More stories

Premium

65 procent van de Europese webwinkels houdt rekening met omzetdaling

Het beeld dat e-commerce partijen flink zullen verdienen als gevolg van de coronacrisis, moet sterk worden genuanceerd. Uit het onderzoek van Ecommerce Europe onder meer dan 25 nationale e-commerce-associaties en hun leden komt naar voren dat 65 procent van de respondenten verwacht dat de pandemie over de gehele breedte zal leiden tot een daling van de online verkopen.

Coronacrisis

Mode wordt minder vaak geretourneerd

Er wordt minder online bestelde mode geretourneerd dan in het verleden. Deze categorie, traditiegetrouw verantwoordelijk voor de meeste retouren, daalde met 7 procent in Nederland vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD.

Fulfillment

Nepgroothandel in mondkapjes offline gehaald

Een nepwebsite waarmee oplichters geld aftroggelden van slachtoffers wereldwijd die mondkapjes wilde kopen als bescherming tegen het corona-virus is uit de lucht gehaald.

Coronacrisis

Nederlandse marketplaces vs Amazon: Kunnen zij zich staande houden? 

Marktplaatsen worden steeds groter. Na de komst van Amazon en de sterke groei van bol.com kunnen we hier niet meer omheen. Als retailer heb je grofweg twee opties: ‘defend your own castle’en wegblijven van deze platformen, of zelf gaan verkopen via marketplaces.

Marketplaces

Boodschappenboxbezorger Boerschappen gaat ‘enorme voedeloverschotten’ wegwerken

Online kookplatform Home Made Chefs en boodschappenbox-bezorger Boerschappen hebben de handen ineengeslagen om de ‘enorme voedseloverschotten door de coronacrisis’ bij boeren weg te werken.

Food

Apple wil half april eerste winkels openen

Apple is van plan om enkele van zijn Amerikaanse winkels half april weer te openen, zo blijkt uit een interne memo waaruit Bloomberg citeert.

Coronacrisis

PostNL waarschuwt voor vertraging pakketbezorging

PostNL waarschuwt dat door de flinke stijgingen van het aantal online bestellingen in Nederland en België er lokaal vertraging kan ontstaan. De postbezorging verloopt op dit moment overigens nog volgens plan.

E-commerce

Vijf retailers in tuin- en dierbranche gaan voor GS1 datapool

GRS Inkoop & GRS Services, Intratuin, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Osdorp en Vijver- en Tuincentrum Pelckmans – de belangrijkste retailers in de tuin en dierbranche – gaan de zogeheten GS1 datapool gebruiken voor het uitwisselen van betrouwbare productinformatie.

Data

Hoe retailers sterker uit tijden van crisis kunnen komen

Het coronavirus heeft de verslechtering van de economische situatie ook binnen de retailbranche in een stroomversnelling gebracht.

Coronacrisis

Flipkart stopt met leveringen in India na lockdown

Flipkart, de grootste e-commerce site van India, is dinsdag gestopt met leveren nadat alle 1,3 miljard Indiërs de komende drie weken moeten binnenblijven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Coronacrisis

‘Boekingsplatforms laten Nederlandse hotels keihard vallen’

Horeca Nederland vindt dat grote boekingplatforms, zoals Expedia en Booking.com, de Nederlandse horecabranche keihard laten vallen. Hotels in heel Nederland proberen tijdens de coronacrisis met man en macht hun contracten na te komen zodat er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen. Maar de platforms werken niet mee.

Marketplaces
Premium

Grote toestroom nieuwe aanmeldingen fietskoeriers

Fietskoeriers.nl heeft afgelopen week een heuse toestroom van nieuwe aanmeldingen verwerkt. “Waar we normaal twee à drie weken over doen, ontvangen we nu in een dag”, zegt mede-oprichter Nick Vreeswijk.

Logistics

Thuiswinkel aan webwinkels: verleng retourtermijn

Onder de huidige omstandigheden, waarbij mensen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, kan het binnen 14 dagen terugsturen van pakketten lastig worden. Branche-organisatie Thuiswinkel.org adviseert webwinkels daarom om de retourtermijn te verlengen naar minimaal 30 dagen.

Logistics

Too Good To Go stelt app beschikbaar voor reguliere afhaalmaaltijden

Too Good To Go, het bedrijf dat strijdt tegen voedselverspilling, stelt zijn platform voorlopig ook beschikbaar voor reguliere afhaalmaaltijden. Zonder winstoogmerk.

Food
Premium

bol.com geeft essentiële artikelen voorrang

bol.com geeft wanneer nodig voorrang aan het leveren van essentiële artikelen. Het platform kan dagelijks besluiten om minder noodzakelijke items minder snel te leveren of tijdelijk assortiment offline te halen.

E-commerce