-

De SEO-richtlijnen voor een meertalige website

Steeds meer e-commercebedrijven kijken over de grenzen om hun markt te vergroten. Dat betekent dat ook je website in andere landen en andere talen goed vindbaar moet zijn en verkeer moet genereren. Lees de basis SEO-stappen voor een meertalige website.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Beheer je een internationale website? Dan is meertalige SEO erg belangrijk. Een meertalige website heeft als doel organisch verkeer te krijgen vanuit verschillende regio’s en/of verschillende talen.  Dit gaat veel verder dan alleen vertaling van de website. Meertalige SEO zorgt ervoor dat je internationale doelgroep de juiste content te zien krijgt, in hun eigen taal en/of valuta en met het juiste productaanbod.

Naast meertalige content brengt meertaligheid ook technische uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je ervoor dat de zoekmachine weet in welke taal en voor welke regio een specifieke pagina is geschreven? Hoe zorg je ervoor dat een bezoeker altijd op de pagina in de juiste taal terecht komt en dat de pagina ook gericht is op de regio waarin de bezoeker zich bevindt? Hierin spelen de sitestructuur en technische taalinstellingen van de website een grote rol.

Wanneer optimaliseer je een website voor meertaligheid?

Meertalige SEO is relevant als de website een (internationale) doelgroep heeft in verschillende landen of een doelgroep die verschillende talen spreekt. Ook als je je producten of diensten wilt aanbieden in verschillende landen is een meertalige website belangrijk.

Keuze voor domein

Er zijn twee verschillende soorten top level-domeinen, namelijk een generic top level domain (gTLD) en een country code top level domain (ccTLD). gTLD’s zijn generieke domeinen die niet specifiek voor een bepaalde regio of een bepaald land zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

.com
.org
.info
.net

Maar tegenwoordig bijvoorbeeld ook:

.shop
.hotel
.blog
.sport

ccTLD’s, daarentegen, zijn domeinen die je wel specifiek kiest voor het land en de taal waar je website gebruik van maakt. Bijvoorbeeld:

.nl voor Nederland
.be voor België
.de voor Duitsland
.co voor Colombia

De verschillende top level domains hebben hun eigen voordelen en nadelen. Google zegt hierover het volgende:

Maak je de keuze voor een generic top level domain? Zorg er dan voor dat de content in de meest belangrijke taal wordt gehost op de root. Creëer bij voorkeur subdirectories voor de overige talen.

Een voordeel van een generic top level domain (zoals bijvoorbeeld .com of .net) is dat autoriteit gecentreerd wordt op één domein ten opzichte van verschillende ccTLD’s. Ook hoef je met een generic top level domain maar één domein te onderhouden, in plaats van meerdere losse country code top level domains.

Technische taalinstellingen

Als je meerdere versies van een pagina hebt voor verschillende talen of regio’s dien je Google te informeren over deze verschillende taalvarianten. Als je dit doet help je zoekmachines gebruikers door te verwijzen naar de meest geschikte versie van je pagina per taal of regio. Dit gebeurt door middel van het toepassen van ‘hreflang’ in de code van de website. Er zijn meerdere mogelijkheden om ‘hreflang’ in de website te verwerken. Deze worden hieronder kort besproken.

  1. ‘Hreflang’ in HTML tags
    In deze optie wordt de ‘hreflang’-code in HTML-tags geplaatst om Google te informeren over alle taal- en regiovarianten voor elke URL.
  2. ‘Hreflang’ in XML sitemap
    In deze optie wordt de sitemap gebruikt om Google te informeren over alle taal- en regio varianten voor elke URL.
  3. ‘Hreflang’ in HTTP header
    De derde optie is om een HTTP-header te retourneren met de GET-reactie van je pagina om Google te informeren over alle taal- en regiovarianten van een pagina. Dit is handig voor niet-html-bestanden (zoals pdf’s).

Informatie over de verschillende methodes van ‘hreflang’-implementatie is te vinden in de Google Richtlijnen. Welke van de drie bovenstaande opties ook gekozen word, het is belangrijk om locatie afhankelijk pagina’s en redirects op basis van IP-adres te voorkomen.

Voorkomen locatieafhankelijke pagina’s

Bij locatie-afhankelijke pagina’s retourneert de website verschillende content op basis van het gedetecteerde land of de voorkeurstaal van de bezoeker. Hierdoor kan Google mogelijk niet alle content crawlen, indexeren of rangschikken voor verschillende landen. Dit komt doordat de standaard-IP-adressen van de Googlebot-crawler zich bevinden in de Verenigde Staten. Ook stuurt de Crawler HTTP-verzoeken zonder ‘accept-language’ in te stellen.

Daarnaast is het ook voor bezoekers belangrijk om het redirecten naar een taalversie op basis van IP te voorkomen. Gebruikers hoeven niet daadwerkelijk op zoek te zijn naar die specifieke taalversie. Zorg daarom altijd dat gebruikers de mogelijkheid hebben om zelf te wisselen van taal (bijvoorbeeld in de navigatie).

Wanneer een gebruiker op een pagina kiest voor een andere taal, zorg dan dat deze naar dezelfde pagina (of meest relevant pagina) in een andere taal wordt doorverwezen en niet standaard naar de homepage.

Meertalige contentproductie

Een ander land of andere taal vraagt soms om andere communicatie of woordgebruik. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor content die aansluit op de specifieke doelgroep.

Om te zorgen dat de content aansluit op een specifieke doelgroep is het belangrijk dat een meertalig zoektermenonderzoek uitgevoerd wordt. Het meertalig zoektermenonderzoek maakt inzichtelijk waar klanten in andere talen naar zoeken. Dit is waardevolle informatie en het vormt de basis voor vertaling en optimalisatie van de teksten, zodat content ook in andere talen organisch vindbaar wordt. Een bijkomend voordeel van optimalisatie per taal is dat je issues met dubbele content voorkomt.

Over de auteur: Linda Rorijs is Search engine optimization consultant bij SDIM Online Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arne - Furore IM

Duidelijk verhaal, bedankt. Ik ga altijd voor de subdirectories met gTLD.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond