Advertentiegroep Publicis schaft silo’s af
Advertentiegroep Publicis is niet langer een houdstermaatschappij. Dat vertelde CEO Maurice Levy deze week op het 5As congres in Miami. “Dat model is dood.”
Advertentiegroep Publicis is niet langer een houdstermaatschappij. Dat vertelde CEO Maurice Levy deze week op het 5As congres in Miami. “Dat model is dood.”
Het Amsterdamse bureau Kingsday verzorgt de digitale communicatie voor het Heineken merk Affligem. Dit Belgische abdijbier is een van de oudste biermerken ter wereld.
Directeur Robert de Snoo en creatief directeur Hannes van Raay vertrekken bij digitaal bureau Clockwork. Daarmee wordt een strategische heroriëntatie afgerond, waarbij een aantal onderdelen van moederbedrijf Ordina werd ondergebracht in Clockwork.
Dit jaar ontvingen we twintig procent meer inzendingen voor de Dutch Interactive Awards, de prijs voor het beste werk van online bureaus. Er hebben 149 bureaus cases ingezonden verdeeld over 13 categorieën.
Het besluit van Adobe om nagenoeg al zijn diensten via de cloud aan te bieden werpt vruchten af. De omzet groeide daardoor in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 25 procent naar bijna 1,4 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 254,3 miljoen dollar tegen 84,8 miljoen dollar een jaar geleden.
De omzet in euro’s van reclamebureaus en advertentiehandelaren steeg in het vierde kwartaal met 3,5 procent. In het eerste half jaar van 2015 was de omzetontwikkeling nog negatief, zo maakt CBS bekend in de Kwartaalmonitor zakelijke dienstverlening.
De leden van de Dutch Digital Design (DDD), Nederlands grootste creatieve bureaus, treden toe tot brancheorganisatie Dutch Digital Agencies (DDA).
Cannes Lions Festival of Creativity heeft mede-oprichter Wesley ter Haar van MediaMonks aangesteld als juryvoorzitter van de prijscategorie Digital Craft.
Reclamebedrijf Publicis kijkt terug op een zeer wisselend jaar, waarin Europa zich herstelde, maar opkomende markten wegzakten. De totale omzet steeg 32,3 procent naar 9,6 miljard euro tegen 7,2 miljard in 2014.
Dentsu Aegis Network neemt creatief digitaal bureau Achtung! uit Amsterdam over voor een onbekend bedrag. Daarmee wil het van oorsprong Japanse advertentiebedrijf zijn Europese netwerk versterken.
Maandag is de inschrijving gestart voor de SpinAwards 2016. De vakprijs beloont de beste en meest creatieve digitale concepten van Nederland en België. Onder meer bureaus, opdrachtgevers, start-ups en productiebedrijven kunnen hun beste digitale werk tot maandag 29 februari inzenden. De uitreiking vindt plaats op 21 april tijdens de SpinAwards Night in het Sieraad Amsterdam.
Fabrique heeft per 1 januari 2016 een nieuwe directie. Pieter Jongerius, Matthijs Klinkert en Erik van der Meer nemen de leiding van het ontwerpbureau over. Zij zullen de komende jaren ook de nieuwe koers verder gaan vormgeven.
Op 7 januari publiceerde Nils Leonard een artikel genaamd “The year ahead of advertising agencies”. Leonard is de Chief Creative Officer bij reclamebureu Grey en in het artikel laat hij zich uit over de moeilijke periode waarin ‘zijn’ bureau zich bevindt. Hij stelt dat Grey in jaren al geen ‘memorable piece’ meer heeft gemaakt en ook al maanden geen pitch heeft gewonnen. Zijn oplossing; “make culture instead of ads”. Maar wat bedoelt hij daar mee? Ik wil graag een (zeer subjectieve) aanzet doen door acht werken van acht verschillende bureaus uit te lichten. Werken waarvan ik denk dat ze aansluiten bij de gedachten van Leonard.
Het Amsterdamse activatiebureau Kumpany heeft Remco Bos aangetrokken als creatief directeur. Bos, voormalig senior creatief bij FHV BBDO en Media Republic, volgt Ingrid Mesman op.
Oprichter Paul Alberts en Inge Overtoom zijn per 1 januari 2016 Director en Operations Director van BrandBase. Ze nemen de taken over van Marvin Pupping en Claudia Nipius.