-

De juiste merk- en productinformatie op het digitale schap

E-commerce wordt steeds belangrijker, maar die winkelervaring blijft fundamenteel anders. Om je (potentiële) klanten een goed beeld te geven van je producten is het belangrijk om zorgvuldig na te denken over hoe je ze online presenteert: praktische tips voor het verbeteren van je plek in de digitale schappen.

De wereld van e-commerce groeit. De toename in het aantal online shoppers is te verklaren door de wereldwijde pandemie, maar deze ontwikkeling stopt niet als de pandemie voorbij is. Werknemers blijven vanuit huis werken en iedereen is gewend aan het gemak van webshops. Voor merkfabrikanten betekent dit een enorme groei aan concurrenten.

Dat betekent dat je je je digitale schap moet optimaliseren. Hoe kun je producten op laten vallen tussen de concurrenten? We zetten hier wat concrete stappen op een rij om te winnen op het digitale schap.

Met welke producten begin je?

Als merkfabrikant heb je waarschijnlijk honderden, of misschien zelfs wel duizenden producten in je assortiment. Het kan een uitdaging zijn om te ontdekken waar je het beste kunt beginnen met optimaliseren. Eén vraag is hierbij het belangrijkst: bij welke producten hebben optimaliseringen de meeste impact?

  1. Op merk- en fabrikantniveau

Kijk naar je productlevenscyclus: nieuwe productintroducties en producten in de groeifase zijn het meest interessant. Vervolgens bepaal je je sterproducten met hoge groeimarktkansen. Concentreer je aandacht op deze producten.

  1. Op marktplaats- en retailerniveau

Wat weet jij van de traffic-cijfers voor je producten? Bekijk met je retailers welke producten veel traffic maar weinig conversie genereren. Bij deze pagina’s focus je op het optimaliseren van productcontent, prijs, en misschien het winnen van de koopknop. Bij productpagina’s met weinig verkeer en hoge conversies concentreer je je juist op het verbeteren van de zoekpositie.

Zijn je producten vindbaar online?

Na deze eerste stap weet je welke producten je gaat optimaliseren, misschien zelfs wel per retailer. Voordat je echt gaat beginnen met optimaliseren, moet je weten of de producten vindbaar zijn. Als je (potentiële) klanten je product niet kunnen vinden, kunnen ze die natuurlijk ook niet kopen. Wist je dat 30% van producten verdwijnen of gewoon niet zichtbaar zijn op het digitale schap? Dit komt door:

  • Het niet listen van producten
  • Het niet op voorraad hebben van producten
  • Lage posities in de zoekresultaten
  • Het verliezen van de koopknop

E-commerce monitoring tools kunnen je als merk helpen bij het identificeren van missende producten op al je verkoopkanalen, maar ook met het in kaart brengen van posities in de zoekresultaten van categoriepagina’s op wereldwijde retailers en marketplaces. Handmatig monitoren van producten is niet meer nodig met zo’n tool, waardoor je als merk tijd overhoudt. Met de resultaten uit de tool kun je contact opnemen met retailers om direct actie te ondernemen.

Optimaliseer de productcontent

Wat nodig is of werkt voor de ene retailer is niet altijd de beste keuze voor een andere retailer. Steeds meer retailers hebben hun eigen inhoudsnormen en richtlijnen die jij als merk moet volgen. Wanneer je je niet houdt aan deze richtlijnen, kan dit gevolgen hebben voor je prestaties op het digitale schap. Verzamel daarom alle vereisten van verschillende retailers. Hierbij kun je denken aan:

  • Het aanbevolen aantal tekens in producttitels en -beschrijvingen
  • Beeldkwaliteit van afbeeldingen of video’s
  • Mogelijkheden tot premium content zoals video’s of HTML content

Daarnaast is het ook aan te raden om je concurrenten te bekijken op het digitale schap. Hoe presenteren zij hun producten? Wie weet ontdek je zo nog nieuwe aspecten waar je zelf niet aan zou denken.

Monitor je productpagina’s

Digital content completeness scorekaart zoals gebruikt bij SiteLucent.

Nadat je alle inhoudscriteria in kaart hebt gebracht, kun je je productpagina’s controleren aan de hand van deze eisen. Zo ontdek je welke pagina’s goed voor de dag komen, maar ook welke pagina’s ondermaats presteren, en welke actie je kunt ondernemen om de prestaties te verbeteren. Contentscorekaarten helpen bij het beoordelen van productpagina’s en geven snel inzicht in contentpublicatie op je belangrijkste verkoopkanalen.

Zo kun je content die online gepubliceerd staat vergelijken met de eisen van jouw merk én zijn wederverkopers. Denk hierbij aan de aanwezigheid van specifieke zoekwoorden, de lengte van producttitels en -beschrijvingen, en het aantal afbeeldingen en ster-reviews.

Basiscontentelementen

Als je wilt winnen op het digitale schap, moet je je basiscontent op orde hebben. Begin met de content te optimaliseren die  shoppers direct zien wanneer ze op je productpagina komen. Je krijgt namelijk geen tweede kans voor een eerste indruk!

  1. Producttitel

Het aantal karakters in je producttitel kan per retailer verschillen, maar over het algemeen kun je uitgaan van 100 karakters. In je titel wil je belangrijke zoekwoorden gebruiken, zodat shoppers je producten daadwerkelijk vinden. Ondanks dat producttitels 100 karakters lang mogen zijn, zijn deze karakters niet altijd allemaal zichtbaar. Op een mobiele telefoon (of vergelijkbaar klein apparaat) wordt de titel al eerder afgebroken. Zorg er daarom voor dat belangrijke informatie in het begin staat, zodat dit deel altijd leesbaar is.

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen een aantal basiselementen die in een producttitel horen: [merknaam] [productnaam] [zoekwoorden] [productversie] – [materiaal] [formaat] [kleur].

  1. Productafbeeldingen

Afbeeldingen geven direct een beeld van je product. Het is vaak het eerste dat een shopper ziet, omdat het een visueel element is en het dus niet nodig is om lange teksten te lezen. Dus, waar moet je rekening houden bij productafbeeldingen?

  • Je eerste afbeelding is een hero-afbeelding: dit is een afbeelding van het product zelf, recht van voren genomen, of duidelijk van de zijkant. De foto is zo beeldvullend mogelijk
  • De achtergrond is wit of in ieder geval neutraal, zonder schaduwen
  • Geen logo, promotieteksten, iconen, of watermerken in de afbeeldingen
  • Afbeeldingen moeten duidelijk en scherp zijn. Denk hierbij aan minstens 500 × 500 pixels en maximaal 6.000 × 6.000 pixels. Daarnaast is het bestand niet groter dan 16 MB.
  1. Productbeschrijving

De productbeschrijving geeft je de ruimte om je product verder toe te lichten. Het aantal karakters in een beschrijving kan weer per retailer verschillen, maar het is ook hier goed om de belangrijkste informatie vooraan te zetten. Zo lezen shoppers er minder snel overheen. Wat is verder cruciaal bij productbeschrijvingen?

  • Hou het simpel en scanbaar: gebruik opsommingen, tussenkopjes en witruimtes om het overzichtelijk te houden
  • Prikkel emoties en maak gebruik van de verbeelding van je ideale klant. Maak je product aantrekkelijk en neem barrières weg
  • Link voordelen aan je product features om je product tot leven te laten komen.

De sleutel tot het schrijven van aantrekkelijke productbeschrijvingen, is het door en door kennen van je eigen product én je ideale klant.

Premium contentelementen

Wanneer je basiscontent correct en compleet is, en volledig geoptimaliseerd voor perfectie, kun je verder gaan met premium content. Amazon noemt deze content ook wel A+content, of Enhanced Manufacturer Content.

  1. Gebruik video’s op je productpagina’s.

Afbeeldingen zijn belangrijk, maar video’s voegen een extra dimensie toe. Video’s helpen klanten:

  • Het gebruik of de intentie van je product te verduidelijken
  • Uitpakken en installeren op de juiste manier te doen
  • Je merkverhaal te ontdekken
  • Meer te weten te komen over ervaringen van andere klanten.
  1. Gebruik (nog) meer afbeeldingen op je productpagina’s

Hoe meer afbeeldingen, hoe beter!

  • Sfeerbeelden geven je producten meer karakter en verduidelijken mogelijk je product
  • Verschillende hoeken en posities maken het mogelijk om relevante verhoudingen duidelijk in kaart te brengen
  • Het formaat van je product kun je duidelijk laten zien door het naast een bekend object te zetten, zoals bijvoorbeeld een pen.
  1. Verhoog het aantal woorden en de kwaliteit van je productbeschrijvingen

Het optimaliseren van je titel, specificaties, aantal afbeeldingen, video’s en beschrijving zorgen uiteindelijk voor een hogere conversie. Zo kunnen een verbeterde titel, betere specificaties en meer afbeeldingen al zorgen voor 20% meer conversie (bron: Bol.com, Content richtlijnen DIY, 17 maart 2021).

Naast een hogere conversie, helpt een duidelijke productpagina ook bij het verminderen van het aantal retourzendingen en het aantal klantvragen. Dit zorgt er dan weer voor dat je je als merk op andere productaspecten kunt concentreren.

Het belang van je productpagina

Je productpagina is dé pagina waar een shopper alle informatie moet kunnen vinden om tot een koopbeslissing te komen. In een fysieke winkel kan iemand een product oppakken en bekijken, in een webshop moet tekst deze actie overnemen. Een optimale productpagina helpt je bij het winnen op het digitale schap. Het helpt je een sterke positionering te verwezenlijken, een betere klantervaring te leveren, meer traffic naar je producten te genereren, en uiteindelijk je conversie te verhogen. 

Over de auteur: Marianne Knol is Contentmarketeer bij SiteLucent.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond