Begrip kunstmatige intelligentie raakt ingeburgerd
Het begrip kunstmatige intelligentie begint gemeengoed te worden, zo blijkt uit onderzoek van Capgemini.
Het begrip kunstmatige intelligentie begint gemeengoed te worden, zo blijkt uit onderzoek van Capgemini.
Warenhuis Walmart en Microsoft gaan samenwerken op het gebied van Internet of Things, kunstmatige intelligentie en de cloud.
Er zijn tientallen marketingtools die het werk van de marketeer makkelijker moeten maken, maar die ook zorgen voor een nieuw probleem: de tools die je inzet hebben alleen impact als ze samenwerken. Het geheel is immers altijd meer dan de som der delen, daarin is data-gedreven marketing geen uitzondering. Dit geldt niet alleen voor de inzet van marketingtechnologie. Ook de interne organisatie van marketing, sales en service heeft meer impact als ze samenwerken binnen gezamenlijke doelstellingen.
Data-gedreven marketing begint daarom met een breed gedragen waarheid en visie binnen de organisatie. Een waarheid met betrekking tot de data die je als brandstof voor je marketingmotor gebruikt en een visie waar je het als organisatie allemaal voor doet. In dit artikel laat ik zien waarom die waarheid en visie zo belangrijk zijn en welke eisen je moet stellen om succesvol te zijn met data-gedreven marketing.
Artificial intelligence (AI) is mateloos populair en lijkt overal op te worden toegepast. Je social media-tijdlijn wordt erdoor opgebouwd, en op vrijwel iedere interactie met het internet volgt een AI-implementatie die je gebaseerd op je interactie relevantere suggesties geeft. Maar bruikbare toepassingen die verder gaan dan het doen van aanbevelingen zijn schaars. Hoe dat komt? Organisaties vinden het eng om op AI te vertrouwen.
Ieder jaar maakt Google haar productplannen bekend tijdens Google Marketing Live. De afgelopen twee jaar heeft Google zich gericht op een ‘mobile-first’-aanpak die de smartphonegebruiker centraal stelt. Dit jaar ligt de nadruk van Google met name op hoe machine learning adverteerders op een eenvoudigere en snellere manier relevanter laat zijn voor potentiële klanten. Zo maken ze het adverteerders mogelijk nog betere resultaten te behalen.
De Britse tv-zender Channel 4 doet een proef met kunstmatige intelligentie om reclame inhoudelijk beter aan te sluiten op de programma’s.
De Nederlandse start-up Convious heeft 3,6 miljoen euro venturecapital opgehaald en gaat een ontwikkelcentrum in Vilnius, Litouwen.
Restaurants en kapsalons kunnen zich afmelden voor Duplex, waarin digitale assistent Google Assistant belt met restaurants en kapsalons. De digitale assistent is ontworpen om afspraken en dergelijke telefoontjes te regelen, zodat mensen dat niet zelf hoeven te doen. De gesprekservaring vind ik indrukwekkend, maar het roept natuurlijk wel wat juridische vragen op. Mag dat wel, zomaar als robot een mens gaan bellen? En is het bindend, zo’n afspraak?
Bondskanselier Angela Merkel vreest dat de grote techbedrijven Duits AI-talent op grote schaal gaat inpikken. Dat gaat ten koste van start-ups en lokale organisaties.
Beurs- en congresorganisatie RAI Amsterdam gaat kunstmatige intelligentie inzetten om bezoekers van de site op bepaalde evenementen en exposanten te wijzen.
Reclametechnologiebedrijf Criteo zet komende drie jaar twintig miljoen euro opzij om zich te verdiepen in kunstmatige intelligentie.
Het is misschien wel de grootste vraag van onze tijd. Hoe zorgen we ervoor dat intelligente machines handelen op een manier die in lijn is met wat de samenleving als acceptabel ziet? Het is nodig én heel goed mogelijk om machines een moraal bij te brengen. Daarover vertelt Nell Watson aankomende vrijdag op Dutch Digital Day. Ze roept digitale makers op als voogden op te treden en zich te ontfermen over ‘machine ethics’ – de sociale vaardigheden van kunstmatige intelligentie.
TravelBird gebruikt kunstmatige intelligentie onder andere om een betere klantervaring te bieden. Fiona Vanderbroeck, Chief Traveller Officer, legt uit hoe dat in zijn werk gaat. “Dankzij AI hebben onze klanten meer wow-momenten.”
De afgelopen twee jaar werd er – in aanloop naar de mobile-first index – veel nadruk gelegd op het mobielvriendelijk maken van websites. Het is de vraag of we daarmee de lading van de ‘mobile-first ontwikkeling’ wel écht goed dekken. Zo begint artificial intelligence (AI) een toenemende rol te spelen in de zoekresultaten. Maar hoe kun je je focus verschuiven van mobile-first naar een AI-index? Welke ontwikkelingen maakt Google hierin door en hoe kun je als SEO consultant op de kansen van de AI-first index inspelen?
‘Alexa, de pindakaas is op.’ Over drie jaar wordt deze zin ook in Nederlandse huishoudens heel gewoon. En dit is nog maar één voorbeeld van hoe artificial intelligence (AI) voor disruptie in retail en consumentengoederen gaat zorgen.