Retailmedia netwerken verkleinen CO2-voetafdruk advertenties
Als digitale marketeers worden we ons steeds bewuster van de impact van onze campagnes op het milieu. Retailmedia netwerken zijn een krachtige oplossing voor marketeers om campagnes duurzamer te maken.
Waarom? Omdat ze advertentieverspilling en CO2-uitstoot kunnen verminderen en tegelijkertijd de winstgevendheid van je campagne kunnen vergroten. In dit artikel leg ik uit hoe je retailmedia kunt inzetten om jouw campagne in vijf praktische stappen te verduurzamen én effectiever te maken.
Maak gebruik van first-party data voor hyper-accurate targeting
Nederlandse retailers als Bol.com en Albert Heijn bieden first-party data, gebaseerd op echt koopgedrag, waardoor nauwkeurigere targeting mogelijk is in vergelijking met platforms die afhankelijk zijn van cookies van derden of generieke doelgroepgegevens. Hyper-accurate targeting leidt tot minder verspilde advertentievertoningen en zorgt ervoor dat je advertenties op het juiste moment de juiste mensen bereiken.
Praktische tip:
Als je een campagne voert voor een FMCG merk op ah.nl, kunt je je richten op gebruikers die onlangs gerelateerde producten hebben gekocht of interesse hebben getoond in gezond eten. Door je te concentreren op aankoopgegevens in plaats van op brede demografische gegevens, vermijdt je verspilde vertoningen en verbeter je de relevantie van je advertentie, waardoor zowel de kosten als de CO2-uitstoot worden verminderd.
Optimaliseer voor zichtbaarheid om energieverspilling te minimaliseren
Een van de grootste bronnen van verspilling bij digitaal adverteren zijn niet-zichtbare vertoningen: advertenties die worden weergegeven, maar nooit door de gebruiker worden gezien. Slechte zichtbaarheid betekent dat er energie wordt verbruikt, zonder dat dit winst oplevert. Retailmedia netwerken helpen marketeers om ervoor te zorgen dat hun advertenties op goed zichtbare plaatsen worden weergegeven, waardoor verspilde energie wordt verminderd.
Praktische tip:
Concentreer je op advertentieformaten en plaatsingen binnen het ecosysteem van een retailer die een hoge zichtbaarheid garanderen, zoals pagina’s met productvermeldingen of native ads op platforms als Bol.com of Mediamarkt. Door je advertenties te plaatsen waar gebruikers al actief browsen, verbeter je de zichtbaarheid en voorkom je dat er vertoningen worden verspild aan irrelevante plaatsingen.
Gebruik doelgroepsegmentatie om verzadiging te beperken
Er is sprake van advertentieverzadiging wanneer dezelfde advertenties te vaak aan dezelfde gebruikers worden getoond, boven de optimale frequentie. Dit verspilt niet alleen budget, maar verbruikt ook onnodige energie. Met retailmedia netwerken zoals die van Albert Heijn of Jumbo kun je je doelgroep segmenteren op basis van specifiek winkelgedrag, zodat je op de juiste gebruikers kunt richten zonder ze te overbelasten met te veel advertentievertoningen.
Praktische tip:
Een beautymerk dat een campagne voert via Bol.com kan zijn advertenties segmenteren om alleen gebruikers te targeten die eerder beautyproducten hebben gekocht of interesse hebben getoond in specifieke categorieën. Door de frequentie en relevantie te optimaliseren, verminder je het aantal verspilde vertoningen, bespaar je energie en voorkom je dat advertenties te veel worden weergegeven aan niet-geïnteresseerde consumenten.
Vereenvoudig je ad tech stack en verminder het energieverbruik
Elke laag advertentietechnologie in een campagne (SSP’s, DSP’s en verschillende platforms voor gegevensverwerking) draagt bij aan het energieverbruik. Hoe meer platforms erbij betrokken zijn, hoe meer CO2-uitstoot er ontstaat. Retailmedia netwerken kunnen het proces vereenvoudigen waardoor het aantal tussenplatformen verminderen en er directere verbindingen tussen merken en consumenten gecreeërd worden.
Praktische tip:
Overweeg om je advertentie-uitgaven te consolideren binnen self-service retailmedia platforms zoals Amazon of Albert Heijn. Deze platforms bieden een meer gestroomlijnde aanpak van campagnebeheer, waardoor de CO2 voetafdruk, die gepaard gaat met complexe advertentieweergavesystemen wordt verminderd en je een betere controle krijgt over de CO2-impact van je campagne.
Meten en optimaliseren voor duurzaamheid metrics
Wereldwijd verkennen steeds meer retailmedia platforms zoals Tesco hoe ze tools kunnen inzetten voor het volgen van de CO2-voetafdruk van haar digitale campagnes. Door duurzaamheid metrics (zoals gram CO2 per vertoning) te integreren in je campagne-KPI’s, kun je campagnes finetunen om de CO2-impact te verminderen. Daarnaast kun je samenwerken met retailers zoals HEMA, die bekend staat om haar focus op duurzaamheid, om via deze weg duurzaamheidsdoelstelling te behalen.
Praktische tip:
Marketeers van merken zoals Nespresso, Heineken en L’Oreal meten met behulp van tools zoals Impact Plus de milieu-impact van hun digitale campagnes. Dit helpt ze om hun strategie aan te passen op hun duurzaamheidsdoelstellingen.
Het dubbele voordeel van retail media
Retailmedia bieden een kans om de marketingprestaties te verbeteren en tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen. Nu duurzaamheid een belangrijke drijver van marketingsucces wordt, is mijn verwachting dat retailmedianetwerken als Bol.com, Albert Heijn en Jumbo het voortouw zullen nemen om merken in staat te stellen hun doelen te bereiken en tegelijkertijd vriendelijker te zijn voor de planeet.
Het is tijd om deze milieubewuste strategieën te integreren in je marketing playbook, waardoor zowel zakelijk succes als verantwoordelijkheid voor het milieu worden gestimuleerd.
Over de auteur: Ronald Kuin is Head of retailmedia & e-commerce bij KINESSO.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond