-

De technische SEO-trend van 2019: Wat is Edge SEO? 

Edge SEO is een nieuwe trend binnen technische SEO, wat gebruik maakt van edge computing-technologieën om totale HTTP(s)-verzoeken (incl. URLs, status, headers en body content) aan te passen, zonder toegang tot de broncode of server van de website. Denk aan Google Tag Manager, maar dan voor SEO.

Deze oplossing biedt website-eigenaren, digital marketing-teams en SEO-specialisten de mogelijkheid om relatief snel en eenvoudig: URL’s door te verwijzen (301-redirects), alle inhoud van een pagina aan te passen en technische SEO-features te testen, zonder enige tussenkomst van DevOps. De mogelijkheden zijn eindeloos. Om te begrijpen wat dit mogelijk maakt, moeten we eerst de onderliggende technologieën bekijken; edge computing en service workers.

Wat is edge computing?

Edge computing is een methode voor het optimaliseren van cloud computing-systemen door het verwerken van gegevens uit te voeren aan de rand (“edge”) van het netwerk, dicht bij de bron van de gegevens, los van de (gecentraliseerde) webserver. Er cirkelen meerdere definities rond omdat edge computing, net als edge SEO, nog een relatief nieuw begrip is. De bovenstaande is geschreven voor website-eigenaren, maar edge computing is nu voornamelijk trending in de IoT-wereld.

Service workers en Cloudflare

Voor wie zich bezig houdt met de laadsnelheid van websites moet Cloudflare een oude bekende zijn. Deze partij staat vooral bekend om zijn (gratis) CDN en DDoS-bescherming. Met uitrol van van Cloudflare Workers begin 2018, biedt Cloudflare alle gebruikers de mogelijkheid code uit te voeren in het CDN netwerk van meer dan 165 edge-locaties over de hele wereld. Cloudflare Workers zijn als service workers (bekend van PWA’s), maar draaien volledig op het netwerk van Cloudflare, niet in de browser. Service workers maken gebruik van serverloze technologieën om JavaScript uit te voeren en HTTP(s)-verzoeken te onderscheppen en te bewerken.

Met de workers van Cloudflare heb je volledig toegang tot de Cloudflare Cache en bepaal jij wat eindgebruikers (en (Google)bots) uiteindelijk krijgen voorgeschoteld. Iets aanpassen gaat snel (via de V8 JavaScript engine in minder dan dertig seconden vanaf het moment dat je het script opslaat) en is relatief eenvoudig, probeer het zelf maar eens in de Cloudflare Workers Playground.


bron https://docs.sloth.cloud

Edge SEO had waarschijnlijk nooit zo’n vlucht genomen zonder de lancering van Cloudflare Workers. Wil je aan de gang met edge SEO, dan betekent dit dat Cloudflare, of een andere CDN met soortgelijke functionaliteit, geïmplementeerd moet zijn. Hier zijn extra kosten aan verbonden. In het geval van van Cloudflare Workers: 5 dollar per maan voor de eerste tien miljoen requests, 0,50 dollar per miljoen daarna.

Edge SEO: WIIFM?

Het Britse StrategiQ introduceerde vorige maand al een tool genaamd Spark, een meta-CMS voor SEO teams, op basis van Cloudflare Workers.

Ze zijn druk bezig met de ontwikkeling van een eenvoudige web-omgeving, te vergelijken met Google Tag Manager, om SEO’s te helpen bij het testen en implementeren van SEO-gerelateerde wijzigingen, zonder gedoe met ontwikkelaars. Dit is een van de grootste obstakels waarmee SEO’s te maken hebben en de reden voor het bestaan van edge SEO (net als GTM trouwens): Volledige controle over webpagina’s (in het geval van GTM: trackingcodes) zonder tussenkomst van webbouwers.

Mogelijkheden (en risico’s) van edge SEO zijn eindeloos

Het eerste wat in mij opkwam qua mogelijkheden van edge SEO:

  1. Direct controle over de robots.txt.
  2. Eigendomsverificatie van Search Console via de HTML-file.
  3. Goede en snelle redirect manager “on the edge”.
  4. De ultieme (SEO) A/B test omgeving, die ook werkt zonder JavaScript.

Allemaal no-brainers, de mogelijkheden (voor SEO, CXO en WA) zijn echt eindeloos. De risico’s daarentegen ook:

  • Nog een schakel in het systeem waartoe de toegang moet worden gecontroleerd en bewaakt.
  • Wie controleert en test de code op deze omgeving?
  • Hoe en wie maakt dit onderdeel van je DevOps?
  • Wie heeft uiteindelijk volledig inzicht in wat de eindgebruiker te zien krijgt en is eindverantwoordelijk?

Het gebruik van GTM is ondertussen ook volledig ingeburgerd, dus ik ben positief. Zo maar enkele mogelijkheden van edge SEO:

  • Wijzig HTTP(s)-requests, URL’s, -status, -headers en de volledige HTML-content.
  • Binnen enkele seconden simpele (SEO) bug-fixes doorvoeren.
  • Parallelle requests naar verschillende diensten en het combineren van deze data.
  • Prerender dynamische content (Dynamic Rendering?).
  • Log files genereren (ook voor SaaS systemen zoals Lightspeed en Shopify?).
  • Beveiligingsregels en filters om ongewenste bezoekers en bots te blokkeren.
  • Controle over het caching-gedrag van Cloudflare.
  • Voer A/B-tests uit tussen verschillende back-ends.
  • Analytics zonder zonder code in de browser van de gebruiker uit te voeren.
  • Unieke application security.

Deel dit bericht

3 Reacties

Steven van Vessum - ContentKing

Hi Robbert, mooi stuk!

Edge SEO is nog relatief onbekend, maar het is een mooie ontwikkeling die veel mogelijkheden biedt (en tevens nieuwe uitdagingen introduceert).

Ik heb Dan Taylor van SALT / Sloth hierover geïnterviewd, zie: https://www.contentkingapp.com/blog/edge-seo/.

Wat je met Edge SEO kunt doen is virtueel onbeperkt, maar belangrijke aandachtspunten zijn wel:
– Ownership en verantwoordelijkheid: wie is nou waar verantwoordelijk voor? Is de SEO verantwoordelijk voor het correct functioneren van de website, of het development team?
– Certificeringen: heeft Edge SEO impact op certificeringen (ISO e.d.)? Zeker aangaande veiligheid en data processing kan ik me voorstellen dat er wel wat
kanttekeningen zijn.
– Je voegt een nieuwe dimensie van complexiteit toe. Met de opkomst van Edge SEO wordt het monitoren van je website op on-page SEO wijzigingen en problemen nog belangrijker. Goed nieuws voor ContentKing dus 😉

Robbert - Traffic Builders

Thanks voor de link, had dit interview nog niet gelezen, zet ContentKing meteen ff in mijn Feedly. 😉

Wij hebben ook al een demo gehad van Distilled’s ODN. Daar kwam ownership en verantwoordelijkheid ook ter sprake, is een lastige sell.

Steven van Vessum - ContentKing

Ja, kan ik me goed voorstellen. Interessant!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond