More stories

Business Intelligence voor een betere klantbeleving

Business Intelligence wordt op dit moment vooral ingezet voor Finance & Control en operationele sturing, dat bleek deze week op een BI-congres van IT-dienstverlener Sogeti in Bussum. Slechts drie procent geeft aan dat BI wordt toegepast voor een betere klantbeleving. Tegelijkertijd geeft het merendeel aan dat daar wel de toekomst ligt.

Analytics

Trendrapport: No More Secrets met Big Data

Het afgelopen jaar hebben wij een viertal onderzoeken gedaan naar de impact van Big Data op mensen, bedrijven en maatschappij. Deze vier onderzoeken zijn in de vorm van een trendrapport verspreid. Vandaag publiceren we het boek ‘No More Secrets’ hetgeen de inhoud van deze vier onderzoeken behelst.

Analytics

Nieuw (Nederlands grootste) online bereiksplatform gelanceerd

DMA Institute, zusterbedrijf MeMo2 en IBM lanceren het Digital Audience Tracking Platform, een nieuw online bereiksplatform. “Het kleine profielneefje van Google Analytics”, zegt Marcel Vogels.

Analytics

Nieuw crossmediaal bereiksonderzoek rolt internationaal uit

Een nieuwe tool om vanuit één bron crossmediaal bereiksonderzoek te doen, rolt nu uit in Nederland en andere landen. Google is de launching customer, maar ondertussen gebruiken meerdere mediabureaus en exploitanten het systeem.

Analytics

Onderzoek: Big Data, zowel zegen als bedreiging

De Big Data hype zwelt alsmaar luider aan en de verwachtingen, opgestuwd door opgeklopte beloftes van leveranciers en breed uitgemeten use cases in white papers, houden daarmee gelijke tred. Waar komt het vertrouwen dat businessmanagers in Big Data hebben vandaan? Hoe snel gaat deze ontwikkeling en wat zijn de kansen en bedreigingen?

Analytics

Hoe grote merken productiviteit verhogen met gamification

Ford, eBay, Adobe, Oracle, en SAP zijn voorbeelden van bedrijven die gamification toepassen: het gebruiken van technieken uit de game-industrie om de betrokkenheid van medewerkers en klanten te vergroten. Het fenomeen helpt organisaties beter hun doelen te bereiken. Marktanalist Gartner stelt dat in 2014 meer dan zeventig procent van de Global 2000 organisaties minstens één ‘gamified applicatie’ heeft.

Analytics

Facebook, Twitter gaan tv-zenders kijkcijfers geven

Facebook gaat in Europa anonieme data verstrekken aan tv-zenders over hoe zijn leden interageren met de programma’s. In Amerika gaat Nielsen vergelijkbare data uitleveren voor Twitter.

Analytics

Breaking: Demografische segmentatie in Google Analytics

Het Google Analytics Summit in Mountain View is weer van start gegaan. Ook dit jaar staat het Summit in het teken van aankondigingen voor grote Google Analytics updates. Na de 70 introducties van nieuwe functionaliteiten in het afgelopen jaar zijn we benieuwd welke functionaliteiten tijdens deze twee conferentiedagen worden aangekondigd. Die beschrijven we hier.

Analytics

Big data: wat kan, wil en mag je er allemaal mee?

Tegenwoordig is er veel (digitale) informatie beschikbaar, zogenoemde big data zoals databases, socialmedia data en klantenservice data. Daarnaast worden producten steeds slimmer uitgerust met data, zoals chips en volgsystemen. Mooie ontwikkelingen. De vraag is echter wat bedrijven en merken in de praktijk met deze data willen, kunnen en mogen. Dit artikel geeft een kijkje in de keuken voor iedereen die ‘iets met big data wil of moet’.

Analytics

Snoepgigant Mondelez haalt Twitter in huis

De maker van koek- en snoepmerken als Lu, Oreo, Prince, Stimorol en Toblerone wil messcherpe mobiele marketing kunnen bedrijven. Daarom haalt het op verschillende continenten specialisten van Twitter letterlijk in huis.

Analytics

Google Analytics Segment Builder; slimmer segmenteren (I)

Google is de laatste maanden druk bezig met het doorvoeren van vele soorten verbeteringen in Google Analytics. In een drietal artikelen wil ik ingaan op een nieuwe feature die de wijze waarop u inzicht kunt halen uit het gedrag van uw bezoekers compleet zal vernieuwen, de Google Analytics Segment Builder.

Analytics

Nutsbedrijven uit West-Europa nog onvoldoende voorbereid op big data

Europese nutsbedrijven richtten zich van oudsher op het verzamelen van verbruiksgegevens om deze door te factureren naar de klant. De dynamiek van de energiesector verplaatst zich echter steeds meer richting een aanpak die zich laat kenmerken door de toenemende hoeveelheid data.

Analytics

Pagemonitor wordt Fanrise, groeigeld voor internationalisering

Het begon als een hulpmiddeltje om meer marketingdata uit Facebook te trekken. Vandaag maakt Yes2web van Pagemonitor.nl een apart bedrijf. Onder de nieuwe naam Fanrise is vers durfkapitaal aangetrokken voor buitenlandse expansie.

Analytics

Mobiele app voor analytics Distimo verschijnt

Duizenden ontwikkelaars en uitgevers slaken een zucht nu twee onafhankelijke Nederlandse ontwikkelaars een mobiele app voor Distimo hebben gebouwd.

Analytics

Nieuw in Google Analytics: Impressies meewaarderen in attributiemodel

Er staan nieuwe inzichten op ons te wachten binnen Google Analytics. Wie gebruik maakt van het Google Display Netwerk (GDN) en Google Analytics (GA), kan namelijk binnenkort ook de impressies binnen het GDN netwerk gebruiken voor “Multi-Channel Funnel” rapporten.

Analytics