je ietwat meer interne links inzetten.

Media en blogs

Mediawebsites en -blogs ontvangen het meeste organisch zoekverkeer direct op individuele blogposts. Daarom gelden hier, wat betreft kwantiteit interne links per artikel, ietwat minder strenge richtlijnen vergeleken met webwinkels. Voor nieuws- en contentwebsites kun je ietwat meer interne links inzetten binnen artikelen om je bezoekers meer pagina’s te laten bezoeken binnen je website. Dergelijke sites zijn vaak sterk afhankelijk van het aantal pageviews. Het is echter lastig om exacte richtlijnen te geven voor zowel webwinkels als mediasites en blogs, wat betreft het aantal (interne) links ten opzichte van het aantal woorden op de betreffende pagina.

Al met al, is de hoeveelheid van (interne) verwijzingen ook een kwestie van gevoel, men wil niet dat een alinea bijna geheel blauw (of wat voor kleur men ook gebruikt voor links) ziet door het aantal verwijzingen. Dit zal de bezoeker ook storen en zoals algemeen bekend is: Google hecht het meeste belang aan de gebruikerservaring.

Interne linkbuilding strategisch inzetten voor zoekmachine én gebruiker

Het belang van een goede interne linkstructuur valt moeilijk te onderschatten. Interne links zijn namelijk belangrijk voor zowel de bezoekers, de verkoop als het terugvinden via zoekmachines.

Maak een structuur op, en hou je hieraan in de hele website. Wees hierin gedisciplineerd. Verdeel je website in belangrijke pagina’s en sub-pagina’s waarnaar telkens de gewone pagina’s linken, thema per thema. Link elke pagina ook met de hoofdpagina. Gebruik cross linken enkel voor een bepaald doel, en haal de links weg eenmaal je doel is bereikt.

Deel dit bericht

3 Reacties

Joost

“Vanuit SEO-oogpunt kun je beter ook niet teveel interne links plaatsen.”

Hoe verklaar je de interne linkstructuur van Wikipedia dan en hun succes op het gebied van SEO… Natuurlijk veel autoriteit en backlinks maar die linken intern wel 100 keer per pagina bijna.

Romano Groenewoud

Wikipedia is een goed rolmodel als het aankomt op on-page SEO best practices.

Op deze bekende internetencyclopedie wordt inderdaad veelvuldig
gelinkt intern.

“Te veel” is echter een case by case geval en komt ook een beetje gevoel bij kijken.
Ik zou GEEN expliciete kwantitatieve richtlijnen willen geven
zoals “gij zult niet meer dan 10 keer per pagina intern linken”.

Echter als alinea’s compleet blauw zien
(ervan uit gaande dat men blauw gebruikt voor hyperlinks
op zwarte reguliere tekst),
dan zijn dat “te veel interne links” mijns inziens.

Het moet allemaal uiteindelijk de gebruiker dienen,
dit blijft de #1 prioriteit van Google.

Joost

Bedankt voor je uitleg Romano!

Lastig om hier een gevoel aan te hangen dan… 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond