-

Zes pijnpunten bij e-commerceplatforms waar MACH de oplossing voor kan zijn

Er komt een punt waarop e-commercespelers met een klein of zelfs geen developersteam sneller groeien dan hun alles-in-één commerceplatform. In dat geval zijn er een aantal pijnpunten die deze platforms veroorzaken. Hiervoor kan een MACH-architectuur een oplossing zijn.

E-commercebedrijven die een monolith-architectuur hebben waar hun alles-in-één-platform op draait, lopen vaak tegen zes belangrijke pijnpunten aan. MACH (Microservices-based, API-first, Cloud-native en Headless) kan bedrijven helpen met deze pijnpunten. Het is niet voor niets dat onder meer JustEat Takeway, Danone, Eurail en Foodl al zijn overgestapt op MACH.

1. Trage ‘time-to-market’

In deze digitale tijd wil je als e-commercebedrijf snel kunnen reageren op ontwikkelingen en niet achter de feiten aanlopen. Het probleem met een monolith-architectuur is vaak dat het moeilijker is om mee te bewegen met marktverschuivingen. Zo wordt er in de aanloop naar piekmomenten zoals Black Friday en de kerstperiode bij e-commercebedrijven met een monolith-architectuur vaak voor een code freeze gekozen. In die periode kan er dan digitaal niks aangepast worden. Dit beperkt je in de mogelijkheden om in te spelen op actuele ontwikkelingen. Een MACH-architectuur heeft niet te maken met uptime, upgrades of hot fixes en geeft je de flexibiliteit om direct aanpassingen door te voeren.

Een goed voorbeeld is Eurail. De internationale spoorwegenorganisatie is alleen online actief en zocht naar een oplossing om consumenten effectief te bereiken. Dankzij een hybride combinatie van het commerceplatform en een koppeling met het CMS kan Eurail zonder ondersteuning van een IT-specialist snel inspelen op bepaalde trends en onder andere via retailkanalen direct aanbiedingen plaatsen.

2. Gebrek aan schaalbaarheid

Als e-commercebedrijf wil je eenvoudig op kunnen schalen, zeker als er piekmomenten zijn. Het risico met een alles-in-één-platform is dat een plotselinge toename van de vraag naar een product of dienst kan leiden tot een tragere website of zelfs een crash. Dit mogelijke doemscenario levert de nodige stress op binnen een organisatie, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn.

Dankzij MACH hebben websites geen last van downtime, omdat hun platform in de cloud is gebouwd en daardoor afhankelijk van het websiteverkeer kan op- of afschalen.

3. Onvoldoende capaciteit

Biedt jouw e-commercebedrijf honderden productconfiguraties aan? Dan is de kans groot dat je monolith-architectuur door de ingewikkelde beheervereisten dat niet aan kan. Vaak kan slechts een vast aantal productattributen worden toegevoegd.

De onderliggende infrastructuur van MACH is er daarentegen voor gemaakt om enorme marktplaatsen te creëren en oneindig veel productaanpassingen door te voeren.

4. Gebrekkige flexibiliteit en functionaliteit

Alles-in-één-platforms bieden je meestal een compleet scala aan oplossingen. Het probleem is dat je soms niet al die functionaliteiten kunt gebruiken, terwijl je er wel voor betaalt. Tegelijkertijd zijn de functionaliteiten die je wel gebruikt vaak niet verder uit te breiden, wat ervoor zorgt dat je weinig mogelijkheden hebt om je eigen merkidentiteit online beter naar voren te laten komen.

Een goed voorbeeld is JustEat Takeaway. Het B2B-platform van de maaltijdbezorger draaide in eerste instantie op Magento 1 en toen noodgedwongen de overstap gemaakt moest worden naar Magento 2, besloot JustEat Takeaway op zoek te gaan naar een oplossing die ervoor zou zorgen dat een dergelijke overstap nooit meer nodig zou zijn. MACH biedt het bezorgplatform daarbij de mogelijkheid om meer API-verzoeken te doen en meer transacties te verwerken, terwijl het ook opgeschaald kan worden om nieuwe producten en leveranciers van derden toe te voegen.

5. Moeizame stap naar het buitenland

Bedrijven die groeien, willen vaak de stap naar het buitenland zetten. In dat geval moet de productcatalogus in meerdere talen vertaald worden en heb je vaak met verschillende valuta’s te maken. Sommige e-commercebedrijven hebben ook een aparte webshop nodig om verschillende merken te verkopen en een storefront die op een eigen domein staat. Als bedrijven daarvoor een alles-in-één-platform hebben, missen ze de ondersteuning voor dit soort toepassingen, waardoor hun IT-afdelingen ingewikkelde alternatieven moeten ontwikkelen. Het gevaar is dat bij een update deze workarounds niet goed meer functioneren en de IT-afdeling opnieuw aan de slag moet om een oplossing te creëren.

Een MACH-platform zorgt ervoor dat API’s en microservices eenvoudig meerdere talen en valuta’s ondersteunen, terwijl nieuwe merken en webshops toegevoegd kunnen worden, zonder ingewikkelde constructies.

Om de relatie met klanten te versterken rolde een paar jaar geleden Danone een D2C-strategie uit. Een van de speerpunten hierin was om D2C op te schalen naar andere landen. Daarbij wilde Danone niet de volgende Amazon worden en aparte webshops bouwen, maar juist bestaande websites en alle andere touchpoints shoppable maken. Zodoende kwam Danone uit bij Modern Commerce, een zogenoemde composable architectuur en werd gekozen voor een headless-oplossing. Daarmee vond Danone een model om zijn bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

6. Slechte omnichannel klantervaringen

Of consumenten nu naar een website gaat, een app gebruikt of gewoon een winkel binnenloopt, ze willen altijd dezelfde ervaring en service ervaren. Helaas is dat vaak niet mogelijk met een monolith-architectuur. De geboden interacties zijn meestal toegespitst op een bepaald kanaal en integreren dan niet naadloos met de interacties die de gebruiker op een ander kanaal ervaart.

Met een MACH-oplossing wordt elk touchpoint hetzelfde, omdat simpelweg dezelfde backend wordt gebruikt waar verschillende user interfaces bovenop liggen. Dit zorgt voor een consistente merkervaring en herkenning bij klanten.

Reality check

MACH is zeker niet voor iedereen de heilige graal om als e-commercebedrijf succes te hebben. Maar de overstijgende filosofie kan je helpen om verder te groeien. Je moet hiervoor ook andere digitale zaken op orde hebben, maar dat betekent niet dat je organisatie helemaal digitaal volwassen moet zijn. Er zijn voldoende voorbeelden van bedrijven die zonder developers in huis succesvol een compleet nieuw MACH-e-commerceplatform hebben gelanceerd.

Door een MACH-architectuur te omarmen krijg je te maken met verschillende partijen. Dat zou niet per se een nadeel hoeven te zijn. Wanneer je namelijk voor ieder onderdeel – commerce, content en search – de beste oplossing en partij weet te vinden, levert dit betere kwaliteit op. Daarnaast zorgt een MACH-architectuur ervoor dat als een oplossing je niet bevalt, je dit component eenvoudig kunt vervangen of uitsluiten.

Over de auteur: Joanne Veenvliet is Sales Director Benelux bij Commercetools.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond