-

Maak een succes van je Youtube channel met SEO

Wat is het belang van SEO voor online platformen en marketingtools? Een goed voorbeeld is SEO en Youtube! Hoe draagt SEO bij aan betere vindbaarheid en wat zijn de best practices voor  succes? Wat is de beste strategie en hoe optimaliseer ik mijn video’s?

Youtube SEO is het proces van het optimaliseren van je video’s, je afspeellijsten en je kanaal zodat je voor een bepaalde zoekopdracht hoog scoort in de zoekresultaten van Youtube. Om een indruk te geven waarom je goed vindbaar moet zijn op Youtube, zie hier vijf feiten over dit populaire kanaal:

  1. Youtube is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld na Google.
  2. In 2020 gebruikte 2,4 miljoen Nederlanders het platform op dagelijkse basis.
  3. Google laat steeds vaker relevante Youtube video’s zien op haar resultatenpagina.
  4. Youtube bereikt via mobile devices meer 18- tot 49-jarigen dan een TV-zender.
  5. Youtube is het grootste videoplatform ter wereld.
De checklist voor het optimaliseren van je video’s

Youtube is een opzichzelfstaande zoekmachine, met eigen SEO best practices. Net zoals je je site hoog in de SERP van Google wil krijgen, wil je dat ook voor je Youtube video’s. Hoe kun je de vindbaarheid van je video’s vergroten en hoe maak je je kanaal tot een groot succes? We geven je een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je een video upload en tips voor hoe je deze optimaliseert voor SEO. Zorg dat dit op orde is voordat je de video plaatst:

  • Doe een zoekwoordanalyse gericht op Youtube. Vind de juiste zoekwoorden voor jouw video. Welke keywords gebruiken concurrenten?
  • Gebruik de belangrijkste zoekwoord(en). Plaats ze in de titel van je video, maar verwerk ze ook in de bestandsnaam van je file.
  • Gebruik de relevante zoekwoorden ook in je video description. Het is ook handig om hierin links te vermelden naar andere gerelateerde video’s, je playlist, je social kanalen en je website.
  • Voeg ondertiteling toe aan je video’s. Google en Youtube kunnen dit crawlen en gebruiken de ondertiteling om de inhoud van video’s te lezen. Aan de hand hiervan bepalen ze ook hun rankings in de zoekresultaten.
  • Voeg labels (tags) toe aan je video die vertellen waar het over gaat: wat is de content? Dit helpt Youtube je video te categoriseren en tags dragen bij aan meer views.
  • Gebruik een eindscherm: verwijs de kijker door naar andere relevante video’s op je kanaal. Zo help je de kijker verder te navigeren en valt je video niet ineens ‘dood’.

Deze tips dragen bij aan een goede ranking binnen Youtube, maar ook bij Google. Zoals gezegd toont Google namelijk steeds vaker relevante video’s in haar zoekresultaten: een extra mogelijkheid om zichtbaar te zijn dus.

Andere belangrijke factoren voor een goede SEO-score

Naast de optimalisaties die je verricht aan je video’s zijn er nog andere factoren waar Youtube haar rankings op baseert.

  • Stimuleer mensen om te reageren. Reacties zijn een van de meetcriteria die Youtube gebruikt om te bepalen wat mensen het leukst vinden. Net als Google geeft Youtube voorrang aan inhoud die populair is.
  • Moedig mensen aan om zich te abonneren op jouw kanaal. Menig Youtuber hoor je “Like and subscribe” roepen. Dat doen ze niet zomaar. Abonneren is heel belangrijk op Youtube. Het is een van de factoren die de algoritmen van Youtube gebruiken om video’s te rangschikken.
  • Maak kwalitatieve content. Kijkers willen video’s zien die kwalitatief goed in elkaar steken. Zorg dus dat jouw video’s er professioneel uitzien en zorg ervoor dat je waarde toevoegt.
  • Maak een opvallende thumbnail. Zorg ervoor dat je thumbnail opvalt en dat je je kijkers vertelt waar je video over gaat. Een goede thumbnail betekent meer clicks, en dat betekent een betere SEO-score.
  • Linkbuilden? Ook voor Youtube is dat belangrijk. Bouw aan links naar zowel je video’s als je kanaal. Deze inkomende kanaallinks vertellen Youtube dat je een autoriteit bent in jouw niche.
  • Deel je content! Youtube is een sociaal kanaal. Om de zichtbaarheid en SEO-score van Youtube te maximaliseren is het aan te raden je video’s te delen op elk beschikbaar sociaal kanaal.
  • Naast deze punten is het heel erg belangrijk dat je de kijktijd verhoogt. Kijkersloyaliteit is een enorm belangrijke ranking factor voor het platform. Als mensen veel tijd besteden aan het bekijken van je video’s vinden ze het duidelijk leuk wat je doet. Om dit te bereiken is het belangrijk een pakkend begin te maken. Zo trek je direct de aandacht en voorkom je dat je kijkers doorklikken naar een andere video. Test ook wat de optimale lengte van de video is om je publiek te blijven boeien: zorg dat ze blijven kijken!
Hoe weet je of je inspanningen succesvol zijn?

Heb je je video geoptimaliseerd voor Youtube SEO en staat je video al een tijdje online? Goed gedaan… maar je bent nog niet klaar. Wanneer je de SEO-strategie voor je video implementeert moet je er wel voor zorgen dat je je voortgang controleert. Zo zie je hoe zeer je inspanningen op Youtube slagen en wat de grootste positieve impact heeft. Dit bekijk je in het “analytics rapport” van Youtube. In Youtube Analytics kun je de prestaties van je kanaal en je video’s in de gaten houden met actuele statistieken en rapporten. Dit is essentiële informatie om te groeien en je kanaal te verbeteren.

Let wel: het aantal gebruikers dat van een Youtube-video doorklikt naar je website, sociale media of je kanaalpagina zal klein zijn in vergelijking met het totale aantal mensen dat je video bekijkt. Tegelijkertijd is het monitoren van de groei van video SEO op deze gebieden een goede indicator of je video’s het juiste publiek bereiken en of wat je te zeggen hebt wordt gewaardeerd.

Zet Youtube SEO op de juiste manier in

Youtube zet je voornamelijk in als kanaal om mensen te vermaken en te informeren en daarmee je brand awareness te vergroten. Ook is Youtube het perfecte kanaal om mensen te bereiken die zich in de oriënterende (consideration) fase bevinden en nog een duwtje in de juiste richting nodig hebben (naar jou dus). Door middel van video content kun je hen net dat extra stukje informatie bieden dat nodig is om tot aankoop over te gaan. Kortom, Youtube wordt in de SEO-strategie niet zo vaak ingezet voor harde conversies, zoals aankopen, maar eerder om mensen te bereiken die zich onderaan en in het midden van de funnel bevinden. Gebruik Youtube dus om je merkbekendheid te vergroten en overtuig  mensen die zich in de See of Think-fase van de customer journey bevinden.

Over de auteur: Myrthe de Goeij werkt als content marketeer bij Elevate Digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond