-

Van saai product naar social media star

Ook online willen merken zich van hun beste kant laten zien. Voor de Coca-Cola’s, KLM’s en Volkswagens van deze wereld is dat minder moeilijk, zij zijn immers al ‘cool’. Maar hoe kunnen ‘saaie’ merken of producten zich met behulp van social media van hun saaie merk- of productimago ontdoen en van zichzelf een social media star maken?

Het begint allemaal met de juiste content. Het bedenken en creëren van originele, leuke en unieke content is simpelweg makkelijker als je merk of product al van nature over een bepaalde ‘coolness’ beschikt. Maar mensen identificeren zich minder graag met merken waarbij dit ontbreekt. Want waarom zou je je online willen verbinden aan bijvoorbeeld een leverancier in kantoorbenodigdheden of een merk maandverband?

Hieronder een vijftal tips om als saai merk/product jezelf neer te zetten met behulp van social media. Deze zijn aangevuld met voorbeelden van merken die succesvol hun producten, die in eerste instantie niet spannend zijn, toch spannend weten te maken.

1. Laat los
Je product is niet cool, dus focus ook niet te veel op het product zelf. Laat je product los en focus op wat je ermee kan doen. Dat is vaak veel spannender dan het product zelf. Wees origineel met de mogelijkheden. Zo heeft blenderproducent Blendtec al jaren geleden ‘Will it blend’ gelanceerd: dit zeer bekende voorbeeld laat op een humoristische manier perfect zien wat je met het product kan doen in plaats van te focussen op het normale gebruik van een blender.

Een ander goed voorbeeld is het schaarmerk Fiskars. Wat kun je met social media als schaarmerk? Een aantal jaar geleden merkte men dat de verkoop achteruit ging door concurrentie van goedkopere merken. Fiskar creëerde een community van echte arts & crafts ambassadeurs de ‘Fiskateers‘. Vanuit deze ambassadeurs ontstond een community waaruit een hele beweging op gang kwam van dames die hun kunstwerken, tips, technieken en evenementen met elkaar deelden.

 

Bron: www.fiskateers.com

2. Toegevoegde waarde
Productinformatie en aanbiedingen zijn vaak niet weg te slaan van een Facebookfanpagina of Twitteraccount. Terwijl het dikwijls niet de informatie is waar je community behoefte aan heeft. Zorg daarom dat je weet welke content toegevoegde waarde heeft voor je volgers. Enquêtes houden onder je community kan helpen, maar vooral door te luisteren naar online conversaties over je merk/markt/concurrenten en trends kan een merk juist het inzicht krijgen in de behoeftes, waar dan vervolgens op ingespeeld kan worden.

Amex Open is zo’n voorbeeld. Het heeft een Facebookcommunity opgericht die volledig is gericht op zelfstandige kleine bedrijven. Doel van de community is om hen inzicht en learnings te bieden om bedrijven te laten groeien. Dit uit zich door initiatieven als Small Business Saturday en de Big Break contest waarin kleine bedrijven hun ‘big break’ konden winnen. Inmiddels heeft de pagina al 326.000 fans.

Bron: Facebook Amex Open

Een ander voorbeeld is een combinatie van de bovenste twee tips, de Schweppes Profile App 2.0. Schweppes wilde graag haar jonge, tech savy doelgroep bedienen en daarnaast het product an sich loslaten. Eind 2010 werd de lay-out van Facebook voor het eerst veranderd, waarna veel creatievellingen met de visuele mogelijkheden die dit met zich meebracht, aan de slag gingen. Dit was voor de Photoshop-leek echter niet zo gemakkelijk. Dit herhaalde zich eind 2011 met de Timeline. Schweppes ontwikkelde de Profile App en de Profile App 2.0 waarmee mensen gemakkelijk hun profiel konden personaliseren door de coverimage en profielfoto te bewerken en combineren.

3. Humor
Je weet dat je product of merk niet supercool is, dus waarom niet een beetje zelfspot gebruiken? Humor is vaak de basis van socialmediacontent, dus humor op je eigen merk loslaten kan geen kwaad. Zelfspot is een aantrekkelijke vorm van humor die de transparante en eerlijke kant laat zien van een merk. Neem jezelf dus niet te serieus.

Zo speelt Cisco met humor in op het feit dat hun producten alles behalve romantisch of sexy zijn met onderstaande video:

Marmite is een product dat vooral in de UK heel populair is, maar het is algemeen bekend dat er ook heel veel tegenstanders zijn, de zogenaamde haters. Marmite speelt daar al jaren op in met ‘Love it or Hate it’. Het bedrijf gaat op een humoristische en eerlijke manier om met hun eigen product. En het werkt!

Wat Bodyform (in Nederland Libresse) vrij recent heeft gedaan is ook een goed voorbeeld van zelfspot. Op hun Facebookpagina had een man het volgende gepost:

Bron: Mashable.com

De man klaagt over de misleidende reclames van Bodyform, waarin wordt gedaan alsof de maandelijkse periode bij vrouwen een en al vrijheid en blijheid is. Het merk speelt hier op in op zeer humoristische wijze door met onderstaande video op zijn klachten te reageren, eerlijk en grappig:

4. Real life
Ondanks dat je product of merk misschien niet cool is, mensen maken er wel gebruik van. En dat betekent dat ze ook tegen praktische dingen aanlopen met je product. Bijvoorbeeld olie voor de auto, dat klinkt saai, maar mensen moeten toch hun olie verversen. Het gaat erom dat je inspeelt op wat men nodig heeft, en als dat in bovenstaand geval is uitleggen hoe je olie ververst, dan maak je daar content voor.

How-to-video’s en checklists/tips zijn daar een goed voorbeeld van. Voor een tapijtmerk kan je situaties uit het echte leven combineren met how to’s door bijvoorbeeld te informeren over:

  • Hoe je tapijt het beste kan verleggen
  • Wat te doen als de hond op het tapijt heeft gepoept
  • Wat te doen als er rode wijn op het tapijt gemorst

Kortom, vertalen naar nuttige informatie die bruikbaar is in het dagelijkse leven.

Het Amerikaanse merk Orabrush (tongborstel) heeft bijvoorbeeld een heel YouTube-kanaal ingericht met de Diary of a Dirty Tongue en video’s als ‘How to tell when your breath stinks’. In dit voorbeeld komen eigenlijk alle punten aan bod, het loslaten van het product, toegevoegde waarde, humor en creativiteit.

5. Wees creatief
Eigenlijk is dit een combinatie van alles wat in vorige punten is genoemd.  Ga creatief om met het merk, met je producten en met wat er in het dagelijkse leven met je producten wordt gedaan.  Zoek unieke invalshoeken en creëer daarop gebaseerde content.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond