-

Van slecht naar neutraal naar goed: zo schaam je je niet langer voor je website

De gebruikerservaring, of user experience (UX), is de kern van alle online shoppingervaringen. Een betere UX betekent meer omzet. Toch geeft de helft van de e-commercemanagers aan zich te schamen voor hun website. Met deze tips zet je snel de volgende stap in gebruikerservaring en zorg je ervoor dat je website geen obstakel voor succes meer is.

Waarom is een goede gebruikerservaring zo belangrijk? De customer journey omvat alle momenten die je klanten beleven in de interactie met je merk. Dat gaat bijvoorbeeld ook over hoe makkelijk je site te gebruiken is, hoe aantrekkelijk het design is en hoe eenvoudig klanten kunnen afrekenen.

E-commerce UX is niet alleen onmisbaar voor een goede klantervaring, maar draagt ook bij aan merkconsistentie. Bezoekers verwachten namelijk dat elke interactie met je merk – en dus ook je website – van hoge kwaliteit is. Lukt dat zelfs maar één keer niet? Dan kan dat hun beeld van je merk veranderen.

Slechte websites: vrees voor omzetverlies

Toch geeft 48% van e-commercemanagers in een recent onderzoek aan zich te schamen voor hun website. Bijna alle bedrijfseigenaren (92 procent) denken dat de slechte gebruikerservaring van hun website hen geld kost, en 30 procent denkt dat dit minstens een ton per jaar is. En omdat klanten tot 31 procent meer willen betalen voor bedrijven met uitstekende beoordelingen (zoals blijkt uit onderzoek van Invesp), heeft een goede UX direct impact op je succes.

Een goede UX ziet er voor elke webshop anders uit, waardoor het soms lastig te bepalen is wat voor jouw winkel het beste werkt. Maar met deze basistips kun je de gebruikerservaring van je webshop makkelijk naar een hoger niveau tillen.

Drie tips en voorbeelden om je UX te verbeteren
  1. Maak je pagina’s niet te druk
    Afbeeldingen spelen een grote rol bij de promotie van je producten en het creëren van een gevoel op je website. Daarom kan het verleidelijk zijn om zoveel mogelijk visuele elementen op te nemen. Het gevaar is dat het al snel te veel en rommelig wordt. Dan kunnen klanten moeite krijgen om door je site te navigeren en worden ze afgeleid voordat ze zelfs maar de kans krijgen om een product te bekijken. De oplossing: visuele elementen op een weloverwogen manier inzetten zonder je bezoekers te overprikkelen.
  1. Wees selectief met je afbeeldingen
    Met visuele elementen (visuals) kun je effectief en snel communiceren met je publiek. Ze trekken de aandacht, waarna je de klantreis verder kunt begeleiden. Plaats afbeeldingen zorgvuldig en maak op die manier een zo groot mogelijke impact. Soms maakt één grote afbeelding meer indruk dan meerdere kleinere: het grote formaat kan een pagina autoriteit geven én tegelijkertijd een product van dichtbij tonen. Zo stuur je eenvoudig de focus van je klant, bijvoorbeeld richting een koopknop.
  1. Lokaliseren is belangrijk
    Simpel gezegd: verschillende doelgroepen vinden verschillende dingen fijn. Een website die zich op ‘iedereen’ richt, raakt misschien niet altijd de juiste snaar. Locatiespecifieke content bieden zorgt voor een sterkere band met je klant, want je toont relevantere producten en aanbiedingen. Een optie bieden om de lokalisatie-instellingen te wijzigen is dus een gemakkelijke manier om een groter publiek aan te spreken.
    Onthoud dat een sterke lokalisatiestrategie niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het moet vanaf het begin onderdeel van je plan zijn. Zo zorg je ervoor dat je bedrijf er klaar voor is én nieuwe markten aan kan boren. Als voorbereiding op je lokalisering is het goed om aan de slag te gaan met marktonderzoek per markt en een schaalbare technologie te kiezen.
Vermijd deze UX-valkuilen

Soms is het fijner om te leren van fouten van anderen. Een aantal dingen die je zeker moet vermijden voor een fijne klantervaring:

  1. Audio automatisch afspelen
    We hadden net al geconstateerd dat meerdere beelden kunnen afleiden. Datzelfde geldt voor automatisch afspelende audio. Plotseling geluid kan mensen laten schrikken of er zelfs toe leiden dat ze de site verlaten. Dit geldt al helemaal voor pop-ups, die mensen over het algemeen toch al opdringerig vinden. Speel je video’s liever automatisch stil af. Zo trek je de aandacht met beweging, maar ben je niet al te opdringerig. Wil je echt geluid gebruiken? Dan kun je altijd een optie toevoegen om audio in te schakelen.
  1. Minderen productinformatie?
    Het is de laatste jaren populair om minimalistische designs te presenteren. Op sommige plekken werkt die informatieschaarste heel goed, maar dat is niet het geval voor je productpagina’s. Dat is juist de plek om zoveel mogelijk relevante informatie over te brengen. Het gaat dan niet alleen om het aantal woorden. Tegelijkertijd kan onnodige informatie toevoegen juist tegen je werken: bezoekers moeten er namelijk hun weg doorheen zien te banen. Het is moeilijk om hier een balans in te vinden, maar het is ook belangrijk. Bekijk wat het product vraagt en hoe je de klant zoveel mogelijk relevante informatie biedt.
    Bekijk bijvoorbeeld reviews en ontdek welke productelementen de meeste aandacht krijgen. Je kunt die de hoogste prioriteit geven in de beschrijving. Ook visuals kunnen iets toevoegen aan reclame voor je aanbod. Maar mensen verwachten inmiddels veel meer dan alleen statische plaatjes. Bied op zijn minst foto’s vanuit meerdere hoeken, maar liever nog productvideo’s die een 360º-beeld laten zien. Ook kun je social proof toevoegen aan je afbeeldingen. Uit onderzoek van Findstack blijkt dat 62 procent van de shoppers eerder geneigd is een product te kopen dankzij foto’s en video’s van andere klanten. Neem je die direct in je productinformatie op, dan laat je informatie zien én toon je tegelijkertijd hoe populair het product is.
  1. Een ontoegankelijke site
    Een toegankelijke site is onmisbaar als je een zo groot mogelijk publiek wilt bereiken. Zo kan iedereen makkelijk terecht. Zorg er daarom voor dat elke afbeelding een alt-text heeft die een duidelijke beschrijving biedt, dat je teksten goede headings hebben om beeldschermlezers te helpen en goede kleurcontrasten kiest.

Van slecht naar neutraal naar goed: elke stap naar een betere gebruikerservaring levert direct resultaten op. Begin bij het laaghangend fruit en werk daarna naar complexere oplossingen om het leven van je klanten zo makkelijk mogelijk te maken.

Over de auteur: Gillian Mays is Content creator bij Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond