More stories

Consumentenbond: nepkortingen bij Seats and Sofas

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet optreden tegen Seats and Sofas. Dat wil de Consumentenbond. De winkelketen draait consumenten steevast een rad voor ogen bij de verkoop van meubels. Het bedrijf strooit met nepkortingen, zet consumenten onder druk en misleidt ze met onjuiste informatie, blijkt uit onderzoek.

E-commerce
Premium

Albert Heijn: ‘Dekkingsgraad online bestelde boodschappen bijna 100 procent’

Albert Heijn kan bijna in heel Nederland online bestelde boodschappen bezorgen. ‘We zitten voor online momenteel op een dekkingsgraad van 97 procent, zegt AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof in antwoord op vragen van Distrifood over de onlinestrategie.

Food

DHL opent eigen ServicePoint in thuisbasis Leidsche Rijn voor inwoners en ondernemers

DHLMet een feestelijke ceremonie opende DHL eCommerce vandaag een eigen winkel als pakketpunt middenin de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Hier kan de hele wijk terecht om pakketten op te halen, te retourneren en te verzenden zowel binnen Nederland als ook internationaal. Het nieuwe pakketpunt kan als standaard of incidentele bezorgoptie vastgelegd worden in de Mijn DHL-app.

Ook ondernemers kunnen bij het servicepunt terecht met meer pakketten tot een later tijdstip. Voor 18.00 uur in de winkel betekent nog op dezelfde avond aansluiting op verwerking voor levering de volgende dag. Ook kunnen grotere hoeveelheden pakketten aangeleverd worden.

Binnen het servicegebied van de winkel valt Leidsche Rijn dat met 50.000 inwoners een wijk van formaat is waar het aantal pakketten stevig groeit. Het is de bedoeling dat er meer eigen DHL ServicePoints in Nederland komen die deze extra service bieden.

Logistics

Tweede Kamer neemt motie aan tegen achteraf betalen in winkels

De Tweede Kamer nam dinsdag unaniem een motie aan om ‘later betalen’ in fysieke winkels helemaal te verbieden. Half november komt de staatssecretaris Teun Struycken (Rechtsbescherming) met een reactie.

Payment
Premium

Driekwart shoppers zoekt inspiratie op socialmedia

De meeste socialmedia hebben nog geen winkelmodule, maar zodra die er komt worden TikTok, Pinterest, Instagram en YouTube Shorts binnen de kortste keren e-commercegiganten.

E-commerce

ACM waarschuwt voor malafide Berkenboschmode.com

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor webwinkel Berkenbosch Mode die vanwege onjuiste en ontbrekende informatie over levertijden, een onbereikbare klantenservice en problemen met terugsturen van aankopen. In de afgelopen maanden kreeg de ACM via consumentenloket ACM ConsuWijzer veel klachten binnen over deze webwinkel.

E-commerce

Colruyt gaat slimme winkelkar testen bij groot publiek

Na een succesvolle met de ‘smart cart’ voor eigen personeel zal het Belgische Colruyt Laagste Prijzen volgend jaar de slimme winkelkar testen bij het grote publiek. Dat meldt Gondola.

Food
Premium

Paniek: Black Friday en Sinterklaas vallen dit jaar samen

Zonder het nog goed te beseffen, kan de e-commercesector in Nederland volgende maand fiks ontregeld raken. Black Friday en Sinterklaas vallen praktisch gelijk en ook Kerst en Nieuwjaar vallen ongunstig.

Logistics

Ontwikkelaars moeten openbaar adres en telefoonnummer opgeven voor EU App Store

De Europese Unie wil ontwikkelaars dwingen een openbaar adres en telefoonnummer op te geven dat zichtbaar is voor klanten. Sinds enkele dagen is de wijziging van kracht geworden en moeten ontwikkelaars deze gegevens aan Apple verstrekken.

E-commerce

ACM onderzoekt klachten over reisaanbieder Reizendeals.nl

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet onderzoek naar online reisaanbieder Reizendeals. De toezichthouder laat aan het programma Kassa weten dat er sprake is van vele klachten van reizigers, zowel uit Nederland als België. Op de website van Reizendeals – waar een veilingprincipe lijkt te gelden – worden verschillende reizen aangeboden tegen een minimum bod. Als iemand het hoogste bod plaatst, dan is dat gelijk een boeking en moet er betaald worden.

Travel

Thuisbezorgd.nl gaat samenwerken met Zuivelhoeve

Voortaan kunnen inwoners van Amsterdam, Groningen en Den Bosch de producten van Zuivelhoeve Winkels bestellen via Thuisbezorgd.nl. De Zuivelhoeve winkels staan bekend om hun ambachtelijke producten zoals vele Hollandse en buitenlandse kazen, verse noten en huisgemaakte zuivel, maar hebben ook een uitgebreid lunch- en borrel assortiment.

Food

Intergamma en DHL starten samenwerking

Intergamma, de organisatie achter bouwmarktketens GAMMA en Karwei, gaat een nieuwe samenwerking aan met DHL voor het plaatsen van pakketautomaten bij hun Nederlandse bouwmarkten. Klanten kunnen hiermee eenvoudig zelf hun pakketten ophalen of verzenden.

Logistics

Nieuwe tarieven voor versturen pakketten PostNL

PostNL wijzigt per 1 januari 2025 de tarieven van de postzegels en pakketten. Het versturen van een binnenlands pakket waarvoor het verzendlabel online wordt gekocht, blijft 6,95 euro. Frankering van een pakket bij een PostNL-punt gaat naar 8,25 euro.

Logistics

ACM waarschuwt wederom voor nepkortingen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat ondernemers online producten aanbieden waarbij het lijkt alsof de consument een korting krijgt. Maar dat blijkt niet te kloppen. Om te voorkomen dat consumenten tijdens Black Friday en de feestdagen te maken krijgen met nepkortingen, wijst de ACM ondernemers nog eens op de regels die gelden.`

Veel ondernemers gebruiken ‘van-voor’- aanbiedingen om te benadrukken hoe groot de korting is die de consument krijgt. De ACM ziet dat daarbij vaak verschillende prijzen worden vermeld. De lagere verkoopprijs van het aanbod wordt bijvoorbeeld afgezet tegen de ‘adviesprijs’, \‘fabrikantenprijs’ ‘normale’ of ‘originele’ prijs. Deze prijs staat in het aanbod doorgestreept of is van een kortingspercentage voorzien. Het lijkt dan alsof de ondernemer korting geeft op de eerder genoemde prijs, terwijl dat niet het geval is omdat hij die prijs nooit heeft gerekend. De ondernemer mag alleen een van-voor aanbieding doen als hij de doorgestreepte prijs in de afgelopen 30 dagen ook echt heeft gerekend.

Ondernemers tonen graag producten met kortingen omdat ze weten dat consumenten positief reageren op aanbiedingen. De prijs is een van de belangrijkste kenmerken waarop consumenten hun aankoop baseren. Als zij denken iets met korting te kunnen kopen, voelen zij een prikkel om snel te beslissen. Maar als iets alleen een korting lijkt maar geen echte prijsverlaging is, zet dat de consument op het verkeerde been. Er is dan sprake van een nepkorting omdat de doorgestreepte prijs nooit is gerekend. Of omdat naast de prijs een percentage staat waardoor het lijkt dat de prijs van het aanbod met dit percentage is verlaagd terwijl dit niet klopt. De consument kan dan worden misleid en een aankoop doen die hij anders mogelijk niet had gedaan.

Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die de ondernemer rekende in de 30 dagen voorafgaand aan de korting. De lagere verkoopprijs mag alleen worden afgezet tegen deze prijs.

De ondernemer kan in zijn aankondiging de adviesprijs vermelden, maar hierdoor mag de consument niet worden misleid. Om dit te voorkomen moet de ondernemer duidelijk maken wat deze prijs inhoudt en de suggestie van een korting vermijden. Dat kan de ondernemer doen door geen streep te zetten door de adviesprijs – als hij die nooit heeft gerekend – en hierbij geen kortingspercentage te vermelden.

Het is voor consumenten heel lastig om een echte korting van een nepkorting te onderscheiden. Wat kan helpen om te bepalen of er sprake is van een nepkorting, is om de prijs te vergelijken met de prijs die andere webwinkels rekenen voor hetzelfde product. Is er een bepaald product dat je graag wilt aanschaffen voor de feestdagen? Controleer nú alvast de prijs om voor jezelf een prijshistorie-check te doen. Daarnaast kun je ook vaak op internet zoeken naar de prijshistorie van het product.

E-commerce
Premium

Weinig animo voor achteraf betalen in de winkel

Vier op de Nederlanders betalen weleens achteraf bij webshop, maar de meerderheid wil dat niet in fysieke winkels, zo blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 31.000 leden van het EenVandaag Opiniepanel.

Retail