More stories

AI: kansen en kanttekeningen

Kunstmatige intelligentie is overal, zo lijkt het. Het neemt ons steeds meer taken uit handen, waarmee de invloed op het leven en de maatschappij groeit. En dus, stellen steeds meer critici, is het de hoogste tijd om ons niet alleen over commerciële kansen te buigen, maar ook over ethische vraagstukken. Hoe blijft AI een positieve bijdrage leveren?

Tech
Premium

Nieuw Elsevier AI Lab in Amsterdam onderstreept impact samenwerking wetenschap en bedrijfsleven

Het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) en uitgever Elsevier hebben vorige week het Elsevier AI Lab in gebruik genomen. Het lab, een enerverende krachtenbundeling tussen wetenschap en bedrijfsleven, bevindt zich in het Science Business Park te Amsterdam.

Artificial Intelligence
Premium

Blockchain pilot rond containerlogistiek

ABN AMRO, het Havenbedrijf Rotterdam en Samsung SDS, de logistieke en IT-tak van Samsung, hebben de handen ineen geslagen om op basis van blockchaintechnologie een proef in de logistieke sector op te zetten. Het streven is een volledig papierloze integratie van administratieve en financiële stromen binnen internationale distributieketens.

Artificial Intelligence
Premium

Creëer een gepersonaliseerde retailervaring met data science

Hoe kan een statische winkel doorgroeien naar een retailomgeving waar de consument met slimme displays en spiegels een verrassende en gepersonaliseerde winkelervaring aangeboden krijgt? Met de ontwikkeling van data science en machine learning kan de fysieke winkel de klant een beleving bieden die online niet mogelijk is.

Artificial Intelligence
Premium

Advertenties naast extremistische content, hoe beperk je online reputatieschade?

Als je als bedrijf online adverteert, loop je het risico dat je advertenties naast ongepaste content worden geplaatst. Alleen al in Amerika worden drie van de vier merken daardoor blootgesteld aan online reputatieschade, waardoor de roep om beleid en maatregelen toeneemt om bedrijven hier tegen te beschermen.

Artificial Intelligence

Veiligheid van algoritmes in de praktijk: Harver

Onlangs schreef ik een artikel waarin ik inging op de manieren om veiligheid van AI toepassingen te waarborgen. Ik was nieuwsgierig naar hoe bedrijven hiermee in de praktijk omgaan. Daarom ging ik op bezoek bij Harver, een aanbieder van AI recruitment software en onlangs door WIRED magazine verkozen als één van Europa’s ‘hottest startups’.

Recruitment

Industry 4.0: hoe IoT een kortere time-to-market en lagere kosten realiseert

Industry 4.0 is begonnen en Internet of Things speelt daarin een cruciale rol. In slimme, modulaire fabrieken worden machines gekoppeld, data uitgelezen en decentraal autonoom beslissingen genomen zodat de productie wordt geoptimaliseerd. Wie er nu mee aan de slag gaat, heeft een voorsprong op de rest. Maar hoe pak je dat aan?

Internet of Things
Premium

Gecertificeerd keurmerk voor kunstmatige intelligentie

Deloitte en The Foundation for Responsible Robotics kondigen een gecertificeerd keurmerk aan voor Artificial Intelligence en Robotics. Het zogenoemde FRR (Foundation For Reponsible Robotics) keurmerk zal bedrijven helpen op een transparante en verantwoorde werkwijze met de ontwikkeling van Artificial Intelligence en Robotics om te gaan.

Artificial Intelligence
Premium

Cognitieve automatisering, een logisch vervolg op robotics in het hypotheekbedrijf

De hypotheeksector heeft veel succes geboekt in automatisering van handmatige, repetitieve administratieve processen met Robotic Process Automation (RPA). Zo kunnen robots in het hypotheekproces de datastroom tussen de veelheid van gebruikte applicaties automatiseren zonder dat complexe interfaces tussen applicaties te bouwen of kostbare softwarewijzigingen via reguliere processen te realiseren.

Artificial Intelligence

Personalisatie: rule-based versus machine-learning

Dat het zinvol is om je klanten persoonlijk aan te spreken op je website, in e-mailcampagnes en in advertising, daar twijfelt niemand meer aan. In de praktijk worden er twee personalisatiemethodes gebruikt: rule-based en machine-learning. Wanneer zet je welke methode in?

Analytics

Gilad Lotan (BuzzFeed): ‘Data is niet leidend voor onze strategie’

Door al vroeg in off-sitepublicatie te investeren, wist BuzzFeed razendsnel te groeien. Middels een multirevenumodel moet de ontstane afhankelijkheid van sociale platformen nu worden verkleind. Met onder andere focus op video, longform en fysieke producten. “Verticals worden zelfstandige merken”, zegt VP en Head of Data Science Gilad Lotan (41).

Media
Premium

Travel Tomorrow AI MeetUp: de use cases van Schiphol (2)

In de reisbranche wordt flink geëxperimenteerd met artificial intelligence. Zo denkt Schiphol na over een model waarmee wachttijden bij de security kunnen worden voorspeld zodat de capaciteit daarop kan worden afgestemd en passagiersstromen beter gemanaged. Maar er is meer.

Artificial Intelligence
Premium

D66 wil 25 miljoen euro investeren in kunstmatige intelligentie

Het kabinet moet 25 miljoen euro investeren in kunstmatige intelligentie. Dat staat in het actieplan van D66. De politiek kan niet langer langs de zijlijn staan, zegt Kamerlid Kees Verhoeven.

Artificial Intelligence

Marketing automation is accelator voor datakwaliteit

Het inzetten van marketing automation is alleen effectief als de datakwaliteit hoog is. Maar marketing automation kan ook heel goed worden ingezet om de datakwaliteit te verhogen.

Marketing automation
Premium

Programmeurs van algoritmes zijn de gatekeepers van ethiek

Helpt wat ik nu maak de mensheid vooruit? Dat is de belangrijkste vraag voor programmeurs van machine learning. Dat klinkt hoogdravend, maar het is de kern van ethiek. Niemand is eigenaar van de discussie, niemand legt vooralsnog vast wat wel en niet mag. Dus zijn het de programmeurs en designers die zelf verantwoordelijkheid moeten nemen.

Artificial Intelligence