Mobiele app marketing: van downloaden tot gebruiken
Sinds de komst van mobiele applicaties (apps) is het online speelveld wederom veranderd. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep je app vindt en downloadt in een, steeds groter wordende, zee aan apps? En nog belangrijker, hoe zorg je ervoor dat je app vervolgens ook daadwerkelijk structureel gebruikt gaat worden?
Een smartphone gebruiker spendeert gemiddeld 30 uur per maand aan 27 verschillende apps. Dit betekent dat er per maand iets meer dan één uur per app wordt besteed. (Bron: Nielsen)Anno 2014 is Google Play de grootste app store met meer dan 1,3 miljoen apps, nauw gevolgd door de Apple App Store met zo’n 1,2 miljoen apps.
Figuur 1: Aantal beschikbare apps in de top 5 app stores juli 2014 2
App versus mobiele site
Enkele jaren geleden dacht een groot deel van de marketeers hals over kop een app te moeten laten bouwen omdat de toekomst zou bestaan uit ‘apps’ en niet uit ‘mobile websites’. Je doelgroep een app laten installeren zou de ideale oplossing zijn om te voorkomen de doelgroep continu via paid media naar je site gehaald hoefde te worden.
In de huidige situatie zien we dat maar liefst 60 procent van alle apps nooit wordt gedownload en dat 80 procent van de geïnstalleerde apps slechts eenmaal wordt gebruikt. Alleen apps die voor de eindgebruiker op structurele basis ‘nut’ en toegevoegde waarde hebben worden vaker gebruikt.
App promotiemogelijkheden
Indien er is gekozen om een app te ontwikkelen, zijn er diverse mogelijkheden om deze te promoten:
- Owned media
De eerste gratis en logische manier is het promoten van de app via eigen kanalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bestaande social media accounts, je e-mailmarketingbestand en natuurlijk je eigen (mobiele) website.
- App Store Optimization (ASO)
ASO is vergelijkbaar met Search Engine Optimization (SEO), net als bij SEO is dit gratis en een vaak vergeten onderdeel voor optimalisatie. Door optimaal gebruik te maken van zoekwoorden komt een app hoger in de zoekresultaten van de app store te staan, wat leidt tot meer traffic naar de downloadpagina van je app met uiteindelijk een grotere kans op meer downloads. Daarnaast komt een app ook hoger in de organische zoekresultaten van Google op een mobiel te staan. Een aantal belangrijke aanpassingen via ASO waarmee een app hoger in de zoekresultaten kan komen:
- Gebruik relevante en veel gebruikte zoekwoorden in de titel en beschrijving van je app. Door zoektermen in de titel van je app te gebruiken kun je een hogere positie in de zoekresultaten verkrijgen.
Figuur 2: Hogere ranking door gebruik van zoektermen in app titel.
- De hoeveelheid downloads van de app is van invloed op de positie in de zoekresultaten. Des te meer een app gedownload wordt, des te hoger een app in de zoekresultaten komt. Dit komt omdat de app als relevant wordt aangemerkt.
- Gebruik beoordelingen en reviews van gebruikers. De beoordelingen en reviews worden meegenomen in de bepaling van de positie. Als gebruikers een app een hoge/goede beoordeling geven, komt de app hoger in de zoekresultaten te staan. Door middel van pop-ups in de app kun je meer reviews verkrijgen. Echter kan dit ook als irritant beschouwd worden en daardoor juist negatief uitpakken.
ASO is een gratis en goede, maar zeker geen eenvoudige manier om hoger in de zoekresultaten te komen. De optimalisatiemethoden worden vaak opgesplitst in enerzijds directe methoden (On-Metadata) waar een aanbieder zelf invloed op heeft (zoals de titel van de app) en anderzijds de indirecte methoden (Off-Metadata), waar de aanbieder zelf nauwelijks tot beperkt invloed op heeft (bijv.het aantal reviews en downloads).
- Search & Display
Een app promoten via de betaalde zoekresultaten van zoekmachines is een bekende methode. Voor de promotie van een mobiele app is het interessant dat er op mobiele apparaten getarget kan worden. In het Display Netwerk van Google kan er zelfs op specifieke apparaten en netwerken getarget worden. Het blijft ook bij search advertising op mobiel zaak om de juiste zoekwoorden toe te voegen en uit te sluiten. En in het display netwerk is het kiezen van de juiste plaatsingen belangrijk. De intentie van de doelgroep om een app te downloaden is bij het gros van de keywords echter niet groot. Indien een persoon zoekt op ‘Pizza bestellen’ is een tussenstap waarbij deze persoon een app moet installeren in vele gevallen te groot.
Al enige jaren kan een app via Google Adwords gepromoot worden. In de interface is een speciale optie voor app-promotie gemaakt. Wanneer er op de advertentie geklikt wordt, wordt er direct door gelinkt naar de downloadpagina van de app. Deze mogelijkheid van Google is eenvoudig te vinden: er moet een nieuwe campagne aangemaakt worden, waarna er vervolgens voor de nieuwe optie ‘installatie van mobiele apps’ kan worden gekozen.
Figuur 3: App promotiemogelijkheid in interface van Google Adwords
Een andere of extra methode zijn app-extensies. Hiermee kan een link naar de mobiele app aan een normale tekstadvertentie worden toegevoegd. Op deze manier kan er met één advertentie zowel naar de website als naar de app worden doorgelinkt. Bij Google is het sinds kort mogelijk om alleen mensen te targeten die de app nog niet gedownload hebben. Zo worden enkel potentiële nieuwe gebruikers getarget.
- iAd (IOS)
iAd is een advertentieplatform dat speciaal ontworpen is om advertenties te vertonen in iPhone, iPod Touch en iPad applicaties. Er kan geadverteerd worden in iTunes en andere mobiele apps. Er verschijnt een banner in de app waarop geklikt kan worden; deze is meestal full screen. Wanneer gebruikers de banner wegklikken komt de initiële app weer tevoorschijn. Als app-ontwikkelaar is er ook de mogelijkheid om ruimte binnen de eigen app beschikbaar te stellen aan Apple om dergelijke advertenties te tonen. Als ontwikkelaar verdien je aan het aantal keren dat de iAd aangeklikt wordt in jouw app. Er zijn verschillende doelen (verkopen, informeren en dergelijke) en targetingmethoden mogelijk, onder andere interessegebied en locatie van de gebruiker. Dit om zo specifiek mogelijk de doelgroep van de advertentie te kunnen bereiken en je doelstelling te halen.
- AdMob (Android)
AdMob is een soortgelijk advertentieplatform als iAd, maar dan voor Android in plaats van voor IOS/Apple. AdMob biedt diverse services aan voor adverteerders, uitgevers, bureaus en app-ontwikkelaars. Voor adverteerders die via AdMob een mobiele app promoten worden de targetingmogelijkheden op korte termijn nog verder uitgebreid. Zo gaat de mogelijkheid komen om advertenties te tonen op basis van apps die al eerder geïnstalleerd zijn, de gebruikersfrequentie en het type aankopen dat via een app gedaan zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld regelmatig hardloopt en daarvoor een app gebruikt om de prestaties bij te houden, dan kan deze persoon een advertentie te zien kunnen krijgen van een app die bijhoudt hoeveel calorieën je hebt verbruikt.
Facebook biedt de mogelijkheid om advertenties te maken die speciaal gericht zijn op het downloaden van apps. Deze worden ook wel Mobile App (Install) Ads genoemd. Deze ads worden enkel in het mobiele nieuwsoverzicht van Facebook getoond, op smartphones en tablets. De ads linken direct door naar de betreffende app store, waar de app direct gedownload kan worden. Door te testen met verschillende afbeeldingen en call-to-actions kun je de resultaten optimaliseren.
Figuur 4: Voorbeeld van promotie via Facebook
- YouTube
Een app promoten wanneer mensen naar een video kijken? Dat kan met behulp van een nieuwe uitbreiding op TrueView-advertenties, TrueView voor mobiele-app-promotie. Met deze optie kunnen adverteerders door middel van een video potentiële gebruikers targeten op basis van interesses, eerder bekeken video’s en demografische gegevens. Het promoten van een app op YouTube kan simpelweg door het app-ID aan een TrueView-campagne te koppelen, waarmee direct naar de downloadpagina door gelinkt kan worden.
- Affiliate Marketing
Op dit moment is het nog niet mogelijk om via een affiliate programma apps te promoten. Echter zijn de ontwikkelingen hieromtrent in volle gang. Wanneer deze mogelijkheid realiteit gaat worden is helaas nog niet bekend.
Re-engagement
Meer dan 80 procent van de gedownloade apps wordt slechts één keer gebruikt. Nadat er veel tijd en moeite in het maken en promoten van de app is gestoken, is het ook van belang dat de app veelvuldig gebruikt gaat worden. Mensen die je mobiele app eenmaal gedownload hebben, zijn makkelijk te bereiken via retargeting. Het doel is ‘Re-engagement’, mensen die de app al gedownload hebben aanzetten tot het gebruik ervan. Google heeft momenteel een bèta-versie voor App Deep linking. Hiermee wordt een gebruiker vanuit Google direct naar de al geïnstalleerde app doorgestuurd.
Bijvoorbeeld: iemand zoekt op Hotel Amsterdam en krijgt een advertentie in de Google zoekresultaten te zien van Booking.com. Klik hij op dit resultaat, dan wordt de persoon meteen doorgelinkt naar de betreffende pagina binnen de app, indien deze app al gedownload was. Tot slot is het via alle bovenstaande methoden als Facebook, Youtube en search advertising ook mogelijk om de app, nadat deze is gedownload, te blijven promoten aan bestaande gebruikers, door bijvoorbeeld nieuwe updates te vermelden.
Meten = weten
Er zijn diverse tools en websites om het succes van je app te meten en te analyseren. Het is belangrijk te meten hoe gebruikers een app gebruiken. Je kunt ze bijvoorbeeld hierop segmenteren en daar vervolgens op inspelen. Google heeft ‘Mobile App Analytics’ ontwikkeld om de prestaties van je mobiele app bij te kunnen houden. In je Google Analytics account kan een ‘app-property’ ingesteld worden. Er kunnen zowel prestaties van Android als iOS apps in gemeten worden. Hierin kan, net als in een andere property, bijna alle informatie bijgehouden worden: van het aantal downloads, klikken en vertoningen, tot de tijd die in een app is doorgebracht.
Ook kunnen er verschillende rapporten uitgedraaid worden om samenhang tussen resultaten te bekijken en eventuele nieuwe kansen te ontdekken. Dit onderdeel van Google Analytics is sinds kort ook gekoppeld aan AdMob waardoor in AdMob direct de resultaten uit Google Analytics bekeken kunnen worden.
Conclusie
Er zijn veel verschillende mogelijkheden om een app te promoten, zowel betaald als niet betaald. Bijvoorbeeld door het toepassen van ASO kan een app gratis hoger in de zoekresultaten van de app store komen te staan. Een andere goede en gratis methode is om de app via de eigen (mobiele) website duidelijk naar voren te halen. Daarnaast zijn er veel betaalde opties als Facebook, Youtube en search advertising.
Natuurlijk zijn er nog tal van mogelijkheden te noemen, waaronder promoted tweets via Twitter en advertenties via andere social media. Deze mogelijkheden zijn echter niet speciaal op de promotie van Mobiele apps gericht en zijn daarom niet meegenomen in dit artikel. Waar het allereerst belangrijk is dat een app veelvuldig gedownload wordt, is het vervolgens zaak dat de app ook daadwerkelijk gebruikt wordt door middel van re-engagement. Hieronder een korte samenvatting van de genoemde mogelijkheden.
*) Dit artikel is mede geschreven door Rianne Hooiveld, Online Marketing Specialist bij Traffic4u
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond