-

Replatforming als antwoord op haperende B2B-webshops

Vooral B2B-platforms hebben nogal eens te maken met verouderde techniek en weinig perspectief. Omschakelen en vernieuwen is lastig: het gaat om een grote investering en het levert risico’s en gedoe op. Maar niets doen is ook geen optie. Replatformen is de migratie naar een flexibel en toekomstbestendig systeem.

Een toekomstbestendige B2B-platform is een webshop die twee dingen biedt: een prettige koopervaring en schaalbaarheid. Die staan niet los van elkaar. Technische beperkingen zijn een van de belangrijkste redenen waarom B2B e-commerce omgevingen überhaupt geen perfecte koopervaring bieden. Als de techniek achter je platform vijf, zes jaar oud is, ga je het aan de voorkant nooit winnen van een succesvolle webshop.

Het verschil tussen B2B- en B2C-e-commerce is dat online verkoop voor die laatste categorie vaak de core business is en vaak ook altijd al was. De bedrijven achter B2C-webshops deinzen minder snel terug voor de noodzakelijke investering in een perfect online platform, een platform dat zowel vanuit beheerperspectief als klantperspectief weinig te wensen overlaat. Bedrijven die online verkoop als secundair beschouwen, laten dingen langer op hun beloop, met als gevolg dat ze niet meegroeien met de groter wordende markt en de beheerkosten zich door legacy steeds verder opstapelen. Geen duurzame situatie dus.

Bedrijven raken verstrikt in een gordiaanse knoop. Een matig functionerende en weinig schaalbare e-commerce-omgeving biedt weinig perspectief, maar vanzelfsprekend kijken organisaties ook op tegen de complexiteit van helemaal opnieuw beginnen. Grote projecten kosten geld en leveren risico’s op. Maar tegelijk wordt het probleem alleen maar groter naarmate de tijd vordert. Hoe deze gordiaanse knoop te ontwarren? Op welke manier bied je klanten een perfecte ervaring en verhoog je de omzet uit e-commerce, zonder dat je een enorm project op poten zet? Het antwoord is, net als met die gordiaans knoop, niet blijven frutselen maar doorhakken, oftewel: replatformen.

Durf te replatformen

Vroeg of laat moeten bedrijven toch hun ontsnapping plannen uit de legacy-jungle. En als het dan toch moet, liever vroeg dan laat. Zo heb je de beste kansen om maximaal te profiteren van de groei van e-commerce. Replatforming is het antwoord op allebei de uitdagingen die ik hierboven schetste. Je krijgt er een moderne, aansprekende en klantgerichte B2B-e-commerce-omgeving voor terug waar je bij wijze van spreken zelf je wasmachine zou bestellen. Maar vooral krijg je een IT-infrastructuur die ingrepen in de toekomst veel makkelijker maakt. En dáár zit je grootste winst. Want je wilt niet over een aantal jaren in dezelfde situatie belanden.

Maar wat is replatformen eigenlijk? In de kern is replatformen een migratieproces. Stukje bij beetje gaat alles dat je hebt over naar nieuwe software. Soms is dat alleen aan de achterkant zichtbaar. Het belangrijkste is dat het gefaseerd gebeurt en dat er minimale wederzijdse afhankelijkheden bestaan. Dat enorme onbeheersbare project waar je bang voor bent? Daar krijg je last van als er te veel wederzijdse afhankelijkheden bestaan. Replatforming is het middel voor het ultieme doel: een e-commerce-omgeving die zowel aan de voorkant als aan de achterkant modern en flexibel is, gebouwd uit losse bouwstenen die je afzonderlijk kunt aanpassen of vervangen.

MACH-principes

De weg naar duurzame groei met je e-commerceplatform loopt vrijwel zeker langs de MACH-principes. Wellicht ben je daar al mee bekend. Ter opfrissing: dit staat voor Microservices, API-first, Cloud-native, Headless. Alle vier deze onderdelen hebben ze te maken met het wegnemen van wederzijdse afhankelijkheden en het robuuster maken van de IT-infrastructuur achter je e-commerce-omgeving en wellicht ook achter andere bedrijfsprocessen. Het belang daarvan kan ik niet genoeg benadrukken.

Als je eenmaal inziet dat een toekomstbestendig B2B e-commerceplatform je groei mogelijk gaat maken, beraad je je op wat volgt. De belangrijkste keuze: gefaseerd of in één keer een nieuwe omgeving? Wat daarin voor jou de beste keuze is, hangt van je situatie af. Een volledig nieuwe e-commerce-omgeving in één keer heeft meer impact op lopende processen, maar je rekent wel direct af met legacy. Een gefaseerde aanpak heeft minder impact op je organisatie en biedt vaak sneller resultaten. Maar op het gebied van legacy-systemen sluit je dan wel een paar compromissen. Replatforming volgens de MACH-principes leidt tot een meer geleidelijke overgang die resulteert in iets dat veel duurzamer is. Van data in de cloud die veel makkelijker op te schalen is tot microservices die, los van elkaar, geüpdatet of vervangen kunnen worden. Zo loop je ook veel minder snel tegen nieuwe grenzen aan en groei je veel makkelijker.

Bij het toekomstbestendig maken van je platform is flexibiliteit de sleutel. Dat er verandering komt is tenslotte het enige dat je zeker weet over de toekomst en gebrek aan flexibiliteit is precies waar je nu al tegenaan loopt. Door replatforming zit flexibiliteit ingebakken in de kern van je systeem. Dat betekent niet alleen dat je op dit moment de ruimte hebt om flexibel te zijn met verschillende (SaaS-)oplossingen, maar ook in de toekomst. Daar zit, zoals gezegd, de grootste winst, want zo sorteer je nu al voor op het aangaan van toekomstige uitdagingen. Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat je een vendor lock-in voorkomt: je wordt niet afhankelijk van één partij of aanbieder.

Wanneer replatformen?

Het antwoord op die vraag is simpel: wanneer je het gevoel hebt dat je niet alles uit je zakelijke webshop haalt. In de praktijk zie je dat vaak het eerst aan het beheer van je bestaande e-commerce-omgeving. Als  dat problematisch wordt, wordt het tijd voor verandering. Dat doet tenslotte pijn: nieuwe producten toevoegen is ingewikkeld, net als elke vorm van innovatie. De vormgeving is verouderd, maar het aanpassen niet eenvoudig. Ook kwesties met veiligheid zijn voor veel bedrijven een moment van overdenken. Al gedlt ook daarvoor dat het beter is over de toekomst na te denken vóórdat je met ransomware te maken krijgt. Maar de belangrijkste reden is wellicht gewoon omzet. Zakelijke e-commerce groeit momenteel hard. Als jouw kanaal niet groeit, is de kans groot dat je iets laat liggen en ingehaald wordt.

Over de auteur: Karsten Marijnissen is Lead Digital Strategy & Innovation bij Incentro.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond