Online retail 2018: ‘Dáár verkopen waar de klant wil’

Een recordomzet van 22,5 miljard euro en een continue groei van het aantal online shoppers en webwinkels neemt de concurrentie in de retail toe. Ondanks alle positieve verwachtingen zal 2018 een uitdagend jaar worden, waarin online platforms een onmisbare rol gaan spelen. Online retailers blijven in tweestrijd: hoe haal ik dagelijks voldoende omzet en focus ik tegelijkertijd op langetermijngroei? Vier Nederlandse online marketing experts geven hun advies voor 2018.

Het basisprincipe van een platform is dat zij vraag en aanbod samenbrengt. De bekendste actuele voorbeelden zijn natuurlijk Uber (vervoer) en AirBNB  (een slaapplek). De kunst die deze platformen verstaan, is om zowel aanbieder als afnemer te faciliteren en extreem gemak te bieden, in plaats van hen te controleren. De kracht van een platform gebruiken, zonder je ondernemersvrijheid te verliezen; dat is waar online retailers het meeste baat bij zullen hebben om gezonde groei te realiseren de komende tijd.

Vrijheid = blijheid

Online retailers kunnen het zich niet veroorloven om afhankelijk te zijn van één platform, waarschuwen de experts. Enerzijds omdat het noodzakelijk is om je als retailer te verzekeren van optimaal bereik, anderzijds omdat brede zichtbaarheid een positieve invloed heeft op het vertrouwen van consumenten. Een voorbeeld van een platform dichtbij huis is online winkelcentrum beslist.nl. Met het nieuwe Winkelwagenmodel faciliteert zij de online retailer om dagelijks extra verkopen te realiseren én te werken aan het uitbouwen van het vaste klantenbestand. Bij iedere order ontvangt de webshop namelijk alle klantgegevens zodat zij deze kopers zelf kan benaderen. Verder hoeven er geen tijdrovende ROI-analyses meer gemaakt te worden, want de webshop betaalt alleen per order. In dit geval staat het platform dus in dienst van de webshop, in plaats van andersom. Ondernemersvrijheid is de komende jaren belangrijker dan ooit om je te blijven onderscheiden van de concurrent.

Niches nieuw

Niet nieuw maar (nog) kansrijker dan ooit: webwinkels die zichzelf willen onderscheiden van de Big 5 én minder last willen hebben van concurrentie op platforms hebben de meeste kans als zij in een niche-segment (gaan) opereren. Voor nichespelers is er altijd een gat in de markt te vinden, juist omdat zij kunnen wat de grootsten niet kunnen: tot in het kleinste detail inspelen op de behoeften van een specifieke doelgroep. Bijkomend voordeel is dat de drempel om zichtbaar te zijn op meerdere platformen (kostentechnisch) lager is geworden: men betaalt op veel platformen alleen nog per order. Dit maakt het eenvoudiger om, net zoals de Big 5, meerdere platforms in te zetten en brede zichtbaarheid te realiseren.

Adviezen van collega’s

Wat is wijsheid voor 2018? Iedere webwinkel heeft andere doelstellingen, doelgroepen en dromen. Toch kan het handig zijn de adviezen van deze Nederlandse experts te lezen;

Yuri Solinger, CEO Athleteshop.nl
‘De consument van nu kiest zijn eigen pad en die gaat langs vele kanalen. Zorg dus dat je marketingmix in orde is en dat je zichtbaar bent op alle relevante kanalen. Daarnaast adviseer ik online retailers om maximaal in zetten op retentie (terugkerende bezoekers) door relevant en zichtbaar te zijn voor de klant. Als klanten direct op je website winkelen, zorg er dan ook voor dat je de klant aan de achterkant bij jou binnen weet te houden. Probeer verder ook te focussen op het realiseren van autonoom verkeer door bij jouw doelgroep op het netvlies te komen (en te blijven!) met andere activiteiten.

Bart Vincent, CEO van EffectConnect
‘2018 staat in het teken van dáár verkopen waar de klant wil kopen. Je klant kan een enorme fan van bol.com zijn, maar misschien is een andere klant weer een liefhebber van een ander portaal. Zorgen dat jouw producten te koop staan waar de klant ze wil kopen, dat is prioriteit nummer 1. Hiermee vergroot je het bereik en spreid je het risico. Veel verkopers hebben dit jaar ervaren dat die ene marketplace waar ze verkopen een heel groot deel van de totale online omzet vertegenwoordigt. Het kan risicovol zijn om op één marketplace te verkopen. Door het enorme bereik van de Europese marketplaces gaat het argument ‘bij dat platform zit mijn klant niet’ dus niet meer op. De consument zit overal en koopt vaak op dezelfde plekken. Zorg dat je op die lievelingsplekken van je klant jouw producten te koop zet!’

Bas Linders, manager online marketing bij Evoworks 
‘Voor het aankomende jaar zou ik online retailers drie tips willen geven. Ten eerste: spreid je investeringen over meerdere online marketing kanalen.  Blijf niet alleen op Google inzetten, al brengt AdWords je nog veel geld op.  We hebben onlangs gezien dat hun positie ter discussie staat, wat alle partijen overigens dwingt om kritisch én innovatief te blijven. Ten tweede ben ik ervan overtuigd dat je als retailer niet aan marketing automation ontkomt. Algoritmes worden steeds beter en door de toenemende innovaties worden we gedwongen deze ontwikkeling serieus te nemen, al begrijp ik de marketeers volkomen die alles (nog) in eigen hand willen houden. Mijn derde tip is: bouw een kwalitatief e-mailbestand op om je klant zo goed mogelijk te blijven bedienen.  Houd vooral een oog in het zeil met betrekking tot vernieuwingen uit de USA; ze zijn daar een stuk verder met de ontwikkelingen in online marketing. Denk aan Voice Search en natuurlijk Artificial Intelligence, waar ze daar al veel verder mee zijn dan hier in Nederland. Wat ik alle online ondernemers nog mee zou willen geven is om scherp te blijven en te proberen om op de lange termijn te blijven focussen. Houd je succes vast maar blijf er dagelijks naar streven om voorop te lopen in je markt.’

Gert Kruithof – online marketing specialist bij Yonego
‘Online marketing strategie wordt het komende jaar nog belangrijker. Dit klinkt logisch, maar bij veel organisaties is dit nog niet vanzelfsprekend. De basis van succes en structurele online groei is dat het DNA van een organisatie digitaliseert. Dit is alleen mogelijk als de juiste online marketingmix wordt ingezet en de ROI per kanaal continue wordt geoptimaliseerd. Deze successen moeten organisatie breed worden gedeeld en gevierd. Zo wordt er draagvlak en online focus gecreëerd. Om dit te bereiken zal het zwaartepunt binnen online marketing verder verschuiven naar on-site Conversie Optimalisatie, zodat de ROI op het geïnvesteerde mediabudget structureel groeit (en de noodzaak om jaarlijks meer te investeren in media afneemt). Conversie Optimalisatie wordt zo de aanjager voor Businessmodel Optimalisatie, waarbij de juiste online marketing strategie zorgt voor een winstgevend 2018!’

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug