-

Voorkom deze zeven dure marketingfouten

Technieken en praktijken die verouderd zijn kunnen toch vaak lang doorgaan. Dit zijn zeven veelgemaakte (en vaak kostbare) fouten die je vrij eenvoudig kunt vermijden of herstellen.

Sommige professionals baseren hun marketingacties op oude methoden en gaan zo onbewust voorbij aan wat hun klanten echt interesseert. Veel van de fouten die ze maken, komen voort uit het gebruik van ‘bewezen’ maar gedateerde marketingtechnieken. Die werkten vijf of tien jaar geleden misschien nog, maar hebben inmiddels hun effectiviteit verloren. Ontdek hoe je zeven van deze veelgemaakte fouten kunt vermijden.

1. Beslissingen nemen zonder voldoende gegevens

Een van de belangrijkste uitdagingen in marketing is het maken van een buyer persona, een uniek klantenprofiel. De waarde daarvan is afhankelijk van de data die je gebruikt als basis van dat profiel. Wie zich bijvoorbeeld alleen richt op algemene demografische gegevens zoals leeftijd, salaris en locatie, mist wat klanten echt uniek maakt: hun gedrag en interesses.

Voorkom dit door het gedrag en de interesses van gebruikers in real time te volgen. Sla die data op één enkele plek op en gebruik die gegevens voor toekomstige communicatie. AI-technologie stelt bedrijven in staat data te verzamelen over gedrag en interesses van gebruikers en deze te gebruiken om het klanttraject op hun website te personaliseren. Zo kun je bij elke interactie met de klant een unieke winkelervaring creëren. Dat geldt ook voor e-mailmarketingcampagnes.

2. Overdracht van ‘verkeerde’ data naar een goed systeem

Machine learning (ML) en AI-algoritmen laten zien hoe je marketingstrategieën aan moet passen om de efficiëntie te verhogen. Maar de resultaten zijn natuurlijk direct afhankelijk van de kwaliteit van de data die het systeem voeden. Gebruik je data van derden? Wees dan zeker dat je met goede informatie werkt. Verouderde, onnauwkeurige of onjuiste data zijn slecht voor de doeltreffendheid van je campagne.

Wil je het maximale uit je klantenbestand halen door AI in te zetten? Besteed dan vooral aandacht aan het controleren van de dataverzameling. Die vormt de basis voor het genereren van kwaliteitsaanbevelingen en het creëren van een unieke winkelervaring. En dat leidt weer tot een toename van de klanttevredenheid en – uiteindelijk – omzet.

3. Focussen op nieuwe klanten en vergeten bestaande klanten te behouden

Klanten behouden kost minder dan nieuwe klanten aantrekken. Sommige professionals richten zich alleen op nieuwe marketingcampagnes en denken te weinig na over de impact ervan op lifetime value en klantloyaliteit.

De oplossing zit in een verschuiving van de focus. In plaats van het aantrekken van nieuwe kopers, is het beter om je te richten op KPI’s zoals retention rate en lifetime value. Daardoor blijven klanten die door je sales funnel komen daarna steeds opnieuw aankopen doen. Van nieuwe kopers loyale klanten maken, is niet makkelijk. Maar wie hieraan werkt, profiteert op de lange termijn. Ontwikkel daarvoor een communicatiestrategie om voor elke gebruiker relevante content te bieden en die op het juiste moment en via het juiste kanaal te versturen.

4. Te veel of te weinig achterom kijken

Er zijn twee uitersten qua valkuilen in deze categorie: sommige marketeers zijn eindeloos oude campagnes aan het analyseren, terwijl anderen nieuwe lanceren zonder te leren van eerdere marketingacties. In beide gevallen mis je kansen voor optimalisatie en iteratieve verbeteringen.

Hoe goed een marketingstrategie ook is, het kan altijd doeltreffender. Het is belangrijk om te ontdekken hoe je elke actie kunt verbeteren. Er zijn geen kant-en-klare methoden voor, maar wel tools om hypotheses te testen die de klantervaring verbeteren. Een van de effectieve technieken is het gebruik van HADI-cycli. Deze bestaan uit het opstellen van een hypothese, het testen ervan (bijvoorbeeld met A/B-testen), het analyseren van data, en conclusies trekken uit de resultaten. Succesvolle hypotheses worden opgeschaald en geoptimaliseerd en vervolgens wordt de cyclus weer herhaald.

5. Gecompliceerde marketingarchitectuur met gebruik van meerdere diensten

Hoe meer nieuwe technologieën opduiken en hoe meer martech-tools worden gebruikt, hoe complexer de marketingarchitectuur. Het integreren van verschillende diensten en platforms vergt veel energie. Een totaalbeeld krijgen is helemaal een ramp. Daarom kiezen veel bedrijven voor one stop shop-diensten die verschillende vitale functies combineren.

Kies een paar essentiële diensten die alle behoeften van je marketingstrategie dekken. Met een alles-in-één-platform kun je klantgegevens verzamelen en opslaan, deze gebruiken voor segmentering en personalisatie, en op basis van deze informatie langetermijncommunicatie opbouwen. Zo werk je systematisch aan klantretentie en herhaalaankopen.

6. Je klantenbestand niet bijhouden

Je kunt klantgegevens ook gebruiken om gedragspatronen te identificeren en klantgroepen te maken. Segmenteer je publiek bijvoorbeeld op aantal aankopen en analyseer de data in de loop van de tijd. Met Customer Intelligence doe je dit automatisch en kun je belangrijke statistieken bijhouden voor elk segment, zoals de gemiddelde orderwaarde, het retentiepercentage en de lifetime value. Zo weet je objectief hoe je je marketingstrategie kunt verbeteren.

7. Het belang van een persoonlijke benadering onderschatten

Gepersonaliseerde communicatie met klanten gaat veel verder dan mensen bij hun naam aanspreken. Het gaat om inzicht in hun gewoonten, behoeften en gedrag. Met real-time personalisatie door middel van AI wordt je marketingstrategie aangestuurd door een algoritme: zo kun je iedereen op zijn of haar eigen manier en op de juiste momenten benaderen. Door te anticiperen op de journey van elke klant, kun je inspelen op actuele behoeften van kopers per kanaal en gebruik je voorspellende analyses om te bouwen aan klantloyaliteit.

Grootste valkuil: steeds maar weer hetzelfde doen

Voor elk obstakel zijn oplossingen te vinden. De enige fout die je dus écht kunt maken, is steeds hetzelfde doen maar wel andere resultaten verwachten. Een voortdurende digitale transformatie verandert ook de communicatieregels voor merken en hun klanten. Met de inzet van AI kun je real-time datagedreven marketingcampagnes uitvoeren en maak je de beste beslissingen voor je marketingcampagnes, zonder foutmarges.

Over de auteur: Ramon de L’Hotellerie is European branch director bij Retail Rocket.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond