More stories

Premium

Jaarcijfers SnappCar: autodelen tussen buren met 20 procent gegroeid

In 2023 is autodelen tussen buren met 20 procent gegroeid, zo blijkt uit cijfers van autodeelplatform SnappCar. In totaal zijn er 5.500 verschillende auto’s een keer of veel vaker gedeeld. In meer dan 95 procent van de Nederlandse gemeenten is SnappCar beschikbaar. Gemiddeld duurt een boeking 30 uur. De Volkswagen Polo is de meest populaire deelauto.

Mobility
Premium

Hoge prijzen zorgen voor dalende omzetten online supers

Het online aandeel van de totale supermarktomzet is het afgelopen jaar gedaald van 5,4 procent in 2022 naar 5,2 procent vorig jaar. Mensen zijn zuiniger geworden en gaan vaker naar de fysieke supermarkt om bijvoorbeeld bezorgkosten te besparen, stelt marktonderzoeksbureau Circana.

Food

Colruyt stopt test met autonome containerwinkel

Colruyt Group heeft de Okay Direct-containerwinkel op de parkeerplaats van de Okay in het Belgische Lennik weggehaald na een testperiode van net geen jaar.

Retail
Premium

Mollie en Billie lanceren B2B Buy Now, Pay Later-oplossing in Nederland

Mollie en Billie, een aanbieder van Buy Now, Pay Later (BNPL)-oplossingen voor de zakelijke markt, lanceren hun zogenoemde BNPL-oplossing voor zakelijk Nederland. De samenwerking tussen Mollie en Billie stelt e-commerce bedrijven in staat hun klanten te laten betalen op factuur, de meest populaire betaalmethode in B2B.

Payment
Premium

Gronings XS2Event tekent LALIGA

Het Groningse bedrijf XS2Event mag voor de hoogste Spaanse voetbalcompetitie LALIGA in het buitenland toegangstickets gaan verkopen.

E-commerce
Premium

Picnic groeit 40 procent naar 1,25 miljard euro omzet

Picnic realiseerde in 2023 een totale omzet van circa 1,25 miljard euro en verwacht dat de groei komende jaren doorzet, mede door de sterk onderliggende trend van nieuwe gezinnen die online boodschappen gaan doen.

Food
Premium

Florence Schmit nieuwe General Manager Adevinta Benelux

Florence Schmit wordt per 5 februari de nieuwe General Manager van Adevinta Benelux. Zij neemt het stokje over van Annemarie Buitelaar, die vijf jaar aan het roer stond. In haar rol wordt Schmit verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Marktplaats en 2dehands.be/2ememain.be, de grootste online handelsplatforms in Nederland en België. Schmit brengt meer dan twee decennia aan leiderschapservaring binnen media en e-commerce met zich mee en was hiervoor General Manager bij Greetz.

E-commerce
Premium

ING gaat Google Pay vanaf februari ondersteunen

ING gaat Google Pay vanaf ‘eind februari’ eindelijk ondersteunen, zo maakt de bank bekend via X. Meer informatie volgt binnenkort.

Payment
Premium

Volop aandacht voor retailmedia bij Emerce Retail

Op Emerce Retail, donderdag 21 maart in Pakhuis de Zwijger, zal dit jaar aandacht worden besteed aan retailmedia. Oftewel adverteren op schermen in de retailomgeving.

E-commerce

Privacy als koers in het online landschap: omdat het kan, niet omdat het moet

Privacywetgeving doet meer dan het gebruik van data aan banden leggen: het dwingt je in de spiegel te kijken. Wat voor bedrijf wil je zijn voor je klanten? 

Privacy

722 miljoen online omzet voor Jumbo, maar niet winstgevend

De vraag naar het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen is bij Jumbo in 2023 gegroeid met 8 procent tot 722 […]

Food
Premium

Leegstand distributiecentrum Picnic in Zwolle roept vragen op

Het gloednieuwe gigantische distributiecentrum van online supermarkt Picnic in Zwolle staat al een jaar leeg. Het lijkt er op dat de extra capaciteit voor de noordelijke provincies nog niet nodig is.

Food

Alle Emerce evenementen dit jaar in Amsterdam

Emerce gaat al zijn fysieke evenementen dit jaar in Amsterdam organiseren. Zo verhuist Emerce Retail op 21 maart van Maarssen terug naar de vertrouwde locatie Pakhuis de Zwijger.

E-commerce

Dit zijn de Verdwenen Merken van 2023

Daar waar in 2022 nog verrassend veel merken overeind bleven, deels gesteund door de laatste coronasubsidies, werd 2023 alsnog een slagveld. Want terwijl sportwinkels als Perry Sport, Aktiesport en Sprinter nog hopen op een doorstart, vielen merken bij bosjes om. Robbert van Loon en Richard Otto, auteurs van het boek Verdwenen Merken, hielden traditiegetrouw het speelveld weer een jaar lang in de gaten en noteerden de meest spraakmakende verdwijningen van 2023.

E-commerce
Premium

Thuiswinkel.org komt met duurzaamheidsstandaard

De belangenorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel.org presenteert op 11 april zijn duurzaamheidsstandaard, een initiatief om e-commersianten praktisch en groen vooruit te helpen.

Sustainability