-

‘Reisbranche kan veel meer uit e-mailmarketing halen’

De customer journey van de reiziger is complex. Er worden tientallen websites en andere informatiebronnen geraadpleegd vanaf verschillende devices voordat de boeking een feit is. E-mailmarketing speelt een belangrijke rol in het realiseren van conversie. PI marketing deelt drie stappen die je als reisorganisatie kan toepassen om meer uit je e-mailmarketing te halen.  

Copernica-partner PI marketing is een online marketingbureau dat gespecialiseerd is in de reisbranche. Uit het jaarlijkse E-mail Benchmark onderzoek van branchevereniging DDMA is gebleken dat e-mail een belangrijk communicatiekanaal is voor reispartijen. Hetzelfde onderzoek liet echter ook zien dat reisorganisaties over het algemeen magere e-mailmarketingresultaten behalen ten opzichte van andere sectoren; er is daar ruimte voor verbetering.

In de whitepaper ‘Hoe haal je meer uit je e-mailmarketing?’ benoemt PI marketing drie belangrijke stappen die je als reisorganisatie kan nemen om de resultaten van je e-mailmarketing te verhogen: het opbouwen en behouden van een kwalitatief goede database, het versturen van relevante content en het meten en optimaliseren van je campagnes.

Leadgeneratie

Iedereen wil een zo groot mogelijke database van hoge kwaliteit. Dit betekent dat de inschrijvers ook echt betrokken zijn bij je bedrijf. Je kunt e-mailadressen kopen van derden, maar die leveren vaak weinig of helemaal geen conversie op. Met een promotiecampagne als leadgeneratietool kun je op een effectieve manier relevante e-mailadressen verzamelen.

Als je eenmaal een database van goede kwaliteit opgebouwd hebt, dan is het belangrijk om regelmatig acties te ondernemen om deze te behouden. Dit kan je doen door een heractiveringscampagne uit te voeren. Hiermee kan je door creatieve middelen een inactieve gebruiker weer bij de les proberen te krijgen. Hoe dit in zijn werk gaat lees je in de whitepaper.

Relevante campagnes

Als je leads en klanten zover hebt gekregen dat zij hun e-mailadres vrijwillig met je delen, dan kun je van start gaan met het verzamelen van informatie over hun interesses en gedrag. Vervolgens kan je op basis van deze gegevens je e-maillijst segmenteren en op basis van hun intresses relevante content versturen. Dat is nodig om je verzendreputatie te beschermen.

Meten en optimaliseren

Om te kijken of de stappen die je genomen hebt wel werken is het nodig om je campagnes te monitoren. Hierdoor kun je ook tijdig ingrijpen wanneer iets niet goed lijkt te gaan. Gezien het aantal e-mailmarketingcampagnes dat een gemiddelde reisorganisatie heeft lopen, is het onnodig tijdrovend om dit handmatig te doen. Een dashboardingtool biedt daarvoor uitkomst. Je stelt business rules in op basis waarvan het systeem afwijkingen in het patroon vlagt, zodat de database marketeer alleen in actie hoeft te komen wanneer er iets mis dreigt te gaan. Deze realtime kwaliteitsmetingen zorgen ervoor dat je e-mailcampagnes goed worden verzonden én ontvangen. Zo zorg je ervoor dat je effectief en efficiënt met je e-mailmarketing te werk gaat.

Meer weten over hoe je je e-mailmarketing optimaal kunt benutten? Download de whitepaper ‘Hoe haal je meer uit je e-mailmarketing’ hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond