-

Wehkamp slaat plank mis

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer Wehkamp die eigen stijlexperts introduceert voor curated shopping.

Site: wehkamp.nl/inspiratie/stijlexperts

Klant: Wehkamp

Bureau: TBWA Amsterdam

Gebruikte media: Televisie, YouTube, PR, Facebook, Pinterest

Doel van de campagne

Branding van Wehkamp, als winkelbestemming waar je slaagt. Afgeleid doel: sales.

Omschrijving

Deze campagne vertrekt bij een tv-commercial en eindigt op Wehkamp.nl bij de sectie ‘stijlexperts’, waar in totaal vijftig stylisten (lees: medewerkers) stijladviezen geven. De experts – die tevens in de tv-commercial figureren – zijn onderdeel van Wehkamps online magazine, het inspiratiehoekje van de winkel.

Elke expert heeft een persoonlijke etalage binnen het online warenhuis, met daarin een link naar hun favoriete items. Tevens geven ze via artikelen en video’s voortdurend tips, adviezen en inspirerende oplossingen binnen het nieuwe redactionele platform van Wehkamp. Ook zijn de experts via de Facebook- en Pinterestpagina van Wehkamp te volgen.

Panelleden

Maarten Stramrood – ‎Director Segment en Online Marketing UPC

De campagne is origineel bedacht en het is mooi om de eigen medewerkers naar voren te schuiven als adviseurs. Het is echter een groot concept dat nog moet groeien. Dat kan je dit niet onder de aandacht brengen met slechts één commercial en één link in de meta-navigatie van de website. Er moet veel meer tijd en geld in geïnvesteerd worden, wil je op een dergelijke manier Wehkamp.nl als merk neerzetten. Social media kan hierbij een grote rol bij spelen, maar op dit moment is de content niet in lijn met het concept.

Cijfer: 6

Gert Jan Delcliseur – Directeur Searchresult

Hoewel het idee aardig is en de landingspagina’s voor je klaar staan, maken de campagnestylisten niet echt de connectie met de bezoeker. Er zou meer impact zijn als er ook betrokkenheid vanuit de klant nodig zou zijn geweest om de link te leggen. Laat de doelgroep een foto insturen, of advies vragen in reactie op een outfit. Wellicht dat Wehkamp daar niet voor kiest omdat zwaarder inzetten op (bijvoorbeeld Facebook- en YouTube-)interactie een extra beroep doet op zijn resources? Als de campagne iets meer op engagement had ingezet, had het Wehkamp nog net even wat dichter bij de doelstelling gebracht.

Cijfer: 7

Jeroen Rutte – Business Developer SpotXchange

Met de tv-commercial zet Wehkamp hoog in, omdat de indruk wordt gewekt dat ik bij ze terecht kan voor persoonlijk kledingadvies. Het blijkt echter slechts te gaan om wat de Wehkamp-stylisten c.q. medewerkers zelf leuk vinden. Terwijl ik toch echt de indruk had dat het om de wensen van de kledingzoekende consument zou gaan. Branding-wise zijn de commercial en de behind the scence sympathiek te noemen. Het verhaal daarbij komt echter niet overeen met de rest van de campagne. De garantie dat ik bij Wehkamp ga slagen op kledinggebied, is door deze campagne namelijk niet toegenomen.

Cijfer: 6

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine (#139)

Deel dit bericht

1 Reactie

Rob Bogaers

Wehkamp is zeker goed geweest in de migratie van offline naar online maar de kracht van de nieuwe concepten is creatief inspelen op de behoefte van een doelgroep. Denk aan Outfittery waar zij dit idee ws van geleend hebben(?). De grote logge bedrijven gaan volgen ipv voorloper zijn. Denk aan de bussendienst Connexxion die nu ook met een ‘Uber’ concept komen. Volgen is goed, maar wanneer je nu eens probeert om uniek te zijn (herzien van) in je kernwaarden kun je nog succesvoller worden dan je al bent of kunt worden. Visie is the key..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond