-

Vijf tips voor succesvolle Gen Z-storytelling (van Snapchat)

De moeilijke bereikbaarheid van Gen Z neemt soms bijna mythische proporties aan. Is het echt zo ingewikkeld? Vijf concrete tips voor Gen Z-storytelling op basis van mijn ervaringen bij Snapchat.

Voor veel mediahuizen, showproducenten en adverteerders is storytelling voor Gen Z nog steeds de grote onbekende. Terwijl Nederlandse media zoals NOS, Vice en Radio 538 al de eerste succesvolle stappen hebben gezet op de verschillende platformen, worstelen sommige uitgevers nog met het bereiken van de (blijkbaar) immer ongrijpbare Gen Z. Maar gezien het feit dat deze generatie over een paar jaar wereldwijd de meerderheid van de bevolking uitmaakt, moeten men nu al oogsten om daar in de toekomst de vruchten van te kunnen plukken.

Ik ben Head of Programming for EMEA, APAC en India bij Snapchat, en ik deel hier mijn vijf tips voor wat belangrijk is bij storytelling voor Gen Z.

Het is anders op de smartphone

Het belangrijkste advies eerst: de kijkervaring op een mobiel apparaat is totaal anders dan op een TV of monitor. Neem het beeldscherm bijvoorbeeld: vaak hebben we nog tabbladen en vensters aan de zijkant open staan en bekijken video’s in landschapsmodus. Op de mobiel heb je de beschikking over het volledige scherm en wordt de content vrijwel altijd verticaal bekeken. Je moet dus heel anders je edit, het tempo en andere bewerkingen bepalen.

Content voor apps op de mobiel werkt veel meer als een dialoog: kijkers willen opgaan in het verhaal en er interactie mee hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Talpa, dat zijn bekende TV-programma’s naar Snapchat heeft gebracht in de vorm van hoogtepunten die 3 tot 5 minuten duren. Momenteel zijn er acht shows in verschillende categorieën, zoals sport, nieuws, entertainment en lifestyle, allen met een zeer hoge engagement.

Gen Z is bijzonder creatief en authentiek

Creativiteit is de sleutel: als mediabedrijf of adverteerder publiceer je video’s op een plek waar de kijkers ook creatief zijn. De vraag die je jezelf kunt stellen: is de content die ik heb gecreëerd voldoende? Wat kun je leren van je doelgroep? Gen Z heeft de neiging om op zoek te gaan naar dingen die ze nog niet (elders) hebben gezien.

Dit betekent dat het je taak als mediaproducent is om elk verhaal en elk format op zijn innovatieve karakter en de manieren om er interactie mee te creëren moet checken. Gen Z consumeert je content niet  passief, maar beweegt de video zelf, zoomt in, klikt door, deelt en zorgt dat vrienden meedoen. Gen Z verwacht dat de content dit allemaal toestaat.

Verhalen zijn snel, maar de aandachtsspanne is niet kort

Gen Z heeft, in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, geen korte aandachtsspanne. Ze zijn gewoon ontzettend kritisch en weten wat ze wel en niet leuk vinden. Hun kijkgewoonten zijn simpelweg anders. Op TV of in de bioscoop kun je als filmmaker lange, ingrijpende openingsscènes maken om spanning op te bouwen. Voor Gen Z is het zaak dat je meteen in de actie springt: de eerste seconden zijn bijzonder belangrijk.

Neem als voorbeeld de voetbalhoogtepunten: in plaats dat je de winnende treffer in beeld brengt vanaf de aanvalsopbouw, start je voor Gen Z daar waar het spannend wordt, de voet die tegen de bal wordt geplaatst en de goal die daaruit voortkomt. Dat betekent niet dat alles vol actie hoeft te zitten: er zijn ook genoeg momenten om spanning op te bouwen als een soort ‘wacht’-moment, om zo mensen een reden te geven om te blijven kijken.

Zie het als een cliffhanger in een televisieserie, maar in plaats dat het leven-en-dood is voor een geliefd lid van de cast, kan het een spannend moment zijn net voordat een watermeloen dramatisch ontploft. ITV Studios is hier een fantastisch voorbeeld van op Snapchat: zij laten hoogtepunten uit The Voice zien van de beste optredens en leggen dat ‘wacht’-moment zeer goed vast.

 

Vertel de verhalen die voor hen belangrijk zijn

Gen Z is van cruciaal belang voor de toekomst van onze samenleving en ook voor de toekomst van bedrijven. Deze generatie stuurt nieuw gedrag aan en heeft unieke waarden. Denk aan wat er in iemands leven gebeurt tussen 13 en 34 jaar: je gaat voor het eerst uit huis, krijgt je eerste auto of creditcard, gaat reizen en koopt de alledaagse producten waar je de rest van je leven loyaal aan blijft.

Dit publiek heeft een diepe langetermijnwaarde als je met ze in contact komt over wat voor hen het belangrijkst is, of dat nu geestelijke gezondheid, klimaatverandering of sociale gelijkheid is. Gen Z is de meest geïnformeerde, tolerante, actieve en diverse groep in de geschiedenis en als zodanig moet je content ook op een dieper niveau bij hen weerklank vinden.

Afbeelding is toegangspoort tot inhoud

Mijn laatste tip lijkt kleinschalig, maar doet in werkelijkheid grote dingen. Onderschat de kracht van je beelden niet. Ze zijn op zijn zachtst gezegd de belangrijkste marketingmogelijkheid voor elke uitgever. Hier heb je een killer-combinatie nodig van een mooi, spannend beeld vol actie en pakkende tekst.

Op Snapchat  zien we het een beetje als een kiosk. Je afbeelding is de cover van je tijdschrift. Je hebt dus geweldig cover-materiaal nodig en een slimme copywriter om de aandacht van mensen te pakken. Eerder dit jaar maakte VICE, in samenwerking met het Nederlands Fonds voor de Journalistiek, een fantastische show voorafgaand aan de verkiezingen, waarin ze acht kandidaten interviewden die antwoord gaven op de meest prangende onderwerpen en vragen van Nederlandse jongeren.

Over de auteur: Suzy Cox is Head of Programming, EMEA, India and APAC bij Snap.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond